Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Precis. Det är en komfortdetalj, inte ett behov. Då tycker jag den ska diskuteras som sådan.
Att säga att AWD är komfort är nog att ta det lite väl långt.

För mig är det helt avgörande när jag skall upp på landsvägen. Jag kommer ju upp med S40'n när det är halt också, men det betyder allt som oftast att backa 100 meter och ta ny fart, och så kom det en bil så jag inte kunde köra ut, då tar vi och backar 100m igen och gör ett nytt försök upp för backen. Så kan jag få hålla på 5 gånger om det vill sig. Med XC'n står jag still uppe vid stora vägen och stämplar när det är fritt och bilen skjuter upp och iväg som att det hade varit asfalt.

Om det snöat mycket kan jag köra våra 300m grusväg i 30cm snö och välja att ploga med traktorn när jag kommer hem istället för att gå upp 40min tidigare på morgonen och göra det för att kunna köra iväg till jobbet. Innan vi köpte XC'n har jag varit insnöad två dagar, där jag inte kunnat ta mig till jobbet. Jag är ganska säker på att jag kommit iväg med XC'n.

Att kunna göra säkra omkörningar är också mer än komfort för mig. Det är ju inte så att FWD bilar inte gör omkörningar i dåligt väder, dom är bara väldigt mycket farligare.

Släpp lyktstolpen Andreas och inse att det finns andra vägar än plogade asfaltsvägar med sandade trottoarer. ;-)

/Martin
av Lövet
Att det alltid är plogat och sandat i större städer är en ren myt som gärna odlas på landsbygden. Jag skulle säga att det, från att det har snöat ordentligt, tar minst 3-4 dagar innan snön är röjd. Ofta kommer det ut en liten traktor direkt men i första läget ställer den ofta till mer problem än vad den löser. Det är först när snön verkligen röjs bort via lastbilsflak som det börjar bli farbart igen.

När denna bild är tagen har det gått nästan en vecka från första snöfallet. Då kommer den riktiga röjningen. Innan dess plogar de bara upp en massa vallar som är större hinder än hjälp. Och ändå klarar jag (och 99% av vagnparken) mig utan AWD utan att fastna.

Bild
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Att det alltid är plogat och sandat i större städer är en ren myt som gärna odlas på landsbygden.
Jag är född i sthlm och bode där mina första 35år, det var även där jag körde bud och taxi under många unga år. Jag vet precis hur det kan vara med snöröjningen, och med det i åtanke kan jag hålla med dig. Det behövs ytterst sällan awd för att ta sig fram, men det är ju smidigt att slippa gunga sig in/ut över plogkanterna även om det går det med.

Det är sedan jag flyttade ut på vischan jag verkligen behövt awd, och insett att awd är avgörande för att faktiskt ta sig fram, inte för att det är smidigt.

/Martin
av Sharkbait
MartinS skrev: Att säga att AWD är komfort är nog att ta det lite väl långt.
Kan bara hålla med dig. Att välja automat det är att välja komfort.

Att kunna göra säkra omkörningar är också mer än komfort för mig. Det är ju inte så att FWD bilar inte gör omkörningar i dåligt väder, dom är bara väldigt mycket farligare.
Att köra om på vintern med FWD är en mardröm jämfört med AWD.
av JohnB
Jag körde faktiskt till jobbet en lördag strax innan jul då det snöat 3 dm under natten. Jag har 2.5 mil till jobbet och det var inte plogat ens på E4. Största problemet var faktiskt inte framkomligheten som jag trodde utan att det sköljde upp snö över rutan så man inte såg något. Efter den trippen var jag riktigt imponerad av Haldex och i en bil som XC60 som dessutom har rätt mycket bättre markfrigång än min S60 borde man vara rätt svårstoppad även i riktigt djup snö. Jag testade när jag kom hem efter jobbet att flytta på C30:in och den gick att backa några dm innan den fastnade så för mig är sista FWD-bilen inhandlad och det blir bara AWD hädanefter, även om jag kanske bara verkligen behöver det 1-2 ggr/år. Jag hoppas däremot att Volvo inser att det finns många kunder som gärna vill kombinera en mindre motor med AWD och öppnar upp för det nu när man snart är på gång med nya egentillverkade motorer.

/John
av XC60
JohnB skrev:Jag körde faktiskt till jobbet en lördag strax innan jul då det snöat 3 dm under natten. Jag har 2.5 mil till jobbet och det var inte plogat ens på E4. Största problemet var faktiskt inte framkomligheten som jag trodde utan att det sköljde upp snö över rutan så man inte såg något. Efter den trippen var jag riktigt imponerad av Haldex och i en bil som XC60 som dessutom har rätt mycket bättre markfrigång än min S60 borde man vara rätt svårstoppad även i riktigt djup snö. Jag testade när jag kom hem efter jobbet att flytta på C30:in och den gick att backa några dm innan den fastnade så för mig är sista FWD-bilen inhandlad och det blir bara AWD hädanefter, även om jag kanske bara verkligen behöver det 1-2 ggr/år. Jag hoppas däremot att Volvo inser att det finns många kunder som gärna vill kombinera en mindre motor med AWD och öppnar upp för det nu när man snart är på gång med nya egentillverkade motorer.

/John
Håller fullständigt med, jag hade i 99% av all körning klarat mig med FWD eller AWD men även när jag inte behöver det är känslan av AWD i vinterföre fantastisk. Det är blir mycket mer avspänt att köra med AWD, omkörningar, starter vid rödljus, dåligt plogade vägar, inget problem. Så för mig är det i stort sett otänkbart att inte köpa AWD framöver.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
apersson850 skrev:Du försökte kanske vara ironisk, men man kan precis lika gärna avfärda det argumentet som skitsnack. Det är inte fyrhjulsdrift som är nödvändigt för dig, det är att du lär dig köra bil vettigt. Dvs utan att stampa på gasen hur som helst, utan se till att göra det när du åtminstone fått i trean, hjulen pekar rakt fram och det är torr asfalt under dem.
I viss mån var min 854 Turbo likadan. Inte lika stark som T6, men även lättare bil. Kunde utan vidare lägga omgivningen i närskyddsrök om man ville. Jag bytte sommardäck ungefär var 7000-8000:e mil. Jodå, jag har kört allt vad bilen kunde gå åtskilliga gånger, men jag ägnade mig inte åt dragracing speciellt ofta.

Däremot är det förstås så att om det ska gå att utnyttja effekten i din T6 i nästan alla lägen, då är fyrhjulsdrift en förutsättning.
Köra bil kan jag, det lovar jag! :wink:

Men vad ska man med massa hästar till om man ändå spinner bort det? Kör även en MY12 C70 T5 Polestar aut. Spinner helt sjukt när det är fuktigt på vägen, även om man kör mjukt.
av Malmstroem
En motorstark bil ska i mitt tycke vara bakhjulsdriven eller fyrhjulsdriven. Någonstans efter 200-220 hk så brukar de flesta framhjulsdrivna bilar få problem att hantera effekten.

Jag hör också till de som aldrig haft problem med tvåhjulsdrivet. Oftast så går det att ta sig fram, i alla fall på de ställen jag normalt kör.

Det närmaste jag varit att köra fast är faktiskt med min XC70 på en blöt äng -- där jag aldrig åkt ut med en tvåhjulsdriven bil. Nu gick det bra, men det var nära. Lite för nära för att vara trevligt.

Jag har inga som helst problem att tänka mig en tvåhjulsdriven bil igen. BMW:n jag plockade ut i höstas blev t.ex. en vanlig RWD.

Visst är det skönt att inte behöva planera sin körning så noga med AWD, och det ger bättre framkomlighet, speciellt på skogsbilsvägar, vid snö, sista biten upp till fjällstugan etc. Men nog fungerar det med tvåhjulsdrivet också. Jag har full förståelse för de som väljer en V70 D2, D3 eller D4 med vanlig framhjulsdrift. Jag skulle också göra det. Jag har även en kollega med en framhjulsdriven XC70, vilket jag faktiskt också har förståelse för, även om jag själv inte skulle välja en sådan.
Användarvisningsbild
av apersson850
XC90_Executive skrev:Kör även en MY12 C70 T5 Polestar aut. Spinner helt sjukt när det är fuktigt på vägen, även om man kör mjukt.
Det gör det inte alls. Då kör du inte mjukt, oavsett vad du kallar det. Men det är rätt att en massa effekt har svårt att hitta ner i backen på lägre växlar, om man har drivning bara på två hjul, och speciellt om de sitter fram. Redan med min 850 Turbo kunde det vara problem att undvika hjulspinn vid slirigt väglag (blött), om gaspedalen låg på golvmattan och lägre växel än fyran låg i.
Hemligheten är att motorn fungerar även med gaspedalen högre upp! 8)
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Men C70in är baktung :wink:

Man måste verkligen planera körningen när det är fuktigt. Ingen ide att försöka "smita ut" i nån ficka för man står ju bara still och spinner.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]