Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Med två års garanti och 8års maskinskadeförsäkring skulle jag inte vara nervös som förstagångsköpare. Däremot begagnat är det en annan fråga.
av stavas
Att köra tjänstepulka tycker jag inte gör det enklare. Jag vet ju att jag måste ha samma bil i tre år, så jag vill verkligen inte köpa fel. Eller du snarare kanske tänkte på andrahandsvärdet?
Senast redigerad av 1 stavas, redigerad totalt 0 gånger.
av stavas
andreas_lofgren skrev:I valet mellan 5-cyl D4 och 4-cyl skulle jag valt den nya. Vill man åka femma är det bättre att ta D5.
Jag kan aldrig tänka mig att köpa en motor jag inte provkört, så då blir nog tyvärr inte den nya 4:an aktuell.

Är det någon som vet när man borde kunna provköra den? Eller känner någon som har kört, och är lika nördig som oss (dvs kan ge en bra recension av den)? :)
av Primus
MartinS skrev:Är det bara jag som är lite avvaktande för nymodigheter och inte vill agera försökskanin, eller kör alla tjänstepulka och inte bryr sig?
Jag kör tjänstebil men skulle vara minst lika pigg på den nya motorn om jag skulle köpa privat. Skulle inte vara rädd för en ny motor.
Användarvisningsbild
av MartinS
Garantier och försäkringar är bra men inte allt, det är kanske mer att man får massa bök om något inte lirar. Hur kul är det att åka bärgare, tjata till sig hyrbil, betala självrisker och/eller leva med osäkerheten om något går dåligt ibland men aldrig när man visar verkmästaren.

Jag inser dock nu att inget av detta spelar någon roll om man åker tjänstebil eller privat, förutom eventuella självrisker och att det är lättare att försvara "åka till verkstaden tid" för sina arbetskamrater om det är företagets bil.

Jag är nog onödigt försiktig kanske men jag föredrar verkligen ett problemfritt ägande istället för att spara någon cl eller få någon hk extra.

MEN, det är TUR att alla är olika, annars skulle det ju aldrig gå att få ut nya bilar på marknaden ;-)
av PFA
Jag förstår inte oron inför den nya motorn vad gäller kvalitetsaspekten (karaktär och prestanda är en annan sak). Visserligen kan barnsjukdomar förekomma och justeringar få göras, men ett seriöst företag, som Volvo är, skulle aldrig släppa en ny motorplattform, som dessutom kommer att slå igenom på alla modeller, som inte är extremt genomtestad på alla sätt och vis. Detta handlar dessutom om företagets överlevnad.

Sedan kan det säkert vara så att vi tjänstebilsnissar av naturliga skäl är lite mer orädda.
Användarvisningsbild
av MartinS
PFA skrev: Visserligen kan barnsjukdomar förekomma och justeringar få göras, men ett seriöst företag, som Volvo är, skulle aldrig släppa en ny motorplattform, som dessutom kommer att slå igenom på alla modeller, som inte är extremt genomtestad på alla sätt och vis.
Man vill ju tro det. På samma sätt som vw aldrig skulle säppa ut dsg-lådor som inte höll, mercedes karosser som rostar eller audi tfsi motorer som man tankar olja i samma takt som bensinen går åt.

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
av perhall
Klart de har testat ordentligt men det ger ju inte hela bilden. Verklig körning kan ge annat resultat. Finns många exempel nyligen, här nämnt DSG-lådor men även Audi/VW TFSI/FSI-motorer, BMW och i viss mån Audi 3-litersdieslar, BMW DI-bensinare första generationen (2008-2009) som alla haft stora problem.

Sitter själv med en bil som har en motor som ingen vet hur bra den håller (T4). Även om jag ännu inte hört om några ras.

Håller inte motorn får modellen och märket dåligt rykte så förutom kostnader och olägenheter blir andrahandsvärdet dåligt.
PH
av PFA
Visst, det finns en hel del "goda" exempel på skitprodukter som kommit till marknaden. Men vi måste tro på att Volvo kan leverera, och om det skulle braka åt h-e då också tar sitt ansvar. Alltför stora problem skulle kunna sänka en biltillverkare, men i Volvos fall så får vi väl hoppas att ägaren, om än asiatisk, går in och stöttar. Sedan förstår jag också att det inte är speciellt roligt för den som äger/leasar bilen att få kvalitetsproblem på halsen. Där har vi tjänstelirare en fördel kanske.
av Primus
Finns den nya D4 för provkörning?
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 31
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n