Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#528919
Såg att Volvo Bil har kampanjhelg för 2012:orna nu i helgen. Ni som tar er dit, har ni lust att kika om de ser ut att ha DRL-lampor? Kolla både lamporna fram samt hur ljusvredet inne i kupén ser ut. Är väldigt nyfiken på om Volvo har fått ändan ur vagnen och utvecklat DRL-lampor 2012 års modell. Bilderna i katalogen tyder inte på detta (det är fortfarande tomt i gluggen där dimljusen har suttit på tidigare modeller). Återstår då att se om de har lyckats öka krämen på DNA-lamporna så att de uppfyllet DRL-lagkraven...
#528925
Om jag uppfattat saken rätt så är det på V50 (Classic) så att LED-DRL är option (3.000:-) på Bas och Kinetic modellerna, men ingår i Momentum och Summum.
#528928
Jag tycker att bilderna på volvocars.se, på just XC60:n, är ändrade med ett intensivt ljus just från DNA-ljusen. Är det för att betona att dessa = DRL (Daytime Running Lights) nu mer ? Kolla länken: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... fault.aspx

Övriga framljus på bilen är ju helt släckta (som det tydligen skall vara enl. lagen för DRL (Daytime Running Lights) .

Kolla även denna länk nedan om eftermontering av DRL (Daytime Running Lights). Det finns ju till och med en V70 i produktpresentationen. Kanske går det att montera något i de numera tomma kåporna fram som tidigare innehöll dimljusen.

http://www.lighting.philips.com/in_en/c ... ng&lang=en

Erik X
av Amli
#529077
KKR skrev:Om jag uppfattat saken rätt så är det på V50 (Classic) så att LED-DRL är option (3.000:-) på Bas och Kinetic modellerna, men ingår i Momentum och Summum.
Det kan nog stämma. När jag var i Finland förra veckan mötte jag flertalet nya V50 som hade DRL där dimljusen i vanliga fall sitter. Trodde först det var något hemmabygge men jag såg säkert 6-7st som hade det. Det såg inte särskilt bra ut...
#529105
Jag som hade glömt denna tråden och tänkte, jaja... det blir som det blir när jag kör med min My11 och ser 12orna rulla..... men så fick även jag (vi är väl några stycken nu) veta att det blir en 12a för mig.... Så det blir spännande att se. Tror dock fortfarande att det kommer "DRL-byta ut-vanliga-dimljusen" til 30-40-50 och 70, men ingetingalls till S/V60!
#529135
erikx skrev:Jag tycker att bilderna på volvocars.se, på just XC60:n, är ändrade med ett intensivt ljus just från DNA-ljusen. Är det för att betona att dessa = DRL (Daytime Running Lights) nu mer ? Kolla länken: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... fault.aspx
Erik X
Den där monteringen är väl inte laglig eller ?:-/ ?:-/ ?:-/ DRL lamporna får väl inte sitta så där tätt ihop i fronten enligt reglementet utan ska sitta närmare bilen hörn så man ser bilen bredd.
#529386
VolvoB20 skrev:
erikx skrev:Jag tycker att bilderna på volvocars.se, på just XC60:n, är ändrade med ett intensivt ljus just från DNA-ljusen. Är det för att betona att dessa = DRL (Daytime Running Lights) nu mer ? Kolla länken: http://www.volvocars.com/se/all-cars/vo ... fault.aspx
Erik X
Den där monteringen är väl inte laglig eller ?:-/ ?:-/ ?:-/ DRL lamporna får väl inte sitta så där tätt ihop i fronten enligt reglementet utan ska sitta närmare bilen hörn så man ser bilen bredd.
Enligt R48-dokumentet så skall avståndet mellan innerkanterna av DRL-lamporna vara minst 600 mm (400 mm om fordonet är kortare än 1300 mm). Vidare skall de installeras på en höjd av 250-1500 mm över marken. Jag hittar inga krav på placering relativt ytterkanten på fordonet.

Utan att ha varit ute och kontrollmätt så tror jag att DNA-lampornas position uppfyller ovan krav på placering.
#529643
ulf_gbg skrev:Enligt R48-dokumentet så skall avståndet mellan innerkanterna av DRL-lamporna vara minst 600 mm (400 mm om fordonet är kortare än 1300 mm)
Hade för mig att lamponar inte fick sitta för långt från bilens ytterpunkt, det finns kanske i svenska reglementet för positionsljus som jag blandar ihop det med.

En bil får ju vara upp till 260 cm bred, tänk att sätta lamporna bara 20 eller 30 cm ut från mittlinjen, Verkar ju vara helknäppt, Mötande kan ju tro att de möter en motorcyckel.
#529649
Amli skrev:
KKR skrev:Om jag uppfattat saken rätt så är det på V50 (Classic) så att LED-DRL är option (3.000:-) på Bas och Kinetic modellerna, men ingår i Momentum och Summum.
Det kan nog stämma. När jag var i Finland förra veckan mötte jag flertalet nya V50 som hade DRL där dimljusen i vanliga fall sitter. Trodde först det var något hemmabygge men jag såg säkert 6-7st som hade det. Det såg inte särskilt bra ut...
Lite off topic kanske men jo, det stämmer att LED-varselljus ingår i Classic Momentum, är själv på väg att beställa en ny V50 D3 Classic Momentum.

Man kan även se bilder i den nya broschyren för V50 MY12 där en bild tagen framifrån endast visar DRL/LED-varselljusen tända i de tidigare dimljuskåporna. Denna text finns med:

LED varselljus

För att spara bränsle under dagsljus ersätts halvljuset av dessa energieffektiva LED-lampor. Och när halvljuset behövs aktiveras de automatiskt av en dagsljussensor. Dessutom bidrar de här spoilermonterade LED-lamporna till den distinkta stylingen av din Volvo.


Dock nämns ingenting om att även bakljusen är släckta eller förblir tända även i samband med DRL-ljus.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]