Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poscarjr
Första riktiga tankningen idag. Fick i 60.49 liter på 100,4 mil körda så en förbrukning på 0.60 alltså. Färddatorn sa 0.56 och snitthastigheten var 76 km/h. Bilen har nu totalt rullat 142 mil. Hoppas på lägre förbrukning framöver...
av Gunner
Betänk också den större tanken i din bil! Hela 70 liter ju :D och 2,5 liter större!! :)
//Mats
Användarvisningsbild
av poscarjr
Mats - om jag sett rätt i Volvos siffror så är diffen 0.03 för blandad mellan din V60 och min V70 så dina 0.51 är klart bättre än mina 0.60 även med det beaktat.
av Gunner
Stämmer nog! Men då jag kör nördigt (utan FH) för att spräcka alla rekord! Så kan jag ange 0.31 på gamla D2:an som rekord. Om jag kan lita på datorn? 6 mil till jobbet och varmkörd motor efter 5000 mil i och för sig! Men förmodligen ett rekord, som är svårslaget?? :oops:
//Mats
Användarvisningsbild
av joel80
Gunner: Hur är din körstil? Tänker du på förbrukningen när du kör? Tar du det försiktigt vid acceleration? Håller du hastighetsbegränsningar?

Jag stirrar rätt mycket på mina staplar och har enstaka resor på typ en mil på småvägar landat på en förbrukning med min V70 (D3, ej VEA) på 3,8l/100km på färddatorn.

Vid pump snittar jag ca 6.0l/100km, och har 5,6l/100km som bästa tank. Kör mest motorväg i 110-120km/h. (Ofta inte över 115km/h)

Jag är jävligt nyfiken på vad jag skulle kunna göra för siffror med en VEA-motor. :)
av Gunner
Men efter enbart 125 mil och med det vindfånget, som V70 avger mot min. Så Skall du vara minst sagt nöjd! Med tanke på inkörningsperioden!! :) Betänk vad som händer efter 1000 körda och utan värmaren!? :roll: Förmodar att det blir en bit under 0,5 i alla fall!
//Mats
av Gunner
poscarjr skrev:Mats - om jag sett rätt i Volvos siffror så är diffen 0.03 för blandad mellan din V60 och min V70 så dina 0.51 är klart bättre än mina 0.60 även med det beaktat.
Betänk inkörningstiden, som vissa avser sig! Sen förmodar jag att du kör Trosa - tokstan eller Sthlm via motorvägen? Går ej att komma ner på angiven förbrukning, om man kör motorväg! Många verkar ha svårt att skilja på motorväg och landsväg. När det gäller angiven förbrukning!?
Men man kommer inte under 0.5 vid körning på motorväg, eller över 100 km/ h. Såvida man inte kör en hybridbil i dagsläget!
Sen blir det pinsamt! Eller bra, hur man ser det!? Låg på låga 0.3+ med gamla D2:an, när den var inkörd och varmkörd. På jobbresorna efter 4-6 tusen mil. 0.32 dit och 0.36 hem enligt datorn! Ej vinterväglag och antisladd urkopplad!
//Mats
av perhall
Intressant att bilen har 3,8 i EU-mix men drar 5,0 i 100... EU-mixen börjar bli alltmer larvig...
En V70 2,5t MY05 hade 9,4 i EU-mix och drog ca 7,3 i 100...
PH
Användarvisningsbild
av poscarjr
Japp, Trosa-Sthlm om dagarna. Det som jag kommer jämföra min ny V70 D4 VEA mot är min förra bil som var en V70N D5 MY07 som jag köpte begagnad när det gått 6.000 mil och sen körde fram till knappa 20.000 mil.
För den uppgav Volvo 0.68 för blandad körning och det var även omkring det som jag låg med den typ av körning som jag har. 80-90% pendlingsmil där jag på intet sätt kör fort/aktivt utan "flyter" med trafiken så att säga.
För min nya V70 D4 VEA (manuell) uppges 0.42 för blandad körning... Nu får jag för mig att det är mer "mygel" nuförtiden bakom angiven förbrukning. Men frågan är om jag är naiv som ändå hoppas/tror på att komma ner på en skillnad kring 0.15 och alltså ligga kring 0.53?
av Exquattro
Ju mer jag läser, ju mer nöjd blir jag med min "äkta" förbrukning på 6,7 med min gamla slirautomat-awd. Min körning liknar till ganska stor del poscarjr med ganska stor andel landsvägsmil så det är väl en del av förklaringen. Att komma under 5,0 i motorvägsfart är nog lite väl optimistiskt även med VEA. Då gäller det nog att hålla låg landsvägsfart, då ligger man väl lite närmare den snittfart som ingår i de tämligen teoretiska EU-siffrorna. Jag skulle tro att just kring snitt 5,0 är något att hoppas på när det gäller VEA´n. Då får man nog vara ganska nöjd.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
  • 39
Byta spridare

De höll sig inte till överenskommelsen o[…]

Varifrån tar du ström till USB laddar[…]

Frihjulet går väldigt trögt Man[…]

Reparera Garo motorvärmare