Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gunner
Vid pump så klart! Men datorn angav faktiskt samma!! Så man kan nog börja tro på den!? Ingen värmare använd heller, så utan den. Verkar ju faktiskt datorn stämma :shock:
//Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Låter ju lovande. :)
Med snålkörning och hållande av hastigheter borde det ju gå att komma ner en bit till!
Skillnaden på min förbrukning med min V70 D3 (ej vea alltså) på om jag håller en snitthastighet på 120km/h eller på 110km/h mellan Stockholm och Gävle är minst 1,5l/100km på färddatorn.. minskar jag till 105km/h (vilket är tråkigt!) kan jag komma ner ytterligare 0,5l/100km.

Om du har ork och tid någon gång kan du väl testa med lite lugnare tempo och se vad det ger. :)
Användarvisningsbild
av Perra83
Gunner skrev:Hemkommen från Lund och första riktiga långtrippen. 0,49 liter / mil. Med en medelhastighet av 117 km / h är ju ganska bra siffror! Då låg jag mestadels 15 över rådande hastighetsbegränsning på motor & växelfältsvägarna. Farthållaren på 135 som mest mao! Måste berömma drivlinan och bilen igen. Ligger man på anbefallen hastighet på 110 väg, så känns det mer som landsvägsfart. Än något jag tidigare upplevt med en bruksbil. Motorn hörs inte mer än en viskning och kupén är föredömligt bekväm att samspråka i, även i högre farter. 52,5 mil med endast en kortare paus och man känner sig förvånansvärt pigg och rörlig, trots åldern! :) Har nu kommit upp i över 850 mil och ser fram emot många till!
//Mats
Ja gjorde oxå en lite längre körning med min V60 D4 manuell -13 igår.
54,24 mil 0,45l/mil (färddator) ca 65km/h snitthastighet och sju stopp. Lindesberg - Mora och hem igen. Körde runt i stan och i Oxberg. En del tomgång och kökörning. Körde enlig skyltarna utan att extrem snålköra. Körde om bilar rätt ordentligt när det behövdes. Lite stadskörning idag oxå. Ja tror att färddatorn visade 0,47l/mil och vid pump 0,52l/mil på 57,42 mil.

Rätt nöjd måste jag ändå säga att jag är. Sjukt nöjd med bilen i övrigt. Start/Stopp fungerar som det ska man det kan ja va utan. Lite störande faktiskt. Adaptiv farthållare med 5km/h steg är kung 8)
av Gunner
Har ju redan redovisat det i tidigare inlägg i tråden. Enligt datorn då! Med varmkörd motor iofs. Men datorn angav 0,34 till jobbet härom veckan. Utan fh och enbart landsvägsfart med snittfart på 68-69. Men vis av tidigare bilar, så skall det nog bli än bättre med tiden! :)
//Mats
Användarvisningsbild
av Perra83
Gunner skrev: Men vis av tidigare bilar, så skall det nog bli än bättre med tiden! :)
//Mats
Det hoppas vi på! :D
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
mattish skrev:Intressant läsning. Jag har inte blivit färdig till en provtur ännu men det kommer väl ;)
Ni som nämner inkörningsperiod 1000 mil kan addera ytterligare några tusen mil. Min bil går bara snålare och snålare för varje mil som rullar. Snart är jag nere i 0,6 per mil med samma körmönster som för ett år sedan. Började på 0,68 och nu har den gått 3600 mil.

Tycker det är långsamt bilen minskar sin förbrukning. ?:-/
av mattish
långsamt? Det beror ju på hur långt man kör om året ;)
Den kommer inte sjunka så mkt mer på min bil...
Användarvisningsbild
av MångaVOLVO
mattish skrev:långsamt? Det beror ju på hur långt man kör om året ;)
Den kommer inte sjunka så mkt mer på min bil...
Vad jag begrep så började du på 0,68 l milen och 3600 mil senare är det på 0.6 l milen- det sjunker sakta om det är så. :|
av psi
Dålig aktivitet här, hoppas få ansluta mig nästa vecka till tråden :)
Användarvisningsbild
av Perra83
psi skrev:Dålig aktivitet här, hoppas få ansluta mig nästa vecka till tråden :)
Alla är väl upptagna med att snålköra :wink:
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 39

V70 2.4 -07 B5244S får meddelande om att hal[…]

Motorproblem

Någon som haft samma?

D24tic pump