Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Tänkte inte på det.
Hellre tvåhjulsdrivet med vettiga vinterdäck än fyrhjulsdrivet med sommardäck, om jag får välja på vintern.
av Steff 99
andreas_lofgren skrev:Det beror nog snarare på engelsmännens fobi för vinterdäck...
Nu är detta inte riktig med sanning överenstämmande, eftersom i dessa diskussioner var det förvånandsvärt många som använder vinterdäck.
Nu kör dom inte dubbat, men de använder vinterdäck, har man varit i norra delarna av ön, det där som kallas för Skottland har man många gånger mer snö än vi i södra sverige.
Och vinterdäck är inte ett okänt begrepp.

Men ok, dom är skottar och inte engelsmän.
av Lövet
Kalla en skotte för engelsman så får du se vad som händer :wink

Jag tänkte mer på de tätt befolkade södra delarna där många, trots snö sista vintrarna, åker med sommardäck.
av perhall
apersson850 skrev:Tänkte inte på det.
Hellre tvåhjulsdrivet med vettiga vinterdäck än fyrhjulsdrivet med sommardäck, om jag får välja på vintern.
Sant, man kommer iväg ung. lika snabbt men det går 45 ggr bättre att bromsa:) Såg i vintras en Range Rover Sport köra iväg i superhalka på Conti SC3 20 tum (275-40, vill jag minnas), och är glad över att jag inte stod i närheten när han skulle bromsa.../PH
av Steff 99
apersson850 skrev:Tänkte inte på det.
Men även de som kör AWD använder väl vinterdäck (Lagkrav)
Så den diskussionen blir väl ganska konstig. :shock:
av harper
harper skrev: Jeg har kjørt mange år I Oslo med biler som hadde dubbfrie dekk og FWD uten problemer. Må kanskje gi avkall på en parkeringsplass eller to i løpet av vinteren som man kunne anvendt med AWD, men det er også alt.
Kjører for tiden en Tiguan med Haldex 4, men den drives nok av forhjulene 99,99% av tiden. Trenger SUV pga den høye bakkeklaringen, har en bratt og ujevn innkjøring til sommastugan, men ikke nødvendigvis en med AWD.
Da blir det fristende på spare de NOK 35 000,- som er forskjellen mellom D3 2.0 163 HK FWD aut og D3 2.4 163 HK AWD aut. i Norge. Eller anvende dem på annen utrustning, det er jo mye å velge i.
Litt lavere forbruk blir det også, 0,68 mot 0,71 på blandet kjøring i følge Volvobrosjyren.

Men det er en bekymring at bilen kan bli vanskelig å selge. Sjekket på annonserte biler salgs i Norge. Av ca 65 XC60 til salgs var det bare 5 som sto igjen når jeg søkte på FWD. Og alle var til salgs på Vestlandet, der vintrene er vanligvis er mildere med mindre snø enn her i Østlandsområdet. Vil nødig sitte med en vanskelig salgbar bil om 3-4 år, da kan jo hele innsparingen på kjøpsprisen være borte.
Må ta en prat med forhandleren om dette.
Det er grunn til bekymring for andrehåndsverdien på FWD vs AWD, i hvert fall i Øst-Norge/Oslo. Tok som planlagt en prat med en forhandler om nybilsalg av XC60 FWD aut, og svaret var at "vi selger kanskje én om året". Nesten ikke etterspørsel altså, og han frarådet å satse på denne modellen. Tallene på annonserte bruktbiler bekrefter jo forhandlerens vurdering.
I verste fall kan man vel bli sittende med rent tap når bilen skal selges. Dvs at forskjellen i salgsverdi/innbyttepris mellom to ellers like biler der den ene har FWD blir større en de ca 35 000,- man sparte på nybil. Kanskje.
Jeg er ingen ekspert på brukbilmarkedet, så jeg skal ikke spekulere for mye, men for meg blir det AWD etter denne avklaringen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Steff 99 skrev:Men även de som kör AWD använder väl vinterdäck (Lagkrav)
Så den diskussionen blir väl ganska konstig. :shock:
I kungadömet Storbritannien är det inte lagkrav. Det var det landet vi syftade på.
av matsa71
Spenderar en del tid på ett UK forum för VW Scirocco, grabbarna där glider omkring på 235/40R18 mestadels Dunlop Sport Max. FWD såklart och ingen vidare markfrigång.
Funkar väl inte riktigt bra och efter senaste vintern verkar dom börja intressera sig för vinterdäck. Men vem vet, snösvängen är kanske riktigt bra i GB. I sverige är den numera inget vidare, speciellt inte i städerna.
Jag valde XC60 just för AWD så för mig var valet lätt, ville ha en AWD och då gick XC60 före både Q5 och X3. Vill ha AWD för att minska risken för fastkörning.
Användarvisningsbild
av apersson850
I sydligare delar av England, exempelvis Cornwall, består snösvängen av de oplanerade svängar hit och dit som bilarna gör när det till äventyrs kommit snö på vägarna. För övrigt utgörs snöröjningen av inställningen "It'll melt away anyway..."
Att sen Cornwall är fullt av branta backar gör det inte lättare. De är förvisso inte så höga, men längs vägarna ackompanjeras backarna ofta av tvära svängar, så man kan inte ta sats heller.
av sejagrullar
Lite sen att kommentera tråden, men min XC60 är FWD och den har vi inte haft minsta bekymmer med under vintern. Visst, en AWD tar sig säkert fram bättre, men FWDn har fungerat perfekt för oss. Parkerar på dåligt snöröjda gator nästan dagligen och har aldrig haft problem att ta mig loss. Markfrigången är nog en del av hemligheten, det är väl en del av vitsen med modellen (bortsett from att den är snygg) - vår gamla kombi fastnade i underredet ett par gånger pga dålig snöröjning, det har jag sluppit denna vinter :) Med XC60 vågar jag mig på även ganska dåliga platser, bilen är tung och däcken breda, tillräckligt mycket grepp för oss som bor i civilisationen :lol:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 23

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]