- tis 19 feb 2013, 12:30
#730350
För mig är det helt avgörande när jag skall upp på landsvägen. Jag kommer ju upp med S40'n när det är halt också, men det betyder allt som oftast att backa 100 meter och ta ny fart, och så kom det en bil så jag inte kunde köra ut, då tar vi och backar 100m igen och gör ett nytt försök upp för backen. Så kan jag få hålla på 5 gånger om det vill sig. Med XC'n står jag still uppe vid stora vägen och stämplar när det är fritt och bilen skjuter upp och iväg som att det hade varit asfalt.
Om det snöat mycket kan jag köra våra 300m grusväg i 30cm snö och välja att ploga med traktorn när jag kommer hem istället för att gå upp 40min tidigare på morgonen och göra det för att kunna köra iväg till jobbet. Innan vi köpte XC'n har jag varit insnöad två dagar, där jag inte kunnat ta mig till jobbet. Jag är ganska säker på att jag kommit iväg med XC'n.
Att kunna göra säkra omkörningar är också mer än komfort för mig. Det är ju inte så att FWD bilar inte gör omkörningar i dåligt väder, dom är bara väldigt mycket farligare.
Släpp lyktstolpen Andreas och inse att det finns andra vägar än plogade asfaltsvägar med sandade trottoarer.
/Martin
andreas_lofgren skrev:Precis. Det är en komfortdetalj, inte ett behov. Då tycker jag den ska diskuteras som sådan.Att säga att AWD är komfort är nog att ta det lite väl långt.
För mig är det helt avgörande när jag skall upp på landsvägen. Jag kommer ju upp med S40'n när det är halt också, men det betyder allt som oftast att backa 100 meter och ta ny fart, och så kom det en bil så jag inte kunde köra ut, då tar vi och backar 100m igen och gör ett nytt försök upp för backen. Så kan jag få hålla på 5 gånger om det vill sig. Med XC'n står jag still uppe vid stora vägen och stämplar när det är fritt och bilen skjuter upp och iväg som att det hade varit asfalt.
Om det snöat mycket kan jag köra våra 300m grusväg i 30cm snö och välja att ploga med traktorn när jag kommer hem istället för att gå upp 40min tidigare på morgonen och göra det för att kunna köra iväg till jobbet. Innan vi köpte XC'n har jag varit insnöad två dagar, där jag inte kunnat ta mig till jobbet. Jag är ganska säker på att jag kommit iväg med XC'n.
Att kunna göra säkra omkörningar är också mer än komfort för mig. Det är ju inte så att FWD bilar inte gör omkörningar i dåligt väder, dom är bara väldigt mycket farligare.
Släpp lyktstolpen Andreas och inse att det finns andra vägar än plogade asfaltsvägar med sandade trottoarer.

/Martin
Ju oftare jag tankar desto roligare har jag haft det!
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic
S60 2.4D Classic MY08: Bruks
V60 D4 R-Design MY13: Bruks med puts
S90 3.0 Manuell MY98: Genuine Classic