Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den bilen som låtit absolut bäst som jag har haft är XC60 MY10 med PS (plus sub). S80 V8 Executive med PS innan det lät dock extremt bra också! V60in jag har nu med PS låter också väldigt bra, men inte riktigt lika vass som XC60in med Dynaudio. Tycker dock att det är stor skillnad på HP och PS i V60, där PS vinner lätt. Gäller bara att ha lite kunskap om hur man ska ställa in ljudet så låter det asbra.
Koloss skrev:
Det tråkiga med HU-850 är bara att det inte finns AUX och USB. Aux går att ordna med lite fippel har jag sett, frågan är hur det låter.
Jag hade AUX original i min S60 D5 Classic -08 med HU-850 och original telefon om det spelar någon roll, även RTI mm. Ipod kontakt va tillval. Premium sound som jag hade i den var så bra så man fick rysningar i början. Endast vid lite fippel med full bas och volymen på max så kunde det slå över lite. Annars med optimal inställning och bra med volym lät underbart fint!!!
av Koloss
Perra83 skrev: Jag hade AUX original i min S60 D5 Classic -08 med HU-850 och original telefon om det spelar någon roll, även RTI mm. Ipod kontakt va tillval. Premium sound som jag hade i den var så bra så man fick rysningar i början. Endast vid lite fippel med full bas och volymen på max så kunde det slå över lite. Annars med optimal inställning och bra med volym lät underbart fint!!!
Då skiljer sig systemet mellan 06 och 08. Farsan har också RTI och inbyggd telefon, men ingen aux. Var satt själva kontakten? Ska kolla igen när jag är i bilen, men vet att jag letat som fan, och när man cyklar genom sources så fanns inget heller.
Koloss skrev:Hoppas att du förstod att min tidigare slagdänga:
Inkompetens (avsaknad av förståelse för att manipulation av signal på käll/förförstärkarnivå alltid är en försämring) i kombination med tondövhet är en dödlig kombination.
inte riktade sig till dig utan till våra meningsmotståndare i tråden. Just checking.
Japp, det förstod jag. Bra att vissa tar detta på allvar.
Koloss skrev:Hur som helst så blir jag påmind om mitt egna referensmaterial när jag läser om din nya bil. Jag misstänker att din nya hårdvara är densamma som farsans premiumsound i S60 my06. Tror huvudenheten heter HU-850, är det samma som din?
Nej, XC90 har en egen huvudenhet som inte har någon synlig modellbeteckning. Det står PremiumSound när man startar stereon. Gissar att Performance + HP har en huvudenhet och Premium en annan.

/j
jajoxc60 skrev:Om nån fortfarande tvivlar på att Volvo gjorde fel när de dumpade Dynaudio... Gå och provlyssna... Har nu jämfört på flera bilar och skillnaden är skrämmande stor.
Tänk om, Volvo.
Så här ser det up på min XC60 om man trycker på Tuningvredet..
Bild
dol skrev:
jajoxc60 skrev:Om nån fortfarande tvivlar på att Volvo gjorde fel när de dumpade Dynaudio... Gå och provlyssna... Har nu jämfört på flera bilar och skillnaden är skrämmande stor.
Tänk om, Volvo.
Så här ser det up på min XC60 om man trycker på Tuningvredet..
Bild
Min med, det är fantastiskt fint ljud i Premium med DynAudio, man får dra ner subben en del dock för den är det vansinnigt tryck i (men distinkt och bra som det skall va).

/Martin
jajoxc60 skrev:Hade en V60 D3 MY13 från Hertz som lånebil när min XC60 var inne på växellåde-byte. Fick nästan en chock när jag slog på P3 på stereon. Otroligt bra ljud. Min brorsa tyckte likadant. Jag kunde inte hitta om det var Performance eller High Performance men det fanns EQ-inställningar i menyn vilket borde indikera HP.

Hur som helst var det en stor besvikelse att komma tillbaka till XC60n. Det låter inte svängigt helt enkelt. Man vill sänka istället för att höja.

Junk...
Vad är det för skillnad på en HP V60 och en HP XC60 MY13?

Har en XC60 MY13 och när jag spelar musik tycker jag det låter som nån lagt en handduk över högtalarna, ljudet är väldigt platt och inte så "levande" som i vissa andra bilar man suttit i. Är mina EQ-inställningar felaktiga, har inte rört dem för jag har ingen kunskap om hur de ska ställas in...

/S
MrNorth skrev: Vad är det för skillnad på en HP V60 och en HP XC60 MY13?

Har en XC60 MY13 och när jag spelar musik tycker jag det låter som nån lagt en handduk över högtalarna, ljudet är väldigt platt och inte så "levande" som i vissa andra bilar man suttit i. Är mina EQ-inställningar felaktiga, har inte rört dem för jag har ingen kunskap om hur de ska ställas in...

/S
Bra fråga. Det kanske är helt olika anläggningar (borde vara samma dock). Akustiken lär åtminstone skilja en del.

Om ljudet är dött tvivlar jag på att du kan göra några större underverk med EQ. Det beror troligtvis på dålig insignal, klena förstärkare och dåliga komponenter överlag.

Det kan vara värt att kolla att alla mjukvaror är uppdaterade. Om det inte blir bättre kan du klaga till volvo och undersöka möjligheten att förbättra ljudet med tredjepartsprodukter.

Jäkligt trist att Volvo dumpade Dynaudio. Ljudet har inte varit sig likt efter det.
Hej på er alla. Jag är också så grymt besviken på mitt ljud i min XC60 -13 PS. Fick tillbaka den ifrån Bilia idag då där de har gått igenom ljudet och mjukvaran. Inget att göra åt säger de. Nu är min fråga denna. Är det någon som har kommit någon vart med ljudet i bilen? Vad har ni gjort? Vad har ÅF sagt eller kunnat gjort för er? Är det någon som har bytt ut delar och förbättrat ljudet?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]