ef98dpa skrev:poseidon skrev:ef98dpa skrev:
Tack för snabbt svar! Jag tar höjd för 0,7 l/mil, och hoppas på att jag kan få till en beställning/leverans innan supermiljöbilspremien är slut för i år...
Supermiljöbilspremien lär ju inte tillfalla dig utan det bolaget som "äger" bilen. Typ Autoplan etc.
Förmånsvärdet blir ju iaf nersat del med 16.000 kr/år och sen beräknas det på en jämförbar bilkostnad utan höjningen för hybridgrejerna.
Leasingfirman har uttryckt det som att jag får dra nytta av premien, så det räknar jag med...
Jag kör leasing genom volvo och jag fick dra nytta av premien, det blev som en engångsinbetalning. Det gör faktiskt endel i kalkylen.
Jag tycker det har sagt bra saker ang ditt första inlägg, men svarar jag med
ef98dpa skrev:
1 jag pendlar 6 mil tor till jobbet jag har gjort antagandet att 4mil går på el och resterande 2 på 100% diesel (är det rimligt?). 200 jobbdagar.
2 jag har räknat på att jag kommer att göra 5st "långresor" om 30mil per år på 100% diesel.
3 jag har räknat på totalt 1600mil/år och där resterande 250mil utöver ovanstående, kommer att ske till 80%på el.
4 jag har räknat 2:-/mil vid eldrift och 13,50×0,6(liter per mil) vid dieseldrift.
//D
1. Hur snabbt kör du? Över 70km/h drar den rätt mycket mer tycker jag, framförallt om systemet är kallt.
2. Som föregående sagt, du kommer ner till 0,5 l/mil tror jag på det vilket jag brukar göra stockholm-sälen, 42 nånting mil.Förutsätter att det inte är så mycket 110+ väg för bilen är tung ...
4. Jag har bundet elpris på 89 öre (vet, kasst, men vågade inte chansa) och eftersom jag har effektavgift som nätavgift och bara laddar på natten så har jag ingen nätavgift på det jag laddar. Det går i 9-9.5 kWh (beroende på temperatur i garaget) så i mitt fall blir det (0,89*9.5)/4mil = 2.11 kr/mil så har du ett bättre elavtal och ingen nätavgift låter det rimligt. Jag räknade först på 8.1kWh (vilket är den effekt som går in i batteriet enligt volvo) men insåg att förlusterna är typ 15% vid laddning. Nånstans kring 10-15 grader så behöver den kyla batteriet ibland och då startar typ ACn vid laddning. Jag hade som Crumpets tagit 0,7 på dieseln om du inte har snäll väg.
Om du PMar din epostadress så kan jag skicka över mitt excelark där jag skriver upp hur mycket min drar, typ hur mycket el, diesel, etc.