Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KrilleW
Sorry, här är en fungerande länk till senaste bilden:

https://scontent-frt3-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=596FA659
Användarvisningsbild
av Derank
Seriöst.....nightrider .........

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via Tapatalk över wifi.
Användarvisningsbild
av Derank
Det lär nog bli fler än så ju närmare det lider

Användarvisningsbild
av Derank
Och måtte dessa hjälpmedel bli extrautrustning för är det nåt jag obte gillar med moderna bilar så är det alla dessa varningssystem

av KrilleW
Nä, det vore ju ytterst korkat om säkerhetssystem som räddar liv kom som standard i bilarna istället för tillval... :roll:
av grålle1
Problemetiken ligger i att integrera säkerhetsfunktionerna med så knapp marginal att de inte stör föraren och ingriper i "onödan" eller "vådaaktiveras"... då stänger man av dem eller stör sig på dem, men samtidigt vill man ju att de skall rädda en den gången man som förare brister.... svårt!
Personligen tycker jag Volvo lyckats riktigt bra, en del tillvänjning krävs och man bör även "förstå" hur systemen fungerar för att inte störas av dem... t.ex. är jag nuförtiden väldigt mycket duktigare på att blinka då jag byter fil (för att slippa det enerverande LadeDepartureWarning-ljudet), jag har renare bil och färre stenskott (för att jag helst undviker röda lysdioder i siktfältet om jag ligger för nära), jag har bättre koll på hastighetsgränserna mha skyltavläsningen (har koll på är = håller dem.. typ)... o.s.v....
MEN, om systemen INTE är väl avvägda, eller passar den körstil man har (och man inte kan/vill anpassa den).. då blir de enerverande.
Och den (hittills en) gången som kollisionsvarningen falskvarnar håller man ju på att skita ner sig fullständigt :lol: (Körde för nära (och snabbt) en bil som skulle svänga till höger i samma fil då den var bred nog för två...
av grålle1
En liknelse: Ett Ground Collision Avoidance Sytem i ett stridsflygplan vill man ju såklart att det skall hindra ett flygplan att kollidera med marken... men samtidigt måste ju piloten kunna flyga taktiskt på trädtoppshöjd utan att det falskvarnar, annars stänger han ju av det... och då funkar det per definition inte alls... :roll:
av least
Det var en liknelse som heter duga! XC60 jämfört med ett stridsflygplan! 8)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 40

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]