Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Det låter rimligt.. när det gäller andra sorts batterier så är det samma sak när man anvämändet det.. ju mindre effekt du tar ur det desto mer ah kan du ta ut totalt.. vilket betyder att du får en dubbel effekt av räckvidd om du kör lugnt, alltså både att det går åt mindre per mil och att du får mer total kräm ur batteriet.. om nu bilens batteri fungerar som "vanliga" batterier.
av Andis
Camel skrev:
http://blixtsnabbt.blogspot.se/ skrev:Idag körde vi 19km på dryga 5kWh, så drivmedelskostnaden är ju låga 7.50:- så knappa 4 kr milen.
Jag har två små funderingar:

1. Om nu milkostnaden för energin blir markant lägre än fossildrivna bilar, hur länge till är elenergin lågbeskattad jämfört med fossilbränsle om elbilar/laddhybrider används i stor skala? Ingen tror väl på allvar att politiker accepterar bortfallet av fossilskatteintäkterna från bilismen...

2. Inom EU är snittet av CO2 utsläpp för elproduktionen ca 440 g/kWh. Om man nu kör 19 km på 5 kWh blir det ungefär CO2 116 g/km (exklusive nätöverföringsförluster). Inte särskilt CO2-snålt. Men det var kanske inte meningen? I Sverige blir dock siffran riktigt låg men man ska inte tro att elbilar/laddhybrider är en global lösning. Men i Sverige, och andra länder, med lågt CO2 g/kWh kan det vara ett bra komplement. Man bör dock träffa en politiskt blocköverskridande energiöverenskommelse först samt utreda miljökonsekvenserna av batteriframställningen. Det gäller att börja i rätt ände...

Tror du tyvärr har helt rätt. Tror inte heller politikerna kommer acceptera bortfallet av skatteintäkterna från fossilbränslen.

Precis som dom drog tillbaka fördelarna med fri parkering och fria tullar för miljöbilar som prius och liknade.

Såg en gång ett tv program med en uppfinnare som hade eget vindkraftverk och solceller som han tillverkade vätgas till sin bil med. Vad jag mins sa han i programmet att det räckte med dom plus vatten för att få fram vätgas till ungefär 7 mil om dagen. Inte hört ett ljud till om detta efter det programmet. Undras hur det gick för honom?
av Andis
Jelasto skrev:Absolut så är kalkylen rent ekonomiskt inte fördelaktig överhuvudtaget. För egen del handlar det bara om minskad miljöpåverkan samt kul teknik. Sen har den halva förmånsvärdet mot min förra tjänstebil så det "känns" som en besparing :-).

Mycket bra inställning tummen upp från mig :-)
av swemax
Nu finns bilen hos ÅF

Får kolla om det går att förtidsavsluta leasingen, utan straffavgifter, på nuvarande kärra
av dohmen
Kom precis hem ifrån en liten kvällstur med bilen.

Inte varje dag jag lyckas köra den av Volvo angivna sträckan på batteri men idag stod trippmätaren på 50,0km när dieseln startade, lite besviken eftersom jag bara hade 200m kvar hem men man kan inte få allt. :D

Körde nästan bara på 50 och 70 vägar i jämt tempo men med ganska mycket höjdskillnad, tror att det hade gått att få ut några km till om det hade varit plattare.

Hoppas ni andra V60 PIH förare är lika nöjda som jag med era bilar.

God kväll.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Vad jag tycker är ...

... mycket bra
- 90 mil på 25 dagar och 8 liter diesel = 0,09 (enligt volvo on call, ser ut att ta ett tag innan man behöver tanka)

... hyfsat
- Räknar man om kostnaden för laddningen till diesel och kollar hur många liter man får för pengarna, så ligger det på 0,22 l/mil. Se nedan varför det bara är "hyfsat"

... inte så bra
- Det "kostar" 10 kWh (på 10A) resp 11 kwh (på 6A) att ladda batteriet som är på 8.1 kwh
- Laddningstiden är 6h på 10A och 9,5h på 6A, mot specen på 4,5h resp 7,5h. Hänger väl ihop med raden ovanför men bilen fattar ju från början hur lång tid det skall ta och den visar då "6h" från början så det är inte bara min elmätare som visar "fel".
- AC:n har pajat. Ibland fungerar den i några sekunder, ibland fungrar den efter någon minut, ibland skickar den meddelande att den behöver servas (och nej, det är inte eco-climate, den drar på fläktarna fullt men vägrar leverera kyla).
- Fick en finansieringsoffert där det stod att jag skulle få fri försäkring. Det var tydligen fel, ärendet ligger hos säljchefen nu.

... bättre än förväntat
- att den stänger av dieselmotorn i nedförsbackar, detta även med "save for later".
- hur de sista 5% används och hur den laddar olika beroende på körning
- tycker om eco-climate i pureläget

... saknar
- Jag skulle vilja kunna använda "save for later" utan att den laddar batteriet upp till 2 mil. Detta för att man kanske helt enkelt inte vill åka på elen just nu. Istället måste man lägga i sportläget, men då stänger den inte av motorn i nedförsbackar.
- Kunna välja att köra på el på typ <70km (eller ett effektläge där dieseln går på kring 70 i plant läge).

... något onödigt som skulle inte vilja vara utan
- Keyless! Helt onödigt men så fantastiskt bra med framförallt upplåsningen, det fattade jag inte innan :-).

... lite tråkigt
- Man använder ju inte alls dieselmotorn när jag räknar droppar, hyfsat tråkigt med 285hk ... För hoppas jag kommer över "droppräknandet" snart :-)
Användarvisningsbild
av joel80
FSandstrom skrev: ... inte så bra
- Det "kostar" 10 kWh (på 10A) resp 11 kwh (på 6A) att ladda batteriet som är på 8.1 kwh
- Laddningstiden är 6h på 10A och 9,5h på 6A, mot specen på 4,5h resp 7,5h. Hänger väl ihop med raden ovanför men bilen fattar ju från början hur lång tid det skall ta och den visar då "6h" från början så det är inte bara min elmätare som visar "fel".
-
Bjud gärna på din uträkningen för det. :)
Vad betalar du per KWh? hur långt räknar du att du kommer med full-laddat batteri?
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:
FSandstrom skrev: ... inte så bra
-
Bjud gärna på din uträkningen för det. :)
Vad betalar du per KWh? hur långt räknar du att du kommer med full-laddat batteri?
Jag har helt enkelt satt i en elmätare i uttaget och på kvällen skrev jag upp vad den stod på innan så ser jag vad den står på när jag tar ut den på morgonen. Där står det ju också hur länge den dragit ström under natten och ju lägre strömstyrka, desto större "förlust" till vad det nu är. Och som jag försöker skriva ovan, det är inte bara elmätaren som visar att det tar lång tid att ladda, bilen säger ju själv när den skall vara klar och det är också 6h på 10A.

Jag betalar 89öre/kWh och 0 öre i nätavgift, då jag bara laddar efter kl 19 då nätavgiften i vår kommun är 0kr (det är en effektbaserad nätavgift mellan 7-19). Tack volvo-on-call för att kunna göra det möjligt att sätta i sladden på timer (glömde skriva det under "Bättre än väntat")!

Vi ligger på ca 1.6-2kWh / mil (vid snålkörning) vilket borde ge 1,60kr/mil, men eftersom man tappar 25% i laddningen så ligger det snarare på 2 kr mil. Exakt samma sträcka brukar ligga på 0,7 på pump på vår gamla My10 2.4d vilket är 10kr/mil. Det är 38 km ToR som totalt tar 50-100 minuter beroende på trafikläget. Jag skriver upp exakt hur mycket jag tankar, mätarställning och hur mycket jag laddar mellan varje tank (och hur mycket eltank jag har kvar för att kunna estimera exakt förbrukning), men skall det ta 3 månader mellan tankningarna så tar det tid att få fram statistik :-)

Men summan av detta är att det faktiskt teoretiskt är möjligt att komma knappt 5 mil på elen, vilket är otroligt kul! Jag har bara inte hittat 5 mil 50-sträcka att testa på ännu ... I vinter hoppas jag att man kommer 1 mil iaf :-).
Användarvisningsbild
av joel80
Men för 2 kr får du väl inga 0,22l diesel? Eller missuppfattar jag.

Du skrev att "Räknar man om kostnaden för laddningen till diesel och kollar hur många liter man får för pengarna, så ligger det på 0,22 l/mil"

Med ett literpris på 14,50kr får man ju bara 0,138l diesel för 2kr.
Hur fick du fram 0.22l/mil?
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 23

840 kPa motsvarar 8,4 Bar vilket är alldeles […]

Hade varierande tomgång i min 99a 2,5t F&oum[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kort […]