Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Säljaren ringde idag och sa att bilen var klar, så leverans 1 dag innan utsatt datum, tackar! =)
Känns riktigt bra, märkte dock när jag kom hem att det var dubbfria däck på den, jag trodde vi hade
varit överens om dubbade däck. Fick ta fram kundordern när jag kom hem och kolla och efter att ha
googlat på benämningen så inser jag att det är "rätt" däck.

Lite kluven faktiskt, men då jag bor på västkustfilen så är det oftast barmark här och när det väl
kommer lite snö så brukar det försvinna rätt fort samt att kommunen där någon lösning efter att de
skottat lite. Har alltid kört med dubbat, dock har jag haft dubbfritt på poolbilen i 3 år utan att
jag haft några problem egentligen.

Dock hade jag en Peugot innan min förra bil och den kom med dubbfritt och det fungerade väl bra, men jag
vill minnas att jag tyckte det kändes lite mer slirigt, vill minnas en gång som jag körde min sambo till jobbet
och kröp ner för en backe vid hennes arbetsplats och då var halt, då började bilen faktiskt att glida trots att jag
bromsade och den stannade inte förrän vi var nere och det var lite otäckt då det är stängsel i anslutning till
T-korsningen. Men det kan ju varit skit-däck som blivit hårda eller nåt annat.

Fördelar med dubbfritt är ju helt klart ljudnivån, lite mindre bränsle per mil pga lättare rull utan dubb och
att man får köra t.ex. i tyskland och i hela Stockholm och Göteborg (pratas ju om dubbförbud där med på utvalda delar).
Nackdelar är ju i så fall känslan att det inte är några dubbar med i bilden.....

Jag vet inte hur lätt jag kan övertyga säljare om att han får byta däck på hjulen, men visst det kanske han
går med på, men samtidigt är det ju skit om jag sedan stör mig på ljudnivån, dubbat på barmark låter ju faktiskt
rätt mycket även i en Volvo (hade V70 nyss).....

Jag hatar att ha beslutsångest :oops:
av Daniel73
Wolfyswe skrev:Säljaren ringde idag och sa att bilen var klar, så leverans 1 dag innan utsatt datum, tackar! =)
Känns riktigt bra, märkte dock när jag kom hem att det var dubbfria däck på den, jag trodde vi hade
varit överens om dubbade däck. Fick ta fram kundordern när jag kom hem och kolla och efter att ha

Lite kluven faktiskt, men då jag bor på västkustfilen så är det oftast barmark här och när det väl
kommer lite snö så brukar det försvinna rätt fort samt att kommunen där någon lösning efter att de
skottat lite. Har alltid kört med dubbat, dock har jag haft dubbfritt på poolbilen i 3 år utan att

Dock hade jag en Peugot innan min förra bil och den kom med dubbfritt och det fungerade väl bra, men jag
vill minnas att jag tyckte det kändes lite mer slirigt, vill minnas en gång som jag körde min sambo till jobbet
och kröp ner för en backe vid hennes arbetsplats och då var halt, då började bilen faktiskt att glida trots att jag
bromsade och den stannade inte förrän vi var nere och det var lite otäckt då det är stängsel i anslutning till

Fördelar med dubbfritt är ju helt klart ljudnivån, lite mindre bränsle per mil pga lättare rull utan dubb och
att man får köra t.ex. i tyskland och i hela Stockholm och Göteborg (pratas ju om dubbförbud där med på utvalda delar).
Nackdelar är ju i så fall känslan att det inte är några dubbar med i bilden.....

Jag vet inte hur lätt jag kan övertyga säljare om att han får byta däck på hjulen, men visst det kanske han
går med på, men samtidigt är det ju skit om jag sedan stör mig på ljudnivån, dubbat på barmark låter ju faktiskt

Klart du ska ha dubbar.
Ring säljaren imorgon och hör om det går att ordna.
Användarvisningsbild
av Dogfight
tkntkn skrev:
Dogfight skrev:Idag kom nya bilen in i min volvo 10 veckor kvar leverans v17 :-)
Dogfight
När beställde du?
I måndags, den 13e alltså
Dogfight
av tkntkn
Dogfight skrev:
tkntkn skrev:
Dogfight skrev:Idag kom nya bilen in i min volvo 10 veckor kvar leverans v17 :-)
Dogfight
När beställde du?
I måndags, den 13e alltså
Dogfight
Ok vilken modell?

Tänkte bara då jag själv beställde xc60 21/11 och har prel leverans v14

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Daniel73 skrev:
Wolfyswe skrev:Säljaren ringde idag och sa att bilen var klar, så leverans 1 dag innan utsatt datum, tackar! =)

Klart du ska ha dubbar.
Ring säljaren imorgon och hör om det går att ordna.
Ja, det hade säkert inte varit några problem. Men så ska det sedan clearas mot leasingföretaget och deras spec på bilen ska
uppdateras och sedan ska den in på däckbyte och de lyckas säkert sabba fälgarna :)

Nej, men rent allvarligt så tog jag mig en funderade och ja, det är kallt här, just nu -5 grader, men noll snö, lite is här och var,
men försökte idag provosera bilen lite med tvära filbyten på motorvägen i 120km/h (Kanske inte smartaste, men det kändes som det mest logiska)
och trots att det var -5 / -6 och såg lite halt ut så kändes bilen som klistrad på vägen.
Har även läst på lite om däcken och det verkar vara bra däck han hittat till mig, kostar 1200kr stycket och då är det 16":are!
Hade det varit däck för 400-500kr stycket hade jag nog kastat dem efter säljaren.
Läser man sedan tester så är däcken utvecklade för snabb bromsning på is/våta vägbanor/snö. Även snabb acceleration utan problem.
Däckmönstret är utvecklat så det ska vara bra plöj och ökat rotationsvilja vilket minskar förbrukningen.
Läste även lite kommentarer från köpare och alla är supernöjda och det var blandat folk som kört asfalt i norden och i alperna utan problem.

Så jag går på magkänslan och behåller däcken, ser det som ett tecken från ovan att det blev dessa däcken.
Vägljud existerar inte och jag tror nästan att mina sommardäck kommer låta mer sedan, 18" hehe
Men tack för att du stöttar ändå :-)-)
Användarvisningsbild
av Dogfight
tkntkn skrev:
Ok vilken modell?

Tänkte bara då jag själv beställde xc60 21/11 och har prel leverans v14

En V60 CC T5 Summum business pro

MEN Ändrat datum nu står det V21 :-(

Specifikation
Paket: Intellisafe Pro, Klimatpaket, Lastpaket med lam rutor, MCY68
Färg: Bright silver 711
Klädsel: Mörkgrå/mörkgrå int. K701
Modell: V60 Cross Country
Modellår: 2017
Motor: T5 245hk
Styrning: VÄNSTERSTYRD
Utrustningsnivå: Summum
Vin nr:
Växellåda: 8-stegad Automat
Återförsäljare: Bröderna Brandt Personbilar AB
Extrautrustning

18" WHEEL TUCAN B
Adaptiv konst.farth.kollvarn.o autobroms
Batteriladdare inkl frontuttag nymontering
Bärkassehållare i bagageutrymmet
Driver Alert system
Eluppvärmd ratt
Eluppvärmt baksäte, yttre positioner.
Eluttag i bagageutrymmet, 12 volt
Glasögonhållare
Intellisafe Surround
Kampanj gratis
Keyless-Drive-Nyckellöst system m.Personal Com.

MARKET ADAPTION
Mattsats skålade gummimattor
Parkeringshjälp fram och bak
Parkeringsvärmare med tidur.
Privatlåsning sv utrymmet under lastrumsgolvet
Sensus Connect Premium Sound, 7"
Sidodörrar o.bakre lastutr.med lam.glas o WRG
Skyddstejp stötfångare
Snabbfällning framsäte
Stänkskydd, fram och bak
Volvo on Call
Värmare, el-driven med kupékontakt

Dogfight
av EMartler
Beställde min XC60 AWD Summum classic D4 den 31/10-16, den byggdes den 31/1-17, anlände till min bilhandlare 13/2 och levereras till mig nästa torsdag den 23/2. På min Volvo har det stått leverans v9-10 men blir nu leverans v8.

En vääldigt lång längtan som snart är över! :)
av tkntkn
EMartler skrev:Beställde min XC60 AWD Summum classic D4 den 31/10-16, den byggdes den 31/1-17, anlände till min bilhandlare 13/2 och levereras till mig nästa torsdag den 23/2. På min Volvo har det stått leverans v9-10 men blir nu leverans v8.

En vääldigt lång längtan som snart är över! :)
Härligt! Även fast jag har en XC60 som hyrbil medan jag väntar så vill jag ha min egen. Loggar in varje dag och kollar om datumet ändrats...

av linnnet
Heads up för er som beställt under 'fria vinterdäck' kampanjen. I min beställning stod Pangaea fälgar - men jag fick bilen med Segin fälgar. Pangae-fälgarna är slut på Volvo och man ersätter med Segin. Katastrof. :lol:

Hade gärna betalat ett par tusen för att slippa Segin - men nu hade jag en väldigt tillmötesgående säljare som ringde runt till sina kollegor och lyckades fiska upp ett par 17" Pangaea hos en kollega som jag ska få byta till. Så beroende på vad ni har i era specar så får ni dubbelkolla vad ni faktiskt får vid leverans!
  • 1
  • 171
  • 172
  • 173
  • 174
  • 175
  • 203

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]