Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jankerules
para skrev:
Jankerules skrev:Jag beställde min XC60 för två veckor sedan, efter ett par dagar ringde säljaren och sade att det var beställningsstopp pga nya motorn.
Ytterligare en vecka senare ringer han med goda nyheter :D :D
Jag får nya D4 VEA motorn utan prispåslag eftersom jag lade min beställning mitt i skiftet!!
Jag har inte fått leveransdatum ännu men runt nyår trodde säljaren.
XC60 med Summum, Business Edition PRO, Sportpaket (älskar sportstolarna), Lastpaket (frun älskar elstängning av bakluckan), Solidvit, Integrerade slutrör (snyggare), och utan emblem på bakluckan ( det är ju en snik utan AWD...).
Är det integrerade slutrör på FWD D4an eller fick du köpa till dom löst/ i nått paket?

Nämnde inte säljaren att det var ny motor och växellåda på gång?
Det är tillval med integrerade slutrör, kostade 5K men vissa saker är värt pengarna...... :lol: :lol:

Jag tror inte säljaren fått så mycket info om nya motorerna.
av Jankerules
MrSportBee skrev:Tur vi alla är olika, jag tillhör de 20% som klart föredrar ljudet av en 5 cylindrig motor framför en 4 cylindrig. Och det gäller absolut diesel men min absoluta favorit bland 5 cylindriga motorer är generation 2 av Ur-quattron, den ger mig ståpäls, som Gunde kallar det... men det gäller inte dieselknatter i stan utan när man gasar på lite mer då diesel 5:an får varva ur. Så därför blev det en D6:a. På så sätt så får jag ut de båda sidorna av det bästa, låg förbrukning och härligt motorljud när jag väl vill höra det. Slutligen så tänker jag helt tvärtom gällande att ta bort motoremblem, beställde min D6 utan och på så vis får BMW och Audi 6 cylindriga bilägare undra hur denna Volvo kunde köra ifrån dem vid rödljusen.
Idag kör jag 2,5 FT så jag vet hur härligt Volvos 5:a kan låta men nu var det inte ekonomiskt försvarbart med merkostnaden, vi valde en mer utrustad bil istället.

Vill man höra gott motorljud så kan jag rekomendera BMW M3 Cab med nerfällt tak på full gas i en tunnel......... :shock: :shock:
av Jankerules
PFA skrev:Vilken återförsäljare var det?
Rejmes i Linköping, men jag tror inte det var återförsäljarens beslut utan Volvos.
Det är nog upp till dig som köpare att förhandla fram ett bra pris, vill dom sälja så borde det gå att pruta några tusenlappar.
av stavas
Var precis inne och la en beställning på en V60 D5:a, med reservation för att eventuellt byta till D4:an. Tycker generellt att D4 ger ett behagligare ljud i kupén, jämfört med D5:an, som är lite råare.

Frågan är dock om det är den gamla eller nya D4:an jag får om jag beställer nu. Någon som har en uppfattning?
av perhall
stavas skrev:Var precis inne och la en beställning på en V60 D5:a, med reservation för att eventuellt byta till D4:an. Tycker generellt att D4 ger ett behagligare ljud i kupén, jämfört med D5:an, som är lite råare.

Frågan är dock om det är den gamla eller nya D4:an jag får om jag beställer nu. Någon som har en uppfattning?
Helt klart är D5 bullrigare och råare. Och samtidigt starkare och roligare. Själv skulle jag välja en D5 eftersom jag gillar motoreffekt men kör man lugnt är nog D4 att föredra.
PH
av chaffis75
Tror att om du beställer idag så är det gamla d4 motor men redan nästa vecka sägs det väl att de ska vara nya d4, väljer du D5 så är det lättare då man inte ersätter denna med ny motor än, dvs det är den traditionella 5 cylindrar du får.

Fredrik
av stavas
Det lutar nog mot att jag tar D5:an. Eftersom jag har svårt för att bara ha en smal liten pipa där bak, som det är på D4:an, så får jag klicka i integrerade slutrör på den, vilket är standard på D5. Då är det faktiskt bara 4000:- i prisskillnad mellan D4 och D5, blev lite chockad när jag insåg det :)

Jag älskar mer tryck i motorn (kör själv en A4 E85 BSR-trimmad till 257 HK just nu), men D4:an känns så mycket mer sofistikerad i ljudet och gången.
Har velat fram och tillbaka mellan 320d och V60 (har säkrt provkört 320d:n 7-8 ggr nu). 3-serien är riktigt snygg som touring med sport line och 18", men så fort jag startar motorn och åker iväg, så försvinner hela premiumkänslan. Herregud vilken tråkig motor det är när det gäller hur den är ljudmässigt. Visserligen är den lite bättre med automat när det gäller upplevelsen, men 22k är mycket när man skall hålla sig inom 7.5 pbb.
av Primus
stavas skrev:Det lutar nog mot att jag tar D5:an. Eftersom jag har svårt för att bara ha en smal liten pipa där bak, som det är på D4:an, så får jag klicka i integrerade slutrör på den, vilket är standard på D5. Då är det faktiskt bara 4000:- i prisskillnad mellan D4 och D5, blev lite chockad när jag insåg det :)

Jag älskar mer tryck i motorn (kör själv en A4 E85 BSR-trimmad till 257 HK just nu), men D4:an känns så mycket mer sofistikerad i ljudet och gången.
Har velat fram och tillbaka mellan 320d och V60 (har säkrt provkört 320d:n 7-8 ggr nu). 3-serien är riktigt snygg som touring med sport line och 18", men så fort jag startar motorn och åker iväg, så försvinner hela premiumkänslan. Herregud vilken tråkig motor det är när det gäller hur den är ljudmässigt. Visserligen är den lite bättre med automat när det gäller upplevelsen, men 22k är mycket när man skall hålla sig inom 7.5 pbb.
Tänk igenom det där noggrant. Den nya D4 får 181 hk med förbluffande låg förbrukning. Köper du automat får du den nya 8 växlade om du tar nya D4.
av Lövet
I valet mellan 5-cyl D4 och 4-cyl skulle jag valt den nya. Vill man åka femma är det bättre att ta D5.
Användarvisningsbild
av MartinS
Är det bara jag som är lite avvaktande för nymodigheter och inte vill agera försökskanin, eller kör alla tjänstepulka och inte bryr sig?
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 31
Faux V90 - cross country

Generellt sett kan markfrigången variera en […]

Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]