Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ef98dpa
crumpets skrev: Det ser ut som en bra kalkyl men 0,6 är nog lite optimistiskt. 0,7 borde bli mer realistiskt, men det ökar ju soppakostnaden med mindre än 10%. Du borde alltså ha rätt bra marginal.
Tack för snabbt svar! Jag tar höjd för 0,7 l/mil, och hoppas på att jag kan få till en beställning/leverans innan supermiljöbilspremien är slut för i år...
Användarvisningsbild
av joel80
Tycker inte 0,6 verkar speciellt högt i och med att den har hybrid-drift.. Du laddar ju batterierna under tiden du kör vid imbromsning och motorbroms.. samt att du väl troligen också laddat fullt innan in 30-milatur.

Under de mil bilen går enbart på diesel drar den nog närmre 0.7l/mil som crumpets säger... men oftast har man ju några "gratismil" i början av varje långresa samt viss hybriddrift under gång. I allafall så jag uppfattat andras rapporter om sina resor med D6an.
Användarvisningsbild
av poseidon
ef98dpa skrev:
crumpets skrev: Det ser ut som en bra kalkyl men 0,6 är nog lite optimistiskt. 0,7 borde bli mer realistiskt, men det ökar ju soppakostnaden med mindre än 10%. Du borde alltså ha rätt bra marginal.
Tack för snabbt svar! Jag tar höjd för 0,7 l/mil, och hoppas på att jag kan få till en beställning/leverans innan supermiljöbilspremien är slut för i år...
Supermiljöbilspremien lär ju inte tillfalla dig utan det bolaget som "äger" bilen. Typ Autoplan etc.

Förmånsvärdet blir ju iaf nersat del med 16.000 kr/år och sen beräknas det på en jämförbar bilkostnad utan höjningen för hybridgrejerna.
av Primus
ef98dpa skrev:Hej. Jag är ny här pga att jag fastnade för denna bil som "personalbil". Egentligen är det inte så mycket snack om saken om man spekulerar i att förmånsvärdet kommer att vara fortsatt lågt efter 2016, men bränslekalkylen blir viktig när jag jämför totalkostnaden mot min nuvarande privata bil och hoppas därför ni kan hjälpa mig svara på nedanstående.

1 jag pendlar 6 mil tor till jobbet jag har gjort antagandet att 4mil går på el och resterande 2 på 100% diesel (är det rimligt?). 200 jobbdagar.

2 jag har räknat på att jag kommer att göra 5st "långresor" om 30mil per år på 100% diesel.

3 jag har räknat på totalt 1600mil/år och där resterande 250mil utöver ovanstående, kommer att ske till 80%på el.

4 jag har räknat 2:-/mil vid eldrift och 13,50×0,6(liter per mil) vid dieseldrift.

Är detta rimliga parametrar? Jag räknar med att ytterligare resande endast skulle förbättra kalkylen mot dagens bensinslukare på gården, så detta ska vara en nästintill "worst case"-kalkyl. Total bränslekostnad per månad landar med ovanstående kalkyl på under 600:- mot dagens nästan 2000:-! För bra för att vara sant?

Tack på förhand.
//D
Om du räknar med 0,7 så hamnar du rätt. Men som joel80(nedan) skrev så ska du ju också räkna bort 40-45 km vid varje långresa. I alla fall om du påbörjar den med fullt batteri. Sedan funderar jag på om man kommer upp i 0,7. Men jag har inte kört tillräckligt med långresor för att veta. Men man märker ju att batteriet puttar på bilen i vissa situationer vilket sänker förbrukningen. Den kraften kommer ju från återvinningen vid broms och motorbroms/rullning i nedförsbacke.
joel80 skrev:Tycker inte 0,6 verkar speciellt högt i och med att den har hybrid-drift.. Du laddar ju batterierna under tiden du kör vid imbromsning och motorbroms.. samt att du väl troligen också laddat fullt innan in 30-milatur.

Under de mil bilen går enbart på diesel drar den nog närmre 0.7l/mil som crumpets säger... men oftast har man ju några "gratismil" i början av varje långresa samt viss hybriddrift under gång. I allafall så jag uppfattat andras rapporter om sina resor med D6an.
av ef98dpa
poseidon skrev:
ef98dpa skrev:
Supermiljöbilspremien lär ju inte tillfalla dig utan det bolaget som "äger" bilen. Typ Autoplan etc.

Förmånsvärdet blir ju iaf nersat del med 16.000 kr/år och sen beräknas det på en jämförbar bilkostnad utan höjningen för hybridgrejerna.
Leasingfirman har uttryckt det som att jag får dra nytta av premien, så det räknar jag med...
av Primus
Var nyss och tankade. Bilen hade på 180 mil förbrukat 0,22l/mil. Och då har diselvärmaren jobbat en hel del.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
ef98dpa skrev:
poseidon skrev:
ef98dpa skrev: Tack för snabbt svar! Jag tar höjd för 0,7 l/mil, och hoppas på att jag kan få till en beställning/leverans innan supermiljöbilspremien är slut för i år...

Leasingfirman har uttryckt det som att jag får dra nytta av premien, så det räknar jag med...
Jag kör leasing genom volvo och jag fick dra nytta av premien, det blev som en engångsinbetalning. Det gör faktiskt endel i kalkylen.

Jag tycker det har sagt bra saker ang ditt första inlägg, men svarar jag med :-)
ef98dpa skrev: 1 jag pendlar 6 mil tor till jobbet jag har gjort antagandet att 4mil går på el och resterande 2 på 100% diesel (är det rimligt?). 200 jobbdagar.

2 jag har räknat på att jag kommer att göra 5st "långresor" om 30mil per år på 100% diesel.

3 jag har räknat på totalt 1600mil/år och där resterande 250mil utöver ovanstående, kommer att ske till 80%på el.

4 jag har räknat 2:-/mil vid eldrift och 13,50×0,6(liter per mil) vid dieseldrift.

//D
1. Hur snabbt kör du? Över 70km/h drar den rätt mycket mer tycker jag, framförallt om systemet är kallt.

2. Som föregående sagt, du kommer ner till 0,5 l/mil tror jag på det vilket jag brukar göra stockholm-sälen, 42 nånting mil.Förutsätter att det inte är så mycket 110+ väg för bilen är tung ...

4. Jag har bundet elpris på 89 öre (vet, kasst, men vågade inte chansa) och eftersom jag har effektavgift som nätavgift och bara laddar på natten så har jag ingen nätavgift på det jag laddar. Det går i 9-9.5 kWh (beroende på temperatur i garaget) så i mitt fall blir det (0,89*9.5)/4mil = 2.11 kr/mil så har du ett bättre elavtal och ingen nätavgift låter det rimligt. Jag räknade först på 8.1kWh (vilket är den effekt som går in i batteriet enligt volvo) men insåg att förlusterna är typ 15% vid laddning. Nånstans kring 10-15 grader så behöver den kyla batteriet ibland och då startar typ ACn vid laddning. Jag hade som Crumpets tagit 0,7 på dieseln om du inte har snäll väg.

Om du PMar din epostadress så kan jag skicka över mitt excelark där jag skriver upp hur mycket min drar, typ hur mycket el, diesel, etc.
av ef98dpa
Jag återkommer om excelarket när det börjar krypa lite närmare en eventuell beställning, jag måste avvakta en månad eller så.

Någon som har koll på hur man kan få ut ett korrekt förmånsvärde, eller när förmånsvärdet brukar vara satt på nya modeller? Nya D5 TE är ju konfigurerbar med priser etc, men det verkar omöjligt att få ut förmånsvärdet på den. Kommer den tex att likställas med en D4 eller en D5 när man sätter utgångsvärdet? Rimligtvis så borde det inte kunna bli högre än motsvarande D6 idag väl?

Jag såg en D6 på stan igår och blev jäkligt sugen på att beställa...
Användarvisningsbild
av FSandstrom
XC90_Executive skrev:En fråga till er som kör D6. Om man har ca 8 mil motorväg att köra, är det då bättre att köra Pure så länge det går? eller i hybrid?
Hybrid (utan AC) skulle jag säga, men lär dig samtidigt göra av med allt totalt på dagen. Det gäller ju typ att köra tidsmässigt så länge som möjligt på elen och då bör man köra dieseln när mest effekt behövs. Med Hybrid så kommer motorn ändå slå av i nedförsbackar när det är tre "pluppar" kvar, men gå på tidigt när man gasar, det tror jag är väldigt effektiv använding av elen. Kör du ner den i botten i Pure så kommer den börja ladda med generatorn minst tills du har 2-3 pluppar utan att du kan stänga av den. Tycker den dessutom att din körstill behöver mer el så kommer den ladda upp ännumera vilket är dumt, så kör aldrig ner den i botten på pure om du inte är alldeles nära hemma.

Enligt det här resonnemanget så tror jag dessutom att du skall köra ryckigt när elen är slut även om dina medtrafikanter (med rätta) kommer bli vansinniga :-)

http://www.porsche.se/Global/Bilder%20o ... yckigt.pdf
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 59

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge