Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
perhall skrev: Är det inte en myt att Volvo skulle vara så mycket sämre byggd än tyskarna? I tyska ams får ju Volvo ständigt lika bra eller bättre betyg för välbyggd som Audi, BMW och Merca. Kolla vilket test som helst de senaste åren! Volvo får oftast 14 av 15 (och Audi). BMW X1 får kritik för detta, S60 beröm etc.

Tyska ams gillar inte Saabs HUD "grafik från en klockradio" kul:)

PH
Jag påstår inte att Volvo är mycket sämre byggd än Tyskarna, men de ger fortfarande lite högre känsla av kvalitet, men inte mycket. Absolut inget som stör mig.

Jag kan hålla med om att Saabs's HUD är lite 80-tals klockradio i grafiken, men hellre det än ingen alls.
Det är ett bra verktyg som jag hoppas kommer på fler bilar framöver.
Volvo, är inte detta bra för säkertheten?
av Lövet
Alla HUDar jag sett än så länge verkar ha rätt grov grafik. Titta exempelvis på Toyota Prius som ska vara så modern.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Har kört rätt mycket 1-serie. Både MY07 och MY10. Välutrustade båda två, inklusive M-paket. Båda har varit i princip felfria och det hörs inget gnek eller skammel från interiören. Det har det o andra sidan inte gjort från dom två välutrustade C30 Summum som jag har kört en del också. Jag tycker att den upplevda kvalitetskänslan är bättre i C30.

En bil jag blev imponerad över är nya A7. Kändes väldigt solid! Ser dock ingen vits med modellen i sig....

R8 V10 Spyder är trevlig med. Gott om plats trots 1,90 lång. Trodde att den skulle vara trång som Gallardo, men så var inte fallet. Nu är jag kanske dock lite väl långt ifrån S60-konkurrenter.... :wink:
av Steff 99
Men tittar man på en basutrustad C30 och en bas 1-serie så är skillnaden ganska minimal.
Jämför man dessa båda är det lika mycket eller lika lite premium, beroende på hur man vill se det
av Arese
perhall skrev:Tycker tyvärr att Audi är en fin bil men rätt tråkig, eller är det därför du väljer bort A4, Steff99?
Nya 5-serien är superfin, men tung och stor. Mycket diplomater i Stockholm som kör såna, 60-åriga män med guldbil, beige skinn, 17"... tycker att 5-serien har blivit gubbigare, faktiskt. Vilket ju givetvis även gäller S80, E-klass o A6... men kanske lite mindre A6...
Tycker inte det finns något klockrent val i mellanklassen f n, visst känns S/V60 fräsch men snart kommer en ny 3-serie, då tror jag valet blir enkelt!/PH
Ja, femman behöver M-sport för att kännas intressant både estetiskt och köregenskapsmässigt. Nya A6 är säkert en fin bil men riktigt trist att man inte ens verkar ha en ambition att utveckla designspråket. Lär ju inte vara intressantare än femman att köra. A6 och E-klass tycker jag står sig bättre i konkurrensen mot femman med mindre motorer då viljan att köra skiten ur bilen minskar med småmotorer och då funkar deras komfortorientering bättre. OBS, baserat på intryck från gamla A6.
FWH skrev:
Arese skrev: Har kollat en del på 9-5 Aero6, den är verkligen enormt trevlig att köra, vägegenskapsmässigt är det minst femserienivå, dvs klassledande! Motorn håller dock inte BMW-klass och byggkvaliteten känns rapplig. Finns inte som kombi ännu heller...
Jag kollade en del på 9-5 Biopower.

Nu tror jag iofs att Aero6 har en annan framvagn, och bilen jag körde var på vinterdäck, men jag tyckte att den vinglade påtagligt på motorväg, dvs inte var riktningsstabil.
Den Aero6 jag körde hade e-LSD och 19" och såklart awd. Kördes i somras på min vanliga biltestar/smiskarväg (från Växjö flygplats mot Härlöv och in i Alvesta kommun för er smålänningar, en nordslinga i miniatyr med håriga kurvkombinationer och nivåskillnader). Här gick Saaben drömmen och var för mig årets körmässiga överaskning! Noll understyrning, bra känlsa i styrningen och ett enormt grepp ut ur kurvorna.
matzen10 skrev:
Arese skrev:Jag ska byta bil till våren och tycker att mellanklassformatet är behändigt och bilarna mycket roligare än sina större syskon.
Vad skulle ni valt för bil för cirkus en halvmille give and take? Krav: rolig att köra, bra pulver, ska klara familjetransport med barnvagn och en massa tjänstemil varje år.

Mvh
Arese
Om du måste synas i en märkesbil så självklart en x530/535. Gärna dieselvarianten för den grymma körbarheten oavsett hastighet.

Annars skulle jag fundera på Skoda Superb Combi. Men då får du tyvärr pengar över ;-). Och får tulla lite på premiumkänslan. Men du får fortfarande mycket bil för pengarna och hyggliga underhållskostnader!
Elegance TDI 4x4, 170 hk. All valbar utrustning från fabrik + det som monteras på lokala verkstaden gör ca: 420.000:-. Inkl. navigator, bensinvärmare, panoramaglastak, löstagbart drag, 18", blåtand och allt annat...
Mellanskillnaden upp till BMW:n kan användas till Ditec lackkonservering, Noxudol rostskyddsbehandling samt flera års service. Resten av pengarna som blir över vet i katten hur du ska spendera.. ?:-/ . Kanske lämna in bilen och få den multimediaanpassad med skärmar i nackstöden, PS3-konsoll samt trådlöst internet?

M V H
---> Matz
Diesel går bort, är för intresserad av bilkörning för att ens överväga oljeeldat. Rent ekonomiskt hade det nog varit bra dock då jag snurrar mellan 5 och 8k mil om året...

Suberb har jag inte testat men generellt sett är jag inte imponerad av glädjen i VAG-bilars chassin.

Kanske får köpa loss 335:an och invänta nya trean...

Mvh
Arese
Användarvisningsbild
av FWH
Arese skrev:
FWH skrev:
Arese skrev: Har kollat en del på 9-5 Aero6, den är verkligen enormt trevlig att köra, vägegenskapsmässigt är det minst femserienivå, dvs klassledande! Motorn håller dock inte BMW-klass och byggkvaliteten känns rapplig. Finns inte som kombi ännu heller...
Jag kollade en del på 9-5 Biopower.

Nu tror jag iofs att Aero6 har en annan framvagn, och bilen jag körde var på vinterdäck, men jag tyckte att den vinglade påtagligt på motorväg, dvs inte var riktningsstabil.
Den Aero6 jag körde hade e-LSD och 19" och såklart awd. Kördes i somras på min vanliga biltestar/smiskarväg (från Växjö flygplats mot Härlöv och in i Alvesta kommun för er smålänningar, en nordslinga i miniatyr med håriga kurvkombinationer och nivåskillnader). Här gick Saaben drömmen och var för mig årets körmässiga överaskning! Noll understyrning, bra känlsa i styrningen och ett enormt grepp ut ur kurvorna.
Turbo6 har även (åtminstone fram) något de kallar HiPer fjäderben tillskillnad från McPherson fjäderben.

Se sidan 12 i broschyen: http://www.saabsverige.com/download/18. ... 100928.pdf
av Amli
Jag har bara kört nya 9-5 med 2.0T AWD och det var en klart positiv överaskning. Gick bra och låg fint på vägen. Var även imponerande tyst i kupén tycker jag. Men jag tycker att interiören lämnade mycket kvar att önska. Det var plastigt och direkt fult. Navigator är nästan ett måste bara för att få det att se ok ut.

Nya Audi A6 tror jag kommer bli en höjdare. :-)-)
av Amli
Jag dammar av den här gamla tråden... Nu ser det ju onekligen ut som S/V60 på allvar kan konkurrera med det mer kraftfulla tyskarna! Den här lär bli en höjdare. Men vi kan kanske även här direkt avfärda att en S60 T6 AWD i standard utförande skulle göra 0-100 sprinten på under 6 sek som vissa vill göra gällande ;-//

http://www.teknikensvarld.se/nyheter/11 ... /index.xml

Och som svar på mitt inlägg ovan... Jag körde nya Audi A6 3.0TDI Quattro idag och ja, den var en höjdare!!!
av Steff 99
Ja, gillar man mellanmjölkens konung Audi A6, så ser det ut som man skruvat upp trivselfaktorn något hack, men fortfarande har den en bit kvar till 5-serien.
Men du menar väl inte att A6 är en konkurrent till S60 för dom spelar ju inte i samma storleksklass.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15

Det är en 2013

En kinabil som borde tagits in hit kan man ju ty[…]

Tack för ditt svar Erik Å Känns ka[…]

Xc60 skakar

Jag hade detta och bytte olja i haldex. Problemet […]