Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av grålle1
least skrev:Det var en liknelse som heter duga! XC60 jämfört med ett stridsflygplan! 8)
Hahaha... nja, det var nog mest systemintegrationen jag syftade till... men visst finns där likheter, diverse "index" i hastighetsmätaren är faktiskt en annan likhet jag reflekterat över... men det kanske är bättre att jämföra med en S/V60 Polestar och stridsflygplanet då :lol: :wink:
Användarvisningsbild
av Ilduce77
Angående Volvos system, så är jag imponerad över hur de är integrerade med resten av bilen.

Tex om man har den adaptiva farthållaren aktiverad, så får man några extra meter utan att bilen börjar bromsa om man blinkar vänster när man är på väg att köra om en bil.

Har man den adaptiva farthållaren aktiverad och följer efter en bil in i en rondell, som innan rondellen körde i 100 km/h och 40km/h i rondellen och jag har farthållaren ställd på 110. Om framförvarande bil ska svänga till höger i rondellen och jag ska till vänster, så vrålgasar inte bilen upp till 110 km/h när framförvarande bil försvinner och jag har ratten vriden.

Den väntar med att accelerera tills jag rätat upp hjulen och kör rakt igen.

Betvivlar att Kia, Toyota, VW m.fl har dessa funktioner..

Det är sådana här saker som får mig att välja Volvo igen. :)
av intruder1400
Personligen väljer jag bort dessa skitsystem i mina bilar !
Har haft två lastbilar med dessa system o aldrig mer ! Verkstan älskar dessa fordon
Användarvisningsbild
av Derank
Jag föredrar att framföra mina bilar som jag vill och blinka när jag vill och byta fil i 150kmph om jag vill osv, och de som gillar alla dessa hjälpmedel och känner sig trygg med dem, fine, men låt de som vill köra och inte åka bil få bestämma själv. Nu blir det tack och lov tillval som i vanlig ordning, Var tack och lov inte tvunget att ta ett piss av alla dessa säkerhetssystem på XC60in föutom City Safety, för det är ju standard och det är ju harmlöst, man undrar om det ens fungerar.
av andersuw
Derank skrev:Och måtte dessa hjälpmedel bli extrautrustning för är det nåt jag obte gillar med moderna bilar så är det alla dessa varningssystem
Säkert blir de flesta av systemen för aktiv säkerhet standard i nya XC60 precis som som i 90-serien, vilket förstås är utomordentligt glädjande för alla oss som bryr oss om trafiksäkerheten, både vår egen och andras. :D
Användarvisningsbild
av joel80
Att det stör någon som vill kryssa mellan filer i 150km/h utan att blinka får man se som en bonus! Bra Volvo och alla andra som inför liknande system!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
För folk som kör som tokar, dvs hetsar och ligger för nära, inte blinkar, kryssar mellan filer osv är det inte bra alls med dessa system och med det körsättet förstår jag att det är "störigt" att bli störd av pling och vibrationer. :wink: För sånna personer tycker jag att det borde vara omöjligt att stänga av hjälpsystemen. Då hade vi med största säkerhet sluppit massa trafikolyckor och sparat många liv.

Jag kör en hiskelig massa mil varje år och kör bland annat en ny XC90. Till 99% märker jag inte av att det finns några hjälpsystem, eftersom jag kör lagligt, håller rätt avstånd och kan använda blinkers osv.

Jag är extremt possitivt inställd till fler hjälpsystem!

Volvo ska ha cred att så många system är standard!
Användarvisningsbild
av Derank
Ojojoj vilka moraltanter alltså. Jaja.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av joel80
Det är inte vi som är "moraltanter". Det är du som inte verkar kunna köra bil ordentligt.

I vissa lägen kan det vara bra att kunna stänga av det.. Jag har t.ex stängt av filvarningen vid nått tillfälle då det varit snösträngar som gjort att det tjutit fast man inte korsat några linjer. Men som XC90 säger så märker man inte av de flesta systemen i 99% av sin körning.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
Derank skrev:Ojojoj vilka moraltanter alltså. Jaja.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
De kanske är måna om sina liv?
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 40

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000