- tis 14 feb 2017, 19:01
#1149671
Säljaren ringde idag och sa att bilen var klar, så leverans 1 dag innan utsatt datum, tackar! =)
Känns riktigt bra, märkte dock när jag kom hem att det var dubbfria däck på den, jag trodde vi hade
varit överens om dubbade däck. Fick ta fram kundordern när jag kom hem och kolla och efter att ha
googlat på benämningen så inser jag att det är "rätt" däck.
Lite kluven faktiskt, men då jag bor på västkustfilen så är det oftast barmark här och när det väl
kommer lite snö så brukar det försvinna rätt fort samt att kommunen där någon lösning efter att de
skottat lite. Har alltid kört med dubbat, dock har jag haft dubbfritt på poolbilen i 3 år utan att
jag haft några problem egentligen.
Dock hade jag en Peugot innan min förra bil och den kom med dubbfritt och det fungerade väl bra, men jag
vill minnas att jag tyckte det kändes lite mer slirigt, vill minnas en gång som jag körde min sambo till jobbet
och kröp ner för en backe vid hennes arbetsplats och då var halt, då började bilen faktiskt att glida trots att jag
bromsade och den stannade inte förrän vi var nere och det var lite otäckt då det är stängsel i anslutning till
T-korsningen. Men det kan ju varit skit-däck som blivit hårda eller nåt annat.
Fördelar med dubbfritt är ju helt klart ljudnivån, lite mindre bränsle per mil pga lättare rull utan dubb och
att man får köra t.ex. i tyskland och i hela Stockholm och Göteborg (pratas ju om dubbförbud där med på utvalda delar).
Nackdelar är ju i så fall känslan att det inte är några dubbar med i bilden.....
Jag vet inte hur lätt jag kan övertyga säljare om att han får byta däck på hjulen, men visst det kanske han
går med på, men samtidigt är det ju skit om jag sedan stör mig på ljudnivån, dubbat på barmark låter ju faktiskt
rätt mycket även i en Volvo (hade V70 nyss).....
Jag hatar att ha beslutsångest
Känns riktigt bra, märkte dock när jag kom hem att det var dubbfria däck på den, jag trodde vi hade
varit överens om dubbade däck. Fick ta fram kundordern när jag kom hem och kolla och efter att ha
googlat på benämningen så inser jag att det är "rätt" däck.
Lite kluven faktiskt, men då jag bor på västkustfilen så är det oftast barmark här och när det väl
kommer lite snö så brukar det försvinna rätt fort samt att kommunen där någon lösning efter att de
skottat lite. Har alltid kört med dubbat, dock har jag haft dubbfritt på poolbilen i 3 år utan att
jag haft några problem egentligen.
Dock hade jag en Peugot innan min förra bil och den kom med dubbfritt och det fungerade väl bra, men jag
vill minnas att jag tyckte det kändes lite mer slirigt, vill minnas en gång som jag körde min sambo till jobbet
och kröp ner för en backe vid hennes arbetsplats och då var halt, då började bilen faktiskt att glida trots att jag
bromsade och den stannade inte förrän vi var nere och det var lite otäckt då det är stängsel i anslutning till
T-korsningen. Men det kan ju varit skit-däck som blivit hårda eller nåt annat.
Fördelar med dubbfritt är ju helt klart ljudnivån, lite mindre bränsle per mil pga lättare rull utan dubb och
att man får köra t.ex. i tyskland och i hela Stockholm och Göteborg (pratas ju om dubbförbud där med på utvalda delar).
Nackdelar är ju i så fall känslan att det inte är några dubbar med i bilden.....
Jag vet inte hur lätt jag kan övertyga säljare om att han får byta däck på hjulen, men visst det kanske han
går med på, men samtidigt är det ju skit om jag sedan stör mig på ljudnivån, dubbat på barmark låter ju faktiskt
rätt mycket även i en Volvo (hade V70 nyss).....
Jag hatar att ha beslutsångest
