Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bem
Ulmerkotte skrev:
Min bil har börjat klagat på batterispänningen, och har inte kunnat använda värmaren, "Bilen är i sparläge".. även efter 20-milatur, men meddelandet försvann lika plötsligt som det kom, och då efter ett par korta turer på stan.. konstigt, verkar vara känslig mot liten dipp i batterispänningen, får kanske göra underhållsladdning i bland, har ju läst om det här på forumet!
Det är (var?) en bugg i mjukvaran på MY14 (de flesta om inte alla MY14 Volvo vad jag vet) som gjorde att batteriet drogs ur. Det rättas med en mjukvaruppdatering.
Be din Volvoverkstad kolla upp detta.

Software bugs in the Central Electronic Module (CEM) causing increased quiescent current leading to a drained battery.
Due to a software deviation the CEM may not perform as intended causing drainage of the battery. If this deviation occurs and depending on the state of battery charge, may experience one or more of the following symptoms, difficult to open the vehicle with the remote key and difficult to start the engine.
The repair is to update the software of the CEM, and reset the battery monitoring sensor.

/Bo
av Ulmerkotte
Har ju läst om den buggen, men den var innan min bil byggdes, Nej Gunner, inte lekt upp strömmen!. Första gången jag såg det var efter 20 mils körning,borde laddat riktigt då!.. o sen igen när jag kört samma sträcka tillbaka.. Inga problem att starta bilen, bra snurr!.. kommer det igen så klart att det ska kollas!
av Gunner
Nytt nördigt "bottenrekord" :oops: , till jobbet i kväll! 58,6 kilometers färdväg och en snittfart på strax under 69km/h. Datorn visade 0,34!
//Mats
av Gunner
Brukar ligga ett par tiondelar högre på hemresan! Men det blir hemfärd först i morgon bitti, då jag jobbar natt.
//Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Ocin skrev:Kollade du samma väg tillbaka, så du inte har för mycket nedför:)
Vindriktning brukar ha större betydelse än höjdskillnad. (Om man inte kör upp och ner för ett fjäll typ...)

Jag märker direkt om jag har medvind eller motvind på väg mellan Gävle - Stockholm eller tvärtom.
Har man lite vind i ryggen kan man hålla 125km/h med samma förbrukning som man får i 100km/h åt andra hållet! Då snackar jag inte storm utan det räcker med 7-8ms.
av Raymond
7-8 ms tilsvarer omtrent 30 km/t, så det stemmer nok bra!
av Exquattro
Har fått låna en V60 VEA D4 Aut med alla varningssystem m.m. och kört 25 mil ikväll. Måste säga att min "gamla" V60 redan känns en smula gammaldags nu när jag ska börja köra den igen. Jag tar också tillbaka allt ont jag sagt om den nya instrumenttavlan. Den fungerar ju riktigt bra precis som det mesta av varningssystemen. Ni som bekymrar er om att D4-motorn är så jätteslö kan troligen inte hantera en dieselmotors vrid utan kör och varvar den som den vore en bensinT6 vilket såklart inte går. Nej, nu hoppas jag att min Volvohandlare kan erbjuda mig en sådan här till hösten, jag ser fram emot det. :D
av Gunner
Hemkommen från Lund och första riktiga långtrippen. 0,49 liter / mil. Med en medelhastighet av 117 km / h är ju ganska bra siffror! Då låg jag mestadels 15 över rådande hastighetsbegränsning på motor & växelfältsvägarna. Farthållaren på 135 som mest mao! Måste berömma drivlinan och bilen igen. Ligger man på anbefallen hastighet på 110 väg, så känns det mer som landsvägsfart. Än något jag tidigare upplevt med en bruksbil. Motorn hörs inte mer än en viskning och kupén är föredömligt bekväm att samspråka i, även i högre farter. 52,5 mil med endast en kortare paus och man känner sig förvånansvärt pigg och rörlig, trots åldern! :) Har nu kommit upp i över 850 mil och ser fram emot många till!
//Mats
Användarvisningsbild
av joel80
0,49l/mil... Är det vid pump eller färddatorns siffror?
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 39

När det nu har gått både nå[…]

Kontakt säkringsbox

Ja, särskilt tänger för industriell[…]

koppplingspedalen sjunker fortfarande, så[…]

OM RYSSEN KOMMER