Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Numera kan jag iaf säga att PS är bättre än HP. Så var det inte när jag hämtade ut min bil för ett drygt år sedan.

Sen om det är värt det är ju högst individuellt. Jag är mycket musikintresserad och spelar i princip alltid musik i bilen. Om jag idag skulle köpa en XC60 skulle jag välja PS igen.

Om PS hade haft samma möjligheter till rent stereoläge som HP har skulle det vara vida överlägset på alla punkter. Nu krävs lite tweak och trix för att nå ett tillfredställande ljud med PS.

/ j
Oj,Oj PS, nu är nog en talare på väg att ge upp i bakdörren, plopp, plopp låter det när man krämar på. Verkar vara rigtig usel Q på dessa saker.

Borde man inte kunna trycka in högtalarna från gamla PS ( Dynaudio) ? fast det är klart, allt matchar väl kanske inte med steget osv, ingen som provat?
Steff 99 skrev:Nu är det mycket plopp plopp lite överallt i bilarna...kan det vara hjärnspöke.. :twisted:
Nä, det låter rejält när det ploppar till, kan ju vara ren dist ochså, bakhögtalarna verkar ju dista mer överlag.

Jaja, bara rulla vidare, brinner dom upp får de väl byta dem.
Hade en V60 D3 MY13 från Hertz som lånebil när min XC60 var inne på växellåde-byte. Fick nästan en chock när jag slog på P3 på stereon. Otroligt bra ljud. Min brorsa tyckte likadant. Jag kunde inte hitta om det var Performance eller High Performance men det fanns EQ-inställningar i menyn vilket borde indikera HP.

Hur som helst var det en stor besvikelse att komma tillbaka till XC60n. Det låter inte svängigt helt enkelt. Man vill sänka istället för att höja.

Junk...
Nå ble jeg mere interessert i å høre om hvorfor du må bytte girkasse enn å høre om stereoen!! Bytte girkasse på en nesten ny bil!? Jeg er spesielt interessert siden jeg nettopp har BSR-tunet min egen XC60My12 :wink: Det ble forresten veldig bra!
Har snackats om stereoanläggningarna på Volvo. Fick råd av en tekniker, att vill man ha
riktigt bra ljud och en bra multimediaanläggning skall man välja HP multimedia och sedan byta ut
högtalarna till bättre dito på egen hand.
Han hade gjort så själv. Hade PS i gamla bilen och när det var dags för ny bil valde han HP. Fick
aldrig fason på PS systemet...

Volvo i ett nötskal verkar det som. Vi bygger bilen men inte särskilt bra. Liiite får man göra själv.
Som när en mäklare säljer ett hus med renoveringsbehov. "Hus med potential" heter det då...
Konstigt när man läser att många klagar på ljudet i bilen... jag har inte något negativt att säga om det.
Riktigt grymt ljud från dagen jag fick den, men dock hade min bil redan nya mjukvara än de många klagat på.
Har hört bättre billjud men massor som är sämre... I mina örön, är inte petig=hifist, så spelar det riktigt bra.

Det jag kan rakt jämföra är nog audins A4ans (b8) B&O, den var aningen bättre men volvon har mycket bättre bas. Gillar nästan mera volvons än audin. Om man då hade byggt ny bas till audins så skulle den har varit bättre. Men utan att göra något, skulle jag välja volvon som sagt.

Smaken som baken, som alltid... bra att det finns olika smaker. Vore annars ganska tråkigt :)
moffe,

Jag tror inte alls att det är en smakfråga. Jag tror att din stereo låter bättre än de Premium Sound-anläggningar i S60-MY11+ och XC60-MY11b+ som jag hört. Jag tror inte att någon skulle föredra ett bumligt, skränigt och otydligt ljud framför ett svängigt, tight ljud som är mjukt för öronen. Jag har inte direkt kunnat dölja min besvikelse för mina vänner och alla har varit eniga med mig om att ljudet i XC60n inte är bra. Så någon smakfråga handlar det nog inte om, snarare att Volvo borde fortsatt med Dynaudio och skippat alla onödiga surroundfunktioner och ljudförbättringskretsar.

/ j
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]