Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:Hur uppför sig egentligen bilen när man har i hybrid-läge? Kör den enbart på diesel på motorväg då eller växlar den? Använder den elen enbart vid acceleration?
När kopplar den över och kör bara på el? (i hybridläge alltså)

Om man kör i Pure har jag förstått att man kan köra ända upp till 125km/h på enbart elmotorn, så länge man inte trycker på gasen allt för hårt. Och om man går under 15km kvar på elen och sen väljer hybrid-läge så försöker den ladda upp sig till 15km genom att driva motorn hårdare, eller är det bara i save-läget?
Hydridläget fungerer ungefär som pureläget, fast med lägre "effektgräns" för när den slår över till diesel (man ser det bra i displayen). Dessutom så är ACn på i hybridläget som default. Den stora skillnaden är när det är tre "pluppar" el kvar, typ 2-3 km. I pureläget kan du köra den i botten, men i hybrid läget så går den in i ett läge där gränsen är beroende av hastigheten. I låga hastigheter kan du trycka rätt mycket på gasen innan dieseln går igång, men över 35km/h måste du i princip släppa gasen innan dieseln går av. Verkligen ett perfekt sätt att utnyttja sista elen, dvs du kör aldrig dieseln på låga växlar. Om du kommer ner mot 1,5 "pluppar" så laddar den upp batteriet när du kör på dieseln så att du har två "pluppar", men inte upp till 15km. Dock står det något om att hur mycket den laddar beror på hur man har kört sista tiden så för vissa kanske den laddar högre än 2 pluppar. Det optimala borde iaf vara att köra hybrid på slutet tills man vet att man kommer hem (hem=laddstation) på elen som är kvar och då köra pure.

"Save" har samma hastighetsstyrda effektgräns men som du säger, den laddar då upp till 15-20 km (40%?).

En kul och bra detalj i det effektstyrda läget är att den inte har samma gräns för att gå från diesel till el som från el till diesel igen. Säg att dieseln går av på 5% effektuttag över 35km/h, så kan du sedan gasa 10% innan dieseln går på igen. Detta för att det inte skall bli så hattigt av och på, någon har tänkt! :-)-)

Jag önskar dock att den man kunna skilja på "save" och "charge" så man kunde trycka in save med lite el kvar så den går in i det hastighetsstyrda läget utan att den laddar. Det läget är utmärkt på motorväg eftersom den slår av dieseln när man inte gasar.
Användarvisningsbild
av joel80
Ah.. ja man får lära sig hur man bäst utnyttjar elen, speciellt när man som mig kommer köra resor på längre sträcka än elen klarar några gånger i veckan.

Hur jobbar den i Power-läget? Om man kör i det läget men inte trycker så hårt på gasen.. får man då lägre förbrukning p.g.a att elen hjälper till?
Är elen drivande hela tiden i det läget? Alltså samtidigt som dieselmotorn? Hur funkar det i högre hastigheter?

(Förlåt lite "dumma" frågor... men det blir lite så här när man går och väntar på beställd bil.. man vill grotta mer sig i allt redan innan.) :)
av ef98dpa
Bra att du frågar! Jag undrar faktiskt också över den sista, men har inte orkat testa, spontant tycker jag dock att momentanförbrukningen inte tyder på att elmotorn hjälper till att hålla nere förbrukningen vare sig i Power eller när diseln slår in i Pure, däremot så känns det som att den hjälper till i Hybrid.
Användarvisningsbild
av joel80
Man borde ju se det om man har koll på förbrukningen.. Alltså om den gör av med el ibland när man kör i motorvägsfart.. Kanske vid en svag acceleration eller så. Jag kommer att testa och rapportera allt sen om ingen hinner svara innan. ;)
av ef98dpa
Imtech kom förresten på min "Health Check", han gjorde ett bra intryck och fick hjälpa mig dra om lite el, dock försökte han inte sälja någon laddbox och verkade inte drillade av Volvo eller Vattenfall heller...
Användarvisningsbild
av joel80
Så bra.. Jag har varit i kontakt med http://www.ladduttag.se/ och fått erbjudande för en väggmonterad laddbox för ca 6500kr. (Installation för typ en knapp tusing inkl lite kabeldragning...)
Ska se vad dom säger på "health check'en" också... Jag skulle gärna vilja ha en fast laddbox med fast kabel då det är smidigt här hemma... och så att jag ev kan ladda med 16A också. (oftast kan man säkert köra på 10A, men det finns skapligt många tillfällen då jag kommer komma hem med tomt batteri och ska iväg på en mindre tur efter nån timme.. då vill man gärna få i så mycket det går. :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
Ang power, tror inte att köra på 4000 varv är något som är bra för förbrukningen och jag tror inte heller att den drar mindre diesel pga av elen. Nä, power är för att accelerera så fort som möjligt :-)
Användarvisningsbild
av svergie2
joel80 skrev: (Förlåt lite "dumma" frågor... men det blir lite så här när man går och väntar på beställd bil.. man vill grotta mer sig i allt redan innan.) :)
Väntaväntavänta, har du beställt en??
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 59

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]