Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Zanders
Derank skrev:Jag föredrar att framföra mina bilar som jag vill och blinka när jag vill och byta fil i 150kmph om jag vill osv, och de som gillar alla dessa hjälpmedel och känner sig trygg med dem, fine, men låt de som vill köra och inte åka bil få bestämma själv. Nu blir det tack och lov tillval som i vanlig ordning, Var tack och lov inte tvunget att ta ett piss av alla dessa säkerhetssystem på XC60in föutom City Safety, för det är ju standard och det är ju harmlöst, man undrar om det ens fungerar.
Tveksam till att definitionen för att köra bil och inte åka bil är att kunna kryssa mellan filer utan att blinka..
av Exyzäta
joel80 skrev:Det är inte vi som är "moraltanter". Det är du som inte verkar kunna köra bil ordentligt.

I vissa lägen kan det vara bra att kunna stänga av det.. Jag har t.ex stängt av filvarningen vid nått tillfälle då det varit snösträngar som gjort att det tjutit fast man inte korsat några linjer. Men som XC90 säger så märker man inte av de flesta systemen i 99% av sin körning.
Han bor väl i Knäred? Där finns det väl varken cirkulationsplatser eller trafikljus?
av grålle1
Som sagt.... svårt det där... man vill inte att systemen skall "störa", men samtidigt vill man (åtminstone de flesta) att de skall finnas där och rädda en OM man själv felar.
Jag vill ha systemen och har valt att se det som en möjlighet att korrigera en del av mitt körmönster... jag körde notoriskt för nära framförvarande bilar tidigare och blinkade nästan aldrig när jag bytte fil... för att ta några exempel. Jag kunde ju istället fortsatt med det och avaktiverat systemen....
Men, det är ett fritt land (typ)... vi kanske skall skapa en egen tråd om det och låta denna fortsätta handla om Nya XC60... med eller utan alla blinkochtutfunktioner :roll:
av KrilleW
Jag är iafimponerad över Volvos innovationer vad gäller aktiv säkerhet och skulle utan tvekan kryssa i dessa tillval.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
KrilleW skrev:Jag är iafimponerad över Volvos innovationer vad gäller aktiv säkerhet och skulle utan tvekan kryssa i dessa tillval.
Instämmer :)
av titanum
KrilleW skrev:Jag är iafimponerad över Volvos innovationer vad gäller aktiv säkerhet och skulle utan tvekan kryssa i dessa tillval.
Blir än viktigare med tanke på att så många runtomkring i trafiken har tankarna på annat än bilkörning. Rattsurfare, folk som kryssar mellan filer i 150 etc. De flesta som uppskattar tillvalen är med säkerhet bra bilister men som tycker att det är vettigt med ett aktivt säkerhetssystem som komplement.
av intruder1400
Är väl bara rattsurfare som uppskattar dessa system så dom kan ringa mejla o googla :lol:
Derank har en poäng där :D
För var det blicken pilen filen
Idag är det , system okej ? Kör :D :D
av KrilleW
intruder1400 skrev:Är väl bara rattsurfare som uppskattar dessa system så dom kan ringa mejla o googla :lol:
Jag rattsurfar inte medan jag kör, men uppskattar ändå hjälpsystem. Alla människor gör misstag, och det är dessa misstag som orsakar olyckor. Även om man upplever själv att man är någon form av guru i trafiken så kan man aldrig lita på andra bilister. Reaktionstiden är inget någon människa kommer ifrån och därför är det alldeles utmärkt att bilens säkerhetssystem täcker upp för det.

Det är ungefär lika korkat som resonemanget att inte använda säkerhetsbältet. "Jag har minsann kört bil i 35 år, utan att krocka. Jag hade inte tänkt göra det idag heller"
av titanum
intruder1400 skrev:Är väl bara rattsurfare som uppskattar dessa system så dom kan ringa mejla o googla :lol:
Jag menade såklart att vi som INTE rattsurfar, byter fil utan att blinka, kryssar vilt i 150 km/h och struntar i korta avstånd uppskattar säkerhetsteknik alltmer. Även den som verkligen kan köra bil utsätts för hot nästan dagligen från personer som struntar i att följa regler i trafiken. Då är säkerhetssystemen en hjälp "på vägen". Känns ju oerhört märkligt att se det som negativt att Volvo fortsätter att satsa på säkerhetsfrämjande teknik. Borde vara en självklarhet för fler biltillverkare och oerhört dumsnålt att inte välja till sådant framför glassiga fälgar, elstyrda stolar och panoramaglastak.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 40

Läste följande pressmeddelande för […]

Tyvärr så är det samma fel p&arin[…]

Det givarfästet passar ej till den länka[…]

D4 VEA dricker olja

Nu är vi snart på rull! Startade upp mo[…]