Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Just efter uppdatering till 3.0 började RDS byta station längs vägen, hela tiden. Tidigare hände det att den hängde sig. Då fungerade inte pilknapparna heller. Du har inte stängt av automatiken, väl, för det kan man?

Telefonen händer mig också att den ibland inte är överens med bilen om ifall det finns täckning eller ej.
av Droopy
apersson850 skrev:Just efter uppdatering till 3.0 började RDS byta station längs vägen, hela tiden. Tidigare hände det att den hängde sig. Då fungerade inte pilknapparna heller. Du har inte stängt av automatiken, väl, för det kan man?

Telefonen händer mig också att den ibland inte är överens med bilen om ifall det finns täckning eller ej.
Måste ta och kolla inställningarna igen, för något konstigt är det, inga trafikmeddelanden alls och noll RDS, kan nog vara lite SBS där :lol:
Användarvisningsbild
av apersson850
RDS har du nog. Det är AF som ska till för att den ska byta frekvens när du kör, och så måste REG stå av om det ska fungera även med lokalradion.
TP kan man också stänga av. Då får du inga trafikmeddelanden som kommer in och bryter heller.
av nod35
Hej!

Kände mig manad att scanna av "nätet" ang Sensus 3.0 eftersom det kommer många kunder som undrar om detta utförs vid service 2,0. "Ryktet säger att det skall göra det" -Säger kunderna, "det står på nätet", "det står på forumet" osv..

Jag jobbar som tekniker/felsökare hos en "halvstor" ÅF och jag bifogar härmed ett kort på den information som VI PÅ VERKSTAD/ÅF fått från Volvo.

Jag personligen uppdaterar även Sensus kostnadsfritt till kunden om denna vill det OCH om det är garanti på bilen. (oavsett påvisat fel eller ej) Vid icke garanti så är det tyvärr så att Sensus INTE ingår vid service 2,0 och jag måste då ta betalt för det. För att uppdatera Sensus går man tillväga på ett annat sätt mot vad man gör vid "normal" uppdatering:

Uppdatera Sensus involverar ett "Volvogodkänt usb-minne", blåtand via PC och uppdateringen tar mellan 30-90min beroende på storlek. En "vanlig" uppdatering av övriga bilen tar mellan 5-15 minuter och då används blåtandsöverföring mellan PC->DICE->BIL. (alltså inte usb-minne)

Att Volvo gått ut med information om att ALL programvara skall uppdateras vid service är nog en tolkningsfråga tyvärr. "Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0" Det borde man skriva tydligare ELLER höja ersättningen till ÅF så att Sensus också uppdaters. Bild

Edit. Gick inte att visa bilden direkt.. länk-> http://www.ladda-upp.com/bilder/73566/service-20 Man har alltså ETT artikelnummer per bilfamilj att ladda i bilen. I dessa art. nr laddas (beroende på bef. version i bil) nämnda styrenheter enl dokumentet.

TEKNIKERN SITTER ALLTSÅ INTE OCH "HANDPLOCKAR" UPPDATERINGAR FÖR ATT LÄGGA I BILEN, DET ÄR ETT FÄRDIGT PAKET OCH TEKNIKERN HAR INGEN MÖJLIGHET ATT PÅVERKA INNEHÅLLET. (vid service 2.0)
Användarvisningsbild
av apersson850
Att Volvo sagt att mjukvaran ska uppdateras är knappast någon tolkningsfråga. Det står ju klart och tydligt att den ska uppdateras till den senaste versionen, utan några specificerade undantag. Att man sen under bordet inte gör detta, och hoppas att kunderna inte ska märka något eller, om det är någon kund som är insatt, att återförsäljaren ska ta skället så man slipper höra det, det kan man tycka vad man vill om. Blir fula ord om jag ska skriva vad jag tycker om sånt.

Jag fick Sensus 3.0 för att min radio låste sig titt och tätt. Då var det garantiärende och inga problem, precis som du skriver.
av nod35
Som sagt.. En tolkningsfråga.. Det står INTE att ALLA mjukvaror uppdateras.. Det står MjukvarAN.. Vilken avses??? Det står åandra sidan inte heller
några undantag, alltså en tolkning. En modern Volvo innhåller många mjukvaror och endast en spottstyver av dessa uppdateras vid service 2.0. Jag kan också tycka att alla styrenheter skulle få senare programvara om det finns, men tyvärr är det inte riktigt så enkelt (än så länge). Det är inte direkt en dvd-spelare eller telefon med EN programvara, bilarna kan ha upp till ett 20-tal olika styrenheter med omprogramerbar mjukvara. För att teknikern skall få något betalt av Volvo måste man använda ett av de färdiga artikelnummren som finns i dokumentet jag länkade till, där bara de listade styrenheterna är med, inget annat. Var inte arg på verkstaden/teknikern för detta, det är Volvo som bestämt hur ÅF skall göra, får man mer än detta kostnadsfritt vid icke garanti så handlar det om goodwill från ÅFs/teknikerns sida.

Om någon vill veta hur många pengar verkstaden får av Volvo för att uppdatera mjukvara vid service 2.0 så är det ca 150kr. (ska kolla detta exakt om någon är intresserad)
av Raymond
Bra beskrivit nod35, presis så det är. Om det är bil med garanti går det ju an at fråga kunden lite ledande om alt ang. sensus fungerar som det ska :wink: Men som det varit nämnd tidigare, 95% av kunderna bryr seg inte om programvaror hit og dit, enda dom bryr sig om är att grejerna fungerar.
av Droopy
Raymond skrev:Bra beskrivit nod35, presis så det är. Om det är bil med garanti går det ju an at fråga kunden lite ledande om alt ang. sensus fungerar som det ska :wink: Men som det varit nämnd tidigare, 95% av kunderna bryr seg inte om programvaror hit og dit, enda dom bryr sig om är att grejerna fungerar.
Då borde ju verkilgen de sista fem procenten kunna få det de betalar för. För min egen del fans det endast en anledning till att jag tecknade serviceavtal på tolvan, och det var att det ALLTID ingick mjukvaruuppdateringar, för byta olja och kupefilter kan jag lika gärna göra själv, men mjukvaran blir lite svårare.

Nu fattade jag redan när jag läste foldern om Service 2,0 och alla dess fördelar att det här har ÅF aldrig tid med, men nu tog jag det på tre år så får vi se vad de säger när jag ska in med den på service. Jag vill då ha bilen uppdaterad iaf.

Nu tror jag inte heller det blir några problem för min del, då jag hade bilen inne idag för byte av en ventil till ACn passade jag på att fråga service teknikern ang lite annat i mjukvaruväg som jag var intresserad av och han skulle ordna "något" till nästa gång jag kom in med bilen ( ska in för en lite montering av tillbehör, om ett par, tre veckor )
av danli
nod35 skrev:Hej!
Att Volvo gått ut med information om att ALL programvara skall uppdateras vid service är nog en tolkningsfråga tyvärr. "Därför ingår uppdateringen till den senaste mjukvaran i Volvo Service 2.0"
Det är inte alltid det finns betydande förändring i ny programvara men det står tydligt att det ingår fria uppdateringar till senaste mjukvaran.

Det står också "Exempel på funktioner eller system som kan optimeras genom senaste mjukvarustatus är klimatanläggningen, motor, växlarna och förarinformationen".

Självklart har Volvo satt ihop ett rekommenderat paket av mjukvara som är prioriterade till just den modell och år vid service.
Däremot kan jag inte se någon som helst anledning att Verkstad skall neka kunden vid förfrågan en uppdatering som inte råkade ingår i detta prioriterade paket.

Och som ditt dokument beskrev så "beroende på bilen status och konfiguration", Sensus kommer väl med ICM och det fanns med på den listan? ICM finns också med på Volvo Service 2.0 protokollets checklista.
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 30

Tack så mycket för tipsen. Jag kollar d[…]

Vilken storlek ska det va på bromsskivor fra[…]

"T.ex får du inte kallstarta motorn p&[…]

Hej! Har en gammal Volvo 740 GLE från -89 o[…]