Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

moffe skrev: Det jag dock undrar är att hårdvaran i S/V60 är samma som i XC60, hur stor skillnad är det med subwoofer eller utan och varför kan man inte då få subwoofer till S/V60an? Utrymme? Kan man inte själv koppla dit den eller är det sen beroende på mjukvaran i systemet? :roll:
Det behövs lite andra inställningar i mjukvaran för att aktivera subben. Har dock inte koll på om det är ett separat slutsteg som kopplas via MOST-busen eller om det sker någon annan form av avtapning av signal till subben.

Men jag har en liten låda som jag kan koppla in till bilen så jag ska kunna aktivera en volymkontroll för subben även i min V60.
Så jag är rätt säker på att det handlar om utrymme i första hand.
En stor forbedring av lydkvaliteten etter oppdateringen.
Virker nesten som at bilen har fått nytt anlegg. :wink:
Nå merkes SUB'en i bilen også. Stoor forbedring.
Takk Volvo, nå angrer jeg ikke på kjøpet av Premium sound lengre.
Twendor
Koloss skrev: Jag hade hoppats att trådskaparen jajoxc60 hade dykt upp här igen för att klargöra läget. Mina påståenden baseras alltså på dennes påståenden att det ej går att stänga av (jag kallar det fejksurround, vi kan kan kalla det, säg...)rumskorrektionen i Premiumsound. Vidare utgår jag från att Premiumsound i XC60 är identisk med V60.
Micke008 skrev: 1. Fejksurround? Du kan stänga av Dolby Pro Logic II, du kan också dra ner centerkanalen till 0 och flytta allt ljud till fronthögtalarna.
Det finns ingen möjlighet att aktivera ett rent 2-kanalsläge. Även om du drar ner centern till 0 så låter den fortfarande. 0 verkar inte betyda "tyst", det betyder bara "tystast möjligt". Dessutom är inte processorn så smart att den mixar mer ljud i frontkanalerna bara för att du tar bort centern. Den genererar fortfarande en 3-kanalsmix. Detta kan innebära att vissa ljud återges svagare än de bör eftersom centern är nerskruvad i botten. Önskvärt hade varit en möjlighet att stänga av Dolby 3CH. Alla som har en hemmabioförstärkare hemma vet hur mycket det förstör musiksignalen...

Sen har vi MultiEQ med sina idiotiska korrektionslägen "Förarsäte", "Förarsäten" och "Baksäte". Ska man byta läge varje gång någon kliver in/ur bilen?! Nu är det bara "Förarsäte" som låter någorlunda normalt, men varför i **** kan man inte stänga av detta helt och bara låta alla högtalare spela samma signal? Man borde kunna välja mellan Stereo/Stereo+SUB/Dolby 3CH/Dolby Pro Logic II, där "Stereo" är helt oprocessad.

Nu är jag hyggligt nöjd med mitt ljud efter senaste uppgraderingen. Men jag är helt övertygad att det skulle bli mer musikaliskt och bättre med ett rent stereo-läge.

/ j
av Koloss
Kul att du dök upp till slut Jajoxc60.

Jag antar att du har jagat volvo och undrat när de kommer med en uppdatering som möjliggör spelning utan fejksurround och fått inget eller nekande svar?

Tänkte också att du kunde vara road av följande,
Efter 3 mail och 8 månaders väntetid på frågan: När tänker ni implemetera FLAC? För det tänker ni väl då det är en extremt simpel mjukvarufråga?

Så dök följande upp nyss:
Volvosupport skrev:Tack för ditt mail. Vi beklagar att vi ej har svarat tidigare. Sensus har inte stöd för FLAC och som det ser ut nu är detta inte inplanerat för framtida mjukvaru uppdateringar. Vi har framfört dina synpunkter kring detta till berörd enhet.
Riktigt pissigt att ett mångmiljardföretag som volvo är så obrydda om att lyssna på sina kunder. Men man är väl nöjda med att allt från jänkebilar till tyskar ligger långt före vad gäller gadget-tech...
Användarvisningsbild
av Mabuse
Enzo skrev: Men testa med lite ormolja du, det fixar nog till ljudet. Kan man inte mäta det, så finns det inte. Svårare än så är det inte. Att högtalare behöver mjukas upp lite, är en annan sak. Men inte elektroniken. Men du får gärna förklara exakt vad det är som körs in.
Det där är en ganska naiv inställning. Det beror helt och hållet på vad det är för noggrannhet på instrumentet, och vilket instrument du använder.
Med en Fluke multimeter skulle du aldrig se skillnaden mellan Lordi och Mozart. Troligen inte med ett vanligt oscilloskop heller för den delen. Vilket motbevisar din tes jag markerat ovan.
Örat är ett extremt känsligt instrument, och hjärnan en av de vassaste ljudanalysatorerna i det kända universumet. Kvalitet på öra och hjärna skiljer sig från individ till individ, och bara för att din är undermålig för HiFi-lyssnande behöver du inte klanka ner på de som har den resursen.

Jag försvarar inte ormolja, men jag inser att det finns nyanser i utrustningen som vi medelmänniskor inte har känslighet hög nog att uppfatta.
av Koloss
Mabuse skrev: Örat är ett extremt känsligt instrument, och hjärnan en av de vassaste ljudanalysatorerna i det kända universumet. Kvalitet på öra och hjärna skiljer sig från individ till individ, och bara för att din är undermålig för HiFi-lyssnande behöver du inte klanka ner på de som har den resursen.
Veckans bästa Inlägg!
Det här lär knappast falla i god jord hos den du citerade....den sorten av "kunniga" ljudkillar brukar vara stingsliga när den här typen av mothugg kommer... :D
Koloss skrev:Kul att du dök upp till slut Jajoxc60.

Jag antar att du har jagat volvo och undrat när de kommer med en uppdatering som möjliggör spelning utan fejksurround och fått inget eller nekande svar?

Tänkte också att du kunde vara road av följande,
Efter 3 mail och 8 månaders väntetid på frågan: När tänker ni implemetera FLAC? För det tänker ni väl då det är en extremt simpel mjukvarufråga?

Så dök följande upp nyss:
Volvosupport skrev:Tack för ditt mail. Vi beklagar att vi ej har svarat tidigare. Sensus har inte stöd för FLAC och som det ser ut nu är detta inte inplanerat för framtida mjukvaru uppdateringar. Vi har framfört dina synpunkter kring detta till berörd enhet.
Riktigt pissigt att ett mångmiljardföretag som volvo är så obrydda om att lyssna på sina kunder. Men man är väl nöjda med att allt från jänkebilar till tyskar ligger långt före vad gäller gadget-tech...

FLAC problemet är väl endå ganska lättlöst, inhandla en mediaspelare för en 3-4 hundra och kör på AUX, det borde bli helt ok.
Användarvisningsbild
av Mabuse
Koloss skrev:
Mabuse skrev: Örat är ett extremt känsligt instrument, och hjärnan en av de vassaste ljudanalysatorerna i det kända universumet. Kvalitet på öra och hjärna skiljer sig från individ till individ, och bara för att din är undermålig för HiFi-lyssnande behöver du inte klanka ner på de som har den resursen.
Veckans bästa Inlägg!
Det här lär knappast falla i god jord hos den du citerade....den sorten av "kunniga" ljudkillar brukar vara stingsliga när den här typen av mothugg kommer... :D
Jo, jag inser att inlägget kan betraktas som lite provocerande, men jag redogör för fakta som jag känner dem.

Jag har själv stänk av hifi-nerd i mig, samtidigt som jag är ledsamt medveten vilka begränsningar jag har (måttlig hörselnedsättning på båda öron, pga bullerskada). Men jag kan jämföra mig själv med min fru som visserligen har känsligare öron, men inte lika utvecklat sinne för ljud och musik.
Diverse musikalisk orm-olja diskuteras flitigt både på hifi-forum.se och faktiskt.se, och det man ser i de diskussionerna är att vissa personer märker skillnader och andra gör det inte, så länge man testar saker som har en rimlig möjlighet att påverka ljudet.
När "stenar" påstås påverka ljudet genom sina kvant-fysiska egenskaper bara de är i närheten av en CD-spelare, då är det dags att dra öronen åt sig. Quantum är ett klassiskt new-age ormolje-försäljningsargument. Däremot är yt-effekt ("skinning effect" på engelska) en reell och påvisbar effekt på kablar som överför växelström, och en silverplätering av kardeler i en kabel kommer därför att ha en potentiellt mätbar effekt på ljudet. Frågan är då om man använder ett tillräckligt känsligt instrument för att mäta denna effekt.

Men att lyssna på en stereo är i slutänden en högst personlig upplevelse.
Tycker man att en förändring som gjorts tillför anläggningen något/förbättrar ljudet: så mycket bättre. Var och en har sitt eget ljud-ideal, och sin egen personliga förutsättning att uppfatta det. Här har Volvo ursprungligen misslyckats med att få ljudanläggningen att prestera optimalt i förhållande till tillgänglig prestanda, men uppdateringen verkar utnyttja utrustningen bättre.

Själv slängde jag ut min HU-803 för att CD-spelaren slutade fungera, och använder en Alpine huvudenhet tillsammans med en digital signalprocessor (PXA-H700) och ett gäng klass-D förstärkare, för att få ut så mycket som möjligt (för en rimlig peng) ur högtalarna som sitter i bilen. Dynaudio-högtalarna låter grymt bra, men blev bättre när jag klädde baksidan på dörr-panelerna med ljuddämpande butylgummi(?). Ljudet i en Premium Sound anläggning är bra, men det finns trix för att få den bättre.
@Mabuse

Håller helt med! Det finns absolut orsaker att mäta på hifiutrustning, t.ex. vid felsökning. Men för att verifiera slutresultatet behöver man inte mäta. Det är bara att lyssna! Det är ju därför vi har stereon. Det går inte att mäta om en musikupplevelse är bra eller inte. Jag har lyssnat på så många stereoanläggningar som mäter perfekt men som är totalt värdelösa på att återge musik på ett engagerande sätt...
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 17

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]