Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av marwi
Har för mig att jag beställde i början av april. Osmium Grey, svart inredning, tonade rutor. Tänkte att det blev någon grad mindre varmt på sommaren och att AC'n kunde jobba mindre vilket i sin tur leder till att man kommer några meter längre på el. Drag och värme i ratt och baksäte.
av Nicco
ef98dpa skrev:
Vsist är det bara mjukvaran som skiljer D5&D6?
D5 twin engine använder väl sig av 2-liters dieselfemman med 163hk, alltså den som använts i D3/D4 fwd fram tills VEA gjorde entré. D6 har 2,4-litersfemman med dubbelturbo. Det är alltså olika förbränningsmotorer i D5 TE och D6 TE.
av ef98dpa
marwi skrev:Båda motorerna är på 2,4 liter.
Ja, precis, det är det jag förstått också...är det ändå någon skillnad på dom eller är det bara mjukvara?

Edit: Någon som loggar sin laddning förresten? hur?

Jag använder en Androidapp för att logga bränsle på telefonen och det går att lägga in manuellt där, men finns det något annat smidigt sätt så är ju det trevligt...
av Nicco
Så pass. Ja då lär det bara vara SW som skiljer, att göra något annat vore ganska dumt rent produktionstekniskt.

Jag tänkte nog på skriverier i media vid releasen om att D5 TE skulle ha en 2-litersmaskin.
av marwi
Jag har ju ios bara läst på Volvos hemsida, och det fanns en del fel där på D6, så även det skulle kunna vara fel. Vi får väl vänta och se....
Användarvisningsbild
av FSandstrom
ef98dpa skrev:

Jag använder en Androidapp för att logga bränsle på telefonen och det går att lägga in manuellt där, men finns det något annat smidigt sätt så är ju det trevligt...
Jag har en vanlig elenergimätare som jag alltid har i så kan jag se hur mycket jag laddar. Det som är bra att man då får med förlusterna och motorvärmaren så får man en totalbild över det hela. Jag hade vid senaste tankning laddat 5087 kWh på 660 dagar. Skriver man dessutom upp hur mycket man tankar så får man en total-total, typ:
35752 km
5087 kWh
984,64 liter diesel
= 5087*0,9kr+13767,57 kr = 18345,87 kr = 5,13 kr/mil
Samma körning på en V70 MY10 2,4d var ca 10kr/mil
av ef98dpa
marwi skrev:Jag har ju ios bara läst på Volvos hemsida, och det fanns en del fel där på D6, så även det skulle kunna vara fel. Vi får väl vänta och se....
Hittade lite mer om detta nu, Gerber anger i nedanstående tråd att bilen funnits i Noge ett tag(finns även länk till Volvo Norge)
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 53&start=0

Samt så hittade jag en jämförelse mellan D5 och D6 MY16 som antyder att det endast är mjukvara som skiljer...
https://www.media.volvocars.com/global/ ... ifications
FSandstrom skrev:
ef98dpa skrev:

Jag har en vanlig elenergimätare som jag alltid har i så kan jag se hur mycket jag laddar. Det som är bra att man då får med förlusterna och motorvärmaren så får man en totalbild över det hela. Jag hade vid senaste tankning laddat 5087 kWh på 660 dagar. Skriver man dessutom upp hur mycket man tankar så får man en total-total, typ:
35752 km
5087 kWh
984,64 liter diesel
= 5087*0,9kr+13767,57 kr = 18345,87 kr = 5,13 kr/mil
Samma körning på en V70 MY10 2,4d var ca 10kr/mil
Ja, det var något sånt jag var inne på, jag ska laborera lite i aCar(androidappen) och kolla om man kan logga elförbrukningen smidigt. Tack!

En till fråga som dök upp är om någon har koll på servicekostnaderna tre första åren(på ett ungefär)?

//D
Användarvisningsbild
av FSandstrom
ef98dpa skrev:
En till fråga som dök upp är om någon har koll på servicekostnaderna tre första åren(på ett ungefär)?

//D
Jag betalar 4740 kr per år under tre år. Bra eller dåligt vet jag inte, fick gratis försäkring iaf :-).
av ef98dpa
FSandstrom skrev:
ef98dpa skrev:

//D
Jag betalar 4740 kr per år under tre år. Bra eller dåligt vet jag inte, fick gratis försäkring iaf :-).
Synd, det är ungefär vad jag blir debiterad av leasingfirman, jag tyckte spontant att det var högt...
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 59

Har nu bytt bränsletrycksgivare och nu ä[…]

Amerikanare är de största exponenter[…]

Mitt lås hade kläggat ihop helt, s&arin[…]

Service Peugeot 107 2007

Får se vad som händer nu dom närma[…]