Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frode60
På torsdag til uken skal jeg oppdatere ICM til Sensus 3.0 på min S60 2011 mod. uten NAV.

Bilia har sagt at den oppdateringen ikke er med i 2.0 service oppdateringene. Hvorfor skriver dem da i sitt 2.0 hefte at man for all software oppdateringen da ? Egentlige koster ICM oppdateringen ca. 1100 NKR. Men jeg slipper å betale, for oppdateringen av den lokale Volvo forhandleren i byen jeg bor i, som ikke er en del av Bilia. Det er veldig bra service :)

Kommer tilbake med bilder av Sensus 3.0 og hvilken software versjon. Det tar ca. 2 timer å oppdatere ICM. Det var lang tid synes jeg - hvor stor er
den software oppdateringen. Noen som vet ?
av Raymond
Det kommer an på hvilke versjoner du har fra før av, men ligger gjerne rundt 60-70 Mb. Og ja, tar lett over en time. Det er ganske mange forbedringer som har blitt gjort på ICM SW, så det burde ikke være vanskelig å finne noe som ikke fungerer 100% som kan trigge en garanti SW oppdatering.
av MrNorth
Frode60 skrev:På torsdag til uken skal jeg oppdatere ICM til Sensus 3.0 på min S60 2011 mod. uten NAV.

Bilia har sagt at den oppdateringen ikke er med i 2.0 service oppdateringene. Hvorfor skriver dem da i sitt 2.0 hefte at man for all software oppdateringen da ? Egentlige koster ICM oppdateringen ca. 1100 NKR. Men jeg slipper å betale, for oppdateringen av den lokale Volvo forhandleren i byen jeg bor i, som ikke er en del av Bilia. Det er veldig bra service :)

Kommer tilbake med bilder av Sensus 3.0 og hvilken software versjon. Det tar ca. 2 timer å oppdatere ICM. Det var lang tid synes jeg - hvor stor er
den software oppdateringen. Noen som vet ?
Mjukvara som mjukvara. Och jag tror att det är mycket större sannorlikhet att mjukvaran för t.ex röststyrning och multimedia uppdateras oftare än vad motorparametrarna kommer att göras. Med multimedia händer det nya saker hela tiden! Nya versioner av bluetooth, android och Iphone till exempel.

Jag anser absolut att sensus är mjukvara och säger man "fria uppgraderingar av bilens mjukvara" så ska ALLT ingå, annars är det falsk marknadsföring.

/S
av Robertson
Jag hade min bil inne för service i veckan och jag kunde inte heller hitta trippstatistiken under MY CAR. Påtalade detta för verkstaden som som vanligt inte hade en aning vad jag pratade om. Man ska alltså tala om att man vill ha ICM uppdaterat för att få "Sensus 3.0"?

I serviceprotokollet så stod det att "Mjukvara styrenheter nedladdning" var gjord. Märkte att systemet är lite snabbare nu efter uppdateringen, så något blev nyare/bättre.
Användarvisningsbild
av Mattias_F
ICM uppdateringen ingår ej i service 2.0.
Den uppgraderas separat och tar cirka en timma.
Användarvisningsbild
av Frode60
Hei !

Da har jeg fått oppdatert ICM på min S60 - 2011 mod. til Sensus v3.0

B.tooth versionen jeg har nå er: 5.00.17S, hadde 17H før.

+ jeg har nå Turstatistikk også. (Kjørecomputer). Som viser hvor langt du har kjørt, antall km. og hva forbruket ligger på med søyler.
Jeg har gjort så at turstatistikken automatisk 0 seg ut etter hver tur. (Da må bilen så rolig i 4 timer før den 0 seg ut).

Etter oppdateringen så er Sensus mye raskere enn før :)

Så det anbefalles å få oppdatert ICM. Det tok ca. 1 time å oppdatere.
av Melmac
Fick inte Sensus hos Mechanum, de hade inte heller hört talas om det.
Är helt säker på att jag fått info i brevlådan eller via Email om detta.
Har klagat på att mina menyer är sega och att BT-uppkopplingen inte alltid fungerar, ska se vad serviceteknikerna kan göra.

Tycker det är rätt uselt att man inte kan få detta uppdaterat via service om man nu gör ett utskick. Min bil var inne hela förmiddagen och det borde åtminstone finnas en dator dek kan göra uppdateringen på medans de tar in nästa servicekund.
av Melmac
BESKRIVNING:
Följande symptom som är relaterade till ICM-funktioner har lösts med ny ICM-mjukvara:
1 Förbättrad funktion för tiden för tryckning på strömbrytaren. För detaljinformation, se TJ 24427.
2 Förbättrad signalhantering för fjärrkontrollknappen. Kräver uppgradering av CCM-mjukvaran.
3 Det går att sortera filer på USB alfabetisk genom att trycka på knappen "2ABC".
4 CD/DVD-källan övergår till PAUS-läge vid inkommande samtal.
5 USB-, CD/DVD-enheter övergår till PAUS-läge vid avbrott för nyheter eller trafikmeddelande.
6 Sökfunktionen för USB och iPod styrs med knappen TUNE och tryck på knappen för önskat tecken.
7 Förbättrad ICM-mjukvara visar överordnad vy utan någon anledning.
8 Förbättrad ICM-mjukvara aktiverar cyklisk omstart av ICM då PAS aktiveras mindre än 5 sekunder efter start.
9 Förbättrad ICM-mjukvara hanterar problemet med helt svart display. För detaljinformation, se TJ 24912.
10 I medieläget AUX visas inte meddelandet "Connect external device to AUX input" (extern enhet ansluten till AUX) även om en enhet är ansluten.
11 Förbättrad ICM-mjukvara för inget ljud eller knappfunktion och "frusen display". Mer information finns i TJ 25549.
12 Ny ICM-mjukvara för att förbättra den unika japanska versionen för:
12a - Trafikinformation i bilar utan navigation.
12b - TVM-signal orsakar omstarter.
12c - Navigations-popup-information.
13 Förbättrad ICM-mjukvara för Volvo On Call-aktivering vid första försöket. För detaljinformation, se TJ 26108.
14 Förbättrad ICM-mjukvara för att förhindra texten "Hurricane 2000" i stället för strömmande text från Bluetooth-media.
15 Förbättrat ICM-användargränssnitt och nya funktioner, t.ex:
15a - Förbättrade växlingsfunktioner. Se "TJ 24915 Toggle.JPG"
15b - Ny grafisk indikering för snabbläddring. Se "TJ 24915 Scroll.JPG".
15b - 1. FM-stationslista, 2. Telefon, samtal/kontakter, 3. USB/iPod/CD-spårlista.
15c - "Ange enstaka destination" har lagts till för navigation. OBS! "Ange enstaka destination" tar bort gamla angivna destinationer i resplanen och startar vägvisningen direkt. Se "TJ 24915 Set dest.JPG"
15d - "Visa fullskärmskarta" har lagts till under kartalternativ. Rutan är omarkerad som standard. Se "TJ 24915 Navi screen.JPG"
15e - Min bilresa-statistik med genomsnittlig bränsleförbrukning. Se "TJ 24915 Trip.JPG"
15f - Maximal volym vid start minskad till -41 dB (ungefär 12 steg) om volymen var > -41 dB innan systemet stängdes av eller "viloläge".

PRODUKTÄNDRING:
Förbättrad ICM-mjukvara för symtom 1-7 infördes i produktionen från monteringsvecka 201120 och introducerades på eftermarknaden vecka 23, 2011.
Förbättrad ICM-mjukvara för symtom 8 infördes i produktionen från monteringsvecka 201123 och introducerades på eftermarknaden vecka 23, 2011.
Förbättrad ICM-mjukvara för symptom 9-10 släpptes 2011-10-03.
Förbättrad ICM-mjukvara för symptom 11-14 släpptes 2012-05-14.
Förbättrade ICM-funktioner och bättre användargränssnitt med den ICM-mjukvara som släpptes 2012-05-14.
Samma ICM-mjukvara har införts i produktionen från monteringsvecka 201220.
Användarvisningsbild
av laser2
Finns det någon som vet vad strecket som går tvärs över staplarna under Färdstatistik betyder?
Logiskt sett borde det betyda medelförbrukning men på min ligger strecket på prick 5l/100km medans medelförbrukningssiffran under säger 5.7l/100km! :???:
På andra skärmdumpar här på forumet ligger strecket på andra värden och oftast inte på samma värde som visas nedanför.
Jag har inte nollat färdstatistiken sen jag fick bilen, mest för att se hur många timmar man kört sen man hämtade bilen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jodå, det är medelvärdet, men de hugger decimalerna. Så alla värden mellan 5,0 och 5,9 visas som 5,0. Detsamma gäller för staplarna.
Kan väl måhända vara rimligt för något som hoppar upp och ner som förbrukningen per kilometer, men är helt huvudlöst när det gäller medelförbrukningen. Vet inte vad de tänkte på (med) den dagen de hittade på den lösningen.
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 30
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]