Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ulmerkotte
Körde Nässjö-Göteborg i går med full packning efter julledigheten. Tant o 2 katter, takbox fullpackad..Landade på 0, 48/mil, är väl inte dåligt!Ulmerkotte,Kör: V60 D4, Man, VEA, Momentum BE II MY14.
Gjorde samma resa i dag, fulllastad bil, dock ingen takbox.. 0.41/mil blev det!.. det tar sig! :wink: .. gjorde min andra vid pumpmätning i går som blev lik den första, 0.60/mil.. har varit mycket shoppingturskörning, värmare, vinterväglalskörning senaste dagarna, på den tanken.
av Gunner
perhall skrev:Intressant att bilen har 3,8 i EU-mix men drar 5,0 i 100... EU-mixen börjar bli alltmer larvig...
En V70 2,5t MY05 hade 9,4 i EU-mix och drog ca 7,3 i 100...
PH
Får återkomma i vår. Till hur löjlig den angivna mixen verkar vara! Värmaren har ju gått två gånger per dygn, senaste veckorna. Så jag tror nog att det har en viss påverkan, till halvlitersnivåerna! :). Har inte en aning om vad den drar! Men förutsätter, att jag kommer bra mycket närmare angiven förbrukning. När vårsolen börjar ge sig till känna.
//Mats
.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Har haft första strulet på min bil - i förra veckan poppade ett meddelande upp där jag uppmanades kontakta verkstaden för reparation av dieselvärmaren. Lämnade in i måndags och fick tillbaka idag - visade sig att det var termostaten el likn till överhettningsskyddet som strejkade.
Nu är allt frid och fröjd igen.

Bilen lämnades in i Nyköping så jag var där imorse och hämtade den och åkte sen direkt till jobbet i Sthlm.
Nollade färddatorn vid avfärd och så här blev det enligt densamme:
Från: Skobes, Nyköping
Till: Globen, Stockholm
Sträcka: 100,2 km
Tid: 62 min
Snittfart: 99 km/h
Snittförbrukning: 0.55 lit/mil
Startade med kall bil
v70 vea 10 mil e4.JPG
Färddator Nyköping-Sthlm
v70 vea 10 mil e4.JPG (1.94 MiB) Visad 351 gånger
När jag sen åkte hem efter jobbet så sa färddatorn följande:
Sträcka: 71 km
Tid: 53 min
Snittfart: 80 km/h
Snittförbrukning: 0.47 lit/mil
Startade med varm bil

Verkar bli bra detta!

Bilen har nu gått 180 mil ca.

PS
1. Fick låna en XC60 D4 AWD Aut MY13 under tiden min var på verkstaden. Trevligt på alla sätt och vis och grymt härligt ljud. Mindre kul att tanka dock när man betalar med egna skattade kronor - 0.91 vid pump slutade det på. Vilket dock var klart bättre än färddatorn för den visade på 1.40 så den måste det ha varit nåt knas med.
2. 80-talsnostalgi mha Spotify i stereon. Nån som kan gruppen? :)
Användarvisningsbild
av SvenB
Såg i tidningen som kom med fakturan på Volvokortet att Volvo gått ifrån benämningen VEA nu när pruduktionen är igång. VEA var ett arbetsnamn. Nu kallar de motorn för DRIVE-E.
Användarvisningsbild
av bem
Vad står förkortnigen DRIVE-E för denna gång? (det var ju DRIVe de körde med på många Volvo förut)

/Bo
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det står tydligen för Volvos nya fyrcylindriga motorer så egentligen ska denna tråd heta Vi som kör Drive-E. ;)

Saxat lite från Volvocars.se

Drive-E

Vår Drive-E-filosofi handlar om att uppnå högsta möjliga effektivitet i alla Volvo, oavsett om det görs med vår nya serie med fyrcylindriga motorer eller med en hel uppsättning av nya, innovativa tekniska lösningar.

Volvos innovationer

Vad vi än gör sätter vi människan i centrum, så att alla innovationer vi utvecklar är konstruerade för att förenkla och förbättra ditt liv. Vi är särskilt stolta över våra framsteg inom miljöanpassade och effektiva motorer, konnektivitet och säkerhet. Vi kallar vårt tänkande inom de här områdena för: Drive-E, Sensus och IntelliSafe.
Användarvisningsbild
av poscarjr
Har nu tankat fullt för 2:a gången och så här lyder detaljerna:

Datum: 2014-01-30
Liter jag fick i: 63.08
Mätarställning: 249.7 mil
Körsträcka: 106.5 mil
Lit/100 km mätt vid pump: 5.92
Lit/100 km enl färddatorn: 5.3
Diff: 12%
Snitthastighet enl färddatorn: 73 km/h
Dieselvärmaren körd ca 16 ggr

Datum: 2014-01-17
Liter jag fick i: 60.49
Mätarställning: 143.2 mil
Körsträcka: 100.4 mil
Lit/100 km mätt vid pump: 6.02
Lit/100 km enl färddatorn: 5.6
Diff: 8%
Snitthastighet enl färddatorn: 76 km/h
Dieselvärmaren körd ca 8 ggr

Om jag räknar med att brännaren har varit igång 30 min per gång samt att den drar 0.6l/h (realistiskt?) så blir "körd" förbrukning i paritet med vad färddatorn visar.

Och tittar jag enbart på mina pendlingsresor (70% motorväg, lugnt, flyter med) så brukar displayen med staplarna säga 5.4 till jobbet och 4.8 hem.
(Trafikmässigt lika - alltså har jag uppförsbacke till jobbet och nerförsbacke hem.)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Den förbrukningen får väl anses som bra, den är ju i klass med D2 om än inte snålare, och bra mycket piggare. Sen kanske förbrukningen sjunker ytterligare när den blir mer inkörd. :)
Användarvisningsbild
av joel80
Handlar mycket om körstil också.. jag har fått ner min V70 D3 till 5.6l vid pump som bäst.. då med lite körd värmare också.

Kör mest motorväg, men försöker hålls mig från att köra snabbare än 110.. då drar det iväg fort! Tar det även lugnt med accelerationerna när det är möjligt trafikmässigt. (Nej, jag är inte dum i huvudet och kör på motorvägar från påfartena i 70km/h..) :)
Med en VEA borde det gå att komma flera dl lägre vid pump än mina 5.6l.

Jag har också märkt att min förbrukning till eller från Stockholm har mycket med vilket håll det blåser åt att göra! Medvind gör mycket mer än vad man tror.
Jag kör också med extravärmaren avstängd, den behövs inte om man inte kör väldigt mycket i stillastående eller sakta trafik.

På sommaren drar ACn runt en halv dl/mil! Tyvärr jobbigt att slå av, men jag har testat flera ggr och det gör skillnad. Vill man nån gång försöka nå fabrikssiffror får man stänga av den... ;)
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Kanske borde man köra V70 Utan rails så kommer man ner någon droppe i förbrukning. :wink: 5,0 har jag kommit ner uppmätt vid pump med S60in, men den har något sjukt lite luftmotstånd kanske är karossformen som gör det. :)
  • 1
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 39

Felkodsläsare till Motronic 4.4 är myc[…]

Tack så mycket för infon. I värsta[…]

Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]