Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Petzzon skrev:Varför ett steg tillbaka?? Halvljus måste vara oslagbart jämfört med dom andra lösningar jag sett hittills. Visst teoretiskt sett säkert en lägre förbrukning men men mikroskopisk jämfört med vad man kan spara genom att köra lugnare.
Visst kostnaden för lampor men inga enorma pengar det hellre.
Tycker det verkar bra med LED DRL

250.000.000 bilar i EU * 100 W = 25.000.000.000 W förbrukning av effekt till att dra runt halvljus i EU, det är ju ca 25 st Forsmark rektorer som ju är på ca 1000 MW styck, så lite blir det ju

Sparar gärna min xenon och kör led istället då xenon kostade 50 öre / mil i glödlampsbyte på min V70.

Nu rullar ju inte alla bilar samtidig men svenska kärnkarftverk verkar ju inte heller ha så bra upptid. :mrgreen:
Senast redigerad av 2 VolvoB20, redigerad totalt 0 gång.
grålle1 skrev:Fick svar från Volvo idag! :???:

Hej Xxxxxx!

Tack för ditt mail.

Vi går kvar med halvljus som varselljus.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Xxxxxxxxxxx Xxxx
Well, det var väl ingen större överraskning. Det de undlåter dock att kommentera om och i så fall när de tänker sig föra in DRL-lampor på sina bilar: I MY12, vid nästa facelift eller inte alls på de modeller som fanns i produktion före den 7 februari. När man läser formuleringen av lagkravet i ECE-reglementet samt i Transportstyrelsens dokument framgår inget om att det skulle vara OK att göra avsteg från lagkravet om bilmodellen i fråga togs i produktion före 2011-02-07, men det kanske är praxis att man gör så. Hur som helst så är det svagt av Volvo att de inte har haft koll på det här lagkravet i tid för att få in DRL i S60/VS60 till MY11. Det skall bli intressant att se hur det blir med MY12, som kommer om några månader. Om de har hunnit utveckla en DRL-lösning till denna årsmodellen så borde det rimligen gå att eftermontera även i MY11-bilar och de borde verkligen erbjuda detta till ett humant pris. Det trevligaste hade givetvis varit om de lyckades med att få till automatiskt skifte mellan DRL och halvljus (vilket denna tråden ursprungligen handlade om) via regnsensorn, men det förutsätter ju att man har regnsensor som tillval...
Robertson skrev:Annars går det nog bra med den vanliga ljussensorn.
Du menar den som sitter inne i bilen och som reglerar bakgrundsbelysningen på förarinstrumentet och knappar/paneler? Problemet med den är att ljuset inte kommer direkt instrålat utan, i de flesta fall, reflekterat i ytorna inne i bilen. Som jag förstår det behövs direkt instrålat ljus för att realisera en automatisk switch-funktion för strålkastarna och då krävs att sensorn sitter i vindrutan (som regnsensorn) eller någonstans i fronten på bilen.
Robertson skrev:Ursäkta Off-Topic, men hur mäter regnsensorn mängden vatten på rutan?
Regnsensorn mäter brytningsindex på det infallande ljuset. När det kommer vatten på rutan bryts ljusstrålarna annorlunda jämfört med en torr ruta vilket triggar igång torkarna.
Min följdfråga till Volvo:
"Ok, tack för svaret!
Gäller detta alltså även för modellår 2012 som kommer v20? Eller får du kanske inte svara på det?"

Och deras svar:
"Där har vi tyvärr ingen information förtillfället."
grålle1 skrev:Min följdfråga till Volvo:
"Ok, tack för svaret!
Gäller detta alltså även för modellår 2012 som kommer v20? Eller får du kanske inte svara på det?"

Och deras svar:
I see! :)
Jag misstänker att vi har rört runt lite i grytan genom den här diskussionen (och de direkta frågorna till Volvos utvecklingsavdelning) så att de inser ute i Torslanda att de behöver peta in DRL-lampor kvickt för att undvika att hamna alltför långt efter konkurrenterna i premiumsegmentet. Miljövänlighet är väl ett av Volvos kärnvärden, eller hur var det nu? ;)
ulf_gbg skrev:
grålle1 skrev:Min följdfråga till Volvo:
"Ok, tack för svaret!

Och deras svar:
I see! :)
Jag misstänker att vi har rört runt lite i grytan genom den här diskussionen (och de direkta frågorna till Volvos utvecklingsavdelning) så att de inser ute i Torslanda att de behöver peta in DRL-lampor kvickt för att undvika att hamna alltför långt efter konkurrenterna i premiumsegmentet. Miljövänlighet är väl ett av Volvos kärnvärden, eller hur var det nu? ;)

Volvo ha haft många chanser att inkludera LED/DRL. V70II, XC60, facelift på C30, V60 och S60..

Ännu värre är det väl när det finns en lag som säger att bilar skall ha det och från Volvo`s sidan så har man "ingen information" när man frågar om LED/DRL..

:-)-)
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 22
Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvertera bor[…]

Hej, Bilen började gå dåligt och[…]

Mätarhus