Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jajoxc60,
Okej...då ber jag om ursäkta. Jag trodde problemet var samma på alla. Att mjukvaru updatering fixa till problemet.
Men om det är skillnad på MY11+(b) och MY12 så då kan jag förstås inte säga något om det. Var det inte surroundfunktioner i tidigare också? Anyways, det jag håller med att man åtminstone skulle kunna stänga av det så man kör pure stereo.
Hej!

Ny på forumet, har precis införskaffat en XC60 R-design MY10 med HP och är faktiskt väldigt nöjd med hur det låter (efter lite mixtrande).

Jag ska försöka att inte ge mig in i hifi-debatten (det brukar bli stökigt, haha), men det många glömmer varje gång det diskuteras ljudteknik är ju ändå den aspekt som gör
absolut störst skillnad för återgivning av ljudet är akustiken.

Visst kan man lägga stora pengar på dyra sladdar men skillnaderna är många gånger så små att de inte ens är mätbara. Det största problemet
man har i en bil för att skapa bra ljud är ju att en bil har de absolut sämsta akustiska egenskaperna man kan få.
Ljud från alla håll som spelas mot mitten i en liten plåtburk. Även om det är mycket tjocka mjuka material som absorberar ljudet så finns det fortfarande många hårda ytor (glas, plåt osv) som reflekterar ljudet och man får en klang som kanske inte är så önskvärd alla gånger.
Ett bra exempel är ju att prata i en tom konservburk.

Det jag vill ha sagt är ju att hur mycket pengar man än trycker in i sin bil i form av slutsteg, processorer osv så kommer man aldrig komma ikapp den upplevelse man får framför sina dyra trälådor i vardagsrummet.

När man bygger inspelningsstudios så lägger man ju enorma pengar på att skapa rum med "perfekt" klang, och i livemusik-världen jobbar man mycket med att högtalarna ska låta bra ihop med den aktuella lokalen. I hifivärlden verkar man mest lägga pengar på dyra nätsladdar och ritar pilar på högtalarkablarna. Jag tror inte att Volvo lägger så jättemycket energi på att bilens "klang" ska låta så bra som möjligt ihop med stereon (bl a med tanke på att dom hoppade av Dynaudio), och de använder definitivt inte high end-produkter i sånt som inte syns för ögat.

Men framförallt är ju ljud en otroligt personlig och komplicerad upplevelse. Det största problemet är att hjärnan har en förmåga att förändra hur vi uppfattar ljudet beroende på vad ögonen ser; enkelt sagt placebo. Man hör det man vill höra.

Just my 2 cents... :) (hoppas ingen tömmer luften ur mina däck inatt nu bara, haha)
jajoxc60 skrev:Nu är jag hyggligt nöjd med mitt ljud efter senaste uppgraderingen. Men jag är helt övertygad att det skulle bli mer musikaliskt och bättre med ett rent stereo-läge.

/ j
Så du skulle vilja sitta precis mitt mellan alla högtalare menar du? Blir det inte lite svårt att köra då?
Du får så klart vara helt övertygad om vad du vill, men att få ljudet från flera högtalare in i öronen vid olika tidpunkter är knappast musikaliskt eller bättre. Jag har ingen djupare koll på exakt hur systemet förändrar ljudet i övrigt, men en tidskorrigering är av allt annat än ondo, det vet de flesta med grundläggande kunskaper. I alla fall när man inte sitter på rätt plats, centrerad mellan två fronthögtalare.

Jag har själv lämnat audiofilambitionerna då jag insett att åldern börjar märkas i hörseln, en viss tinnitus kommit och att jag helt enkelt uppskattar mer att lyssna på det som faktiskt spelas istället för att lyssna på hur det låter. Det är ett tips till dig också, återupptäck musiken ... en bra låt är bra även på en liten transistorradio eller på en enkelt akustisk gitarr. Man måste inte sitta i Berwaldhallen ...
Enzo skrev:Så du skulle vilja sitta precis mitt mellan alla högtalare menar du? Blir det inte lite svårt att köra då?
Så du menar att det inte går att lyssna på musik utan att sitta precis mellan högtalarna? Jag tycker att det går alldeles utmärkt, både i min gamla XC90 och i min stereo hemma. Det låter bra var jag än sitter, trots att det bara är stereo.
Enzo skrev:det vet de flesta med grundläggande kunskaper. I alla fall när man inte sitter på rätt plats, centrerad mellan två fronthögtalare.
Jag har bara 15 års erfarenhet av professionell bioinstallation, vet inte om det räcker som grundläggande kunskaper. Min erfarenhet är att tidskorrigering måste göras helt rätt, annars gör det mer skada än nytta.
Enzo skrev:Jag har själv lämnat audiofilambitionerna då jag insett att åldern börjar märkas i hörseln, en viss tinnitus kommit och att jag helt enkelt uppskattar mer att lyssna på det som faktiskt spelas istället för att lyssna på hur det låter. Det är ett tips till dig också, återupptäck musiken ... en bra låt är bra även på en liten transistorradio eller på en enkelt akustisk gitarr. Man måste inte sitta i Berwaldhallen ...
Man ska inte mata trollen, men man kan ju verkligen fråga sig varför du skriver i den här tråden? Om du hade problem med att motorn i din bil bara ger 100HK när du betalat för en D5, skulle du uppskatta att få svaret: "Jag själv har lämnat racingambitionerna bakom mig. Mitt tips till dig är att inte bry dig så mycket om hastighet och prestanda, du kommer fram till din slutdestination ändå". Ignore-list...
av Koloss
Inkompetens (avsaknad av förståelse för att manipulation av signal på käll/förförstärkarnivå alltid är en försämring) i kombination med tondövhet är en dödlig kombination.

Totalt meningslös diskussion.
Kan det vara samma system i V50?
Jag har bara basic-versionen Performance, ljudet låter inte bra oavsett vilken källa jag lyssnar på, det blir rent snurrigt och man orkar inte lyssna länge.
Det låter som det som beskrivs i denna tråd före uppdaterad mjukvara, min bil är MY12 sent 2011.
pellets skrev:Kan det vara samma system i V50?
Jag har bara basic-versionen Performance, ljudet låter inte bra oavsett vilken källa jag lyssnar på, det blir rent snurrigt och man orkar inte lyssna länge.
Det låter som det som beskrivs i denna tråd före uppdaterad mjukvara, min bil är MY12 sent 2011.
Performance låter aldrig bra, och det är inte tanken heller. Den är nog mest gjord för "talradio".

/Martin
Om nån fortfarande tvivlar på att Volvo gjorde fel när de dumpade Dynaudio... Gå och provlyssna... Har nu jämfört på flera bilar och skillnaden är skrämmande stor.

Hade nyligen möjlighet att byta min XC90 2.5T -04 med High Performance mot en XC90 D5 Sport -07 med Premium Sound. Hur det låter? Man får rysningar, så bra är det... Det fanns låtar som lät bra på XC60 -12 Premium Sound, typ Dire Straits. Men på Dynaudio premium sound är allt spelbart, även skräniga skivor som Kent eller Coldplay.

Varför? Antagligen för att det går utmärkt att stänga av ALL processning av ljudsignalen och köra rent stereoläge (man sätter CENTER till OFF och SURROUND till OFF).

Tänk om, Volvo.
MartinS skrev: Performance låter aldrig bra, och det är inte tanken heller. Den är nog mest gjord för "talradio".
Inte det heller. Alltför mycket bumlig bas. Jag har min bas i botten och diskanten i topp för att få någon som helst klarhet i ljudet i Performance-stereon.
av Koloss
jajoxc60 skrev: Varför? Antagligen för att det går utmärkt att stänga av ALL processning av ljudsignalen och köra rent stereoläge (man sätter CENTER till OFF och SURROUND till OFF).

Tänk om, Volvo.
Kul att höra!
Hoppas att du förstod att min tidigare slagdänga:
Inkompetens (avsaknad av förståelse för att manipulation av signal på käll/förförstärkarnivå alltid är en försämring) i kombination med tondövhet är en dödlig kombination.
inte riktade sig till dig utan till våra meningsmotståndare i tråden. Just checking.

Hur som helst så blir jag påmind om mitt egna referensmaterial när jag läser om din nya bil. Jag misstänker att din nya hårdvara är densamma som farsans premiumsound i S60 my06. Tror huvudenheten heter HU-850, är det samma som din?

Och jämförelselistan jag har erfarenhet av ser alltså ut så här, som nämnt tidigare:

Premiumsound V60 får stryk av
HP V60 (det jag har) får storstryk av
HU-8S0 PS gissningsvis MY 04-08, som får hyfsat med stryk av
SC-900 (S70 MY 98)

Det tråkiga med HU-850 är bara att det inte finns AUX och USB. Aux går att ordna med lite fippel har jag sett, frågan är hur det låter.
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]