Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Kluster skrev: Vad man kan se av bilden framifrån C30:n är att det verkar sitta "lampa" med 4 st dioder i varje dimljushållare. Har även sett detta på nyare Volvo-långtradare också.
Kommer kanske som eftermarknadslösning för de som har dimljus.
XC90_Executive skrev:På lilla plattan funkar bara kurvljus när det är mörkt, precis som övriga modeller. Skillnaden är bara att det är en inställning i menyn istället för ett fysiskt vred, eller en knapp.
Jo, har sett det menyvalet. Vet någon hur man går till väga för att lägga in ett snabbval till en MyCar-inställning? Det ska gå enligt instruktionsboken, men jag har inte lyckats. Det är lite bökigt att gå in i en meny och slå på funktionen...
För att återgå till frågan om hur man skall tolka införandet av DRL-lagkravet den 7 februari så ställde jag frågan till Transportstyrelsen, dvs om det är ok att ligga kvar halvljusautomatik även på bilar som är byggda efter 7 februari om modellen var i produktion före detta datum (eller var typgodkänt före). Svaret jag fick häromdagen var, rätt och slätt, att bilar som inregistreras efter 7 februari skall ha funktionsspecifika DRL-lampor a´la R87-specen. Volvo borde alltså ha löst detta redan på MY11-bilar för att följa lagkravet.

Dock tror jag varken Transportstyrelsen eller Polisen kommer lägga något krut på att pricka Volvo för detta. Ur en ren säkerhetsaspekt är det ju inget problem med att ligga kvar med halvljusautomatik. Miljöaspekten följs nog upp av andra organ och kanske är vinsten i form av lägre CO2-utsläpp relativt begränsad på våra breddgrader.

Det man dock kan fundera på är hur Volvo kommer prissätta de eftermarknadsmonterade DRL-lampor som troligen dyker upp så småningom. Om de nu inte monterar in dem kostnadsfritt, vilket vi nog inte skall hoppas på, så borde de i alla fall erbjuda det till ett humant pris för MY11-bilar (och på MY12 om de inte hinner få in en lösning till dess).
ulf_gbg skrev:För att återgå till frågan om hur man skall tolka införandet av DRL-lagkravet den 7 februari så ställde jag frågan till Transportstyrelsen, dvs om det är ok att ligga kvar halvljusautomatik även på bilar som är byggda efter 7 februari om modellen var i produktion före detta datum (eller var typgodkänt före). Svaret jag fick häromdagen var, rätt och slätt, att bilar som inregistreras efter 7 februari skall ha funktionsspecifika DRL-lampor a´la R87-specen. Volvo borde alltså ha löst detta redan på MY11-bilar för att följa lagkravet.

Dock tror jag varken Transportstyrelsen eller Polisen kommer lägga något krut på att pricka Volvo för detta. Ur en ren säkerhetsaspekt är det ju inget problem med att ligga kvar med halvljusautomatik. Miljöaspekten följs nog upp av andra organ och kanske är vinsten i form av lägre CO2-utsläpp relativt begränsad på våra breddgrader.

Det man dock kan fundera på är hur Volvo kommer prissätta de eftermarknadsmonterade DRL-lampor som troligen dyker upp så småningom. Om de nu inte monterar in dem kostnadsfritt, vilket vi nog inte skall hoppas på, så borde de i alla fall erbjuda det till ett humant pris för MY11-bilar (och på MY12 om de inte hinner få in en lösning till dess).

Vad kan man ställa för krav på sin säljare? Detta är ju klart och tydligt inte lagligt och har inte volvo någon dispans till att tillverka bilar utan dlr så måste man ju kunna antingen häva köpet eller vägra ta emot bilen vid leverans då den ej motsvarar det man beställt iom att den inte är laglig?

Vänligen Mojja
Den är säkert laglig i o m halvljuset. Men knappast modern. Tråkigt att Volvo, som kanske var först i världen med säkerhetsfunktionen varselljus, nu är sist ut med "varselljusautomatik" som är det vi börjar se på nyare BMW, Mercor, Audi och VW.

Länken nedan ärfrån AMS och citatet längre ner i artikeln är intressant - "När skymningsljuset blir mörkt ska man gå över till halvljus, då moderna varselljus bländar. De flesta nya bilar har automatik som slår om till halvlljus, även om ljuset tillfälligt blir sämre (tunnel, garage)."

http://www.automotorsport.se/news/22234 ... ch-med-nu/
Hur funkade dom aktiva xenonljusen på Volvo 164? Var det ett vred/knapp eller en inställning i infotainmentmenyn? :roll:

Jaha, utvecklingen har gått framåt även vad det gäller halvljuset! :wink:

Hur coolt man än tycker att det är med bara LED i fronten på dagen (och släckta baklampor) så är det säkrare med halvljus.
XC90_Executive skrev:På lilla plattan funkar bara kurvljus när det är mörkt, precis som övriga modeller. Skillnaden är bara att det är en inställning i menyn istället för ett fysiskt vred, eller en knapp.

Fast jag tror mig se att kurvljusen inte svänger då man har helljusen på?
ulf_gbg skrev:Det man dock kan fundera på är hur Volvo kommer prissätta de eftermarknadsmonterade DRL-lampor som troligen dyker upp så småningom. Om de nu inte monterar in dem kostnadsfritt, vilket vi nog inte skall hoppas på, så borde de i alla fall erbjuda det till ett humant pris för MY11-bilar (och på MY12 om de inte hinner få in en lösning till dess).
Det kommer inte att vara tillåtet att eftermontera så att bara DRLframljusen lyser enligt nya reglerna om inte bilen var byggd sådan från början.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 22

Spridare (insprutarna) är nog det minst troli[…]

Fel centerhögtalare?

Det ska sitta ett 12-kanaligt H/K slutsteg under p[…]

12V-uttaget i mittkonsolen.

Hej! Hur löste det sig för dig? Har exak[…]