- sön 27 sep 2015, 08:57
#1006951
"Save" har samma hastighetsstyrda effektgräns men som du säger, den laddar då upp till 15-20 km (40%?).
En kul och bra detalj i det effektstyrda läget är att den inte har samma gräns för att gå från diesel till el som från el till diesel igen. Säg att dieseln går av på 5% effektuttag över 35km/h, så kan du sedan gasa 10% innan dieseln går på igen. Detta för att det inte skall bli så hattigt av och på, någon har tänkt!
-)
Jag önskar dock att den man kunna skilja på "save" och "charge" så man kunde trycka in save med lite el kvar så den går in i det hastighetsstyrda läget utan att den laddar. Det läget är utmärkt på motorväg eftersom den slår av dieseln när man inte gasar.
joel80 skrev:Hur uppför sig egentligen bilen när man har i hybrid-läge? Kör den enbart på diesel på motorväg då eller växlar den? Använder den elen enbart vid acceleration?Hydridläget fungerer ungefär som pureläget, fast med lägre "effektgräns" för när den slår över till diesel (man ser det bra i displayen). Dessutom så är ACn på i hybridläget som default. Den stora skillnaden är när det är tre "pluppar" el kvar, typ 2-3 km. I pureläget kan du köra den i botten, men i hybrid läget så går den in i ett läge där gränsen är beroende av hastigheten. I låga hastigheter kan du trycka rätt mycket på gasen innan dieseln går igång, men över 35km/h måste du i princip släppa gasen innan dieseln går av. Verkligen ett perfekt sätt att utnyttja sista elen, dvs du kör aldrig dieseln på låga växlar. Om du kommer ner mot 1,5 "pluppar" så laddar den upp batteriet när du kör på dieseln så att du har två "pluppar", men inte upp till 15km. Dock står det något om att hur mycket den laddar beror på hur man har kört sista tiden så för vissa kanske den laddar högre än 2 pluppar. Det optimala borde iaf vara att köra hybrid på slutet tills man vet att man kommer hem (hem=laddstation) på elen som är kvar och då köra pure.
När kopplar den över och kör bara på el? (i hybridläge alltså)
Om man kör i Pure har jag förstått att man kan köra ända upp till 125km/h på enbart elmotorn, så länge man inte trycker på gasen allt för hårt. Och om man går under 15km kvar på elen och sen väljer hybrid-läge så försöker den ladda upp sig till 15km genom att driva motorn hårdare, eller är det bara i save-läget?
"Save" har samma hastighetsstyrda effektgräns men som du säger, den laddar då upp till 15-20 km (40%?).
En kul och bra detalj i det effektstyrda läget är att den inte har samma gräns för att gå från diesel till el som från el till diesel igen. Säg att dieseln går av på 5% effektuttag över 35km/h, så kan du sedan gasa 10% innan dieseln går på igen. Detta för att det inte skall bli så hattigt av och på, någon har tänkt!

Jag önskar dock att den man kunna skilja på "save" och "charge" så man kunde trycka in save med lite el kvar så den går in i det hastighetsstyrda läget utan att den laddar. Det läget är utmärkt på motorväg eftersom den slår av dieseln när man inte gasar.
V60 MY19 T6, Caspian blå
V60 MY19 T8, Osmium grey
V60 MY19 T8, Osmium grey