Jag hade varit glad om jag ens kommit så långt. När jag ställt tiden och trycker "Klar" kan den stå och ladda (bild 1) i säkert två minuter, för att sedan hamna i ett läge där det enbart går att avbryta (bild 2). Efter att man avbrutit, som alltså är enda alternativet, så kommer jag tillbaka till utgångsläget (bild 3). Bilderna är från iPad'en, men det fungerar (inte) precis på samma sätt i iPhone'n. Båda apparaterna har senaste versionen av VOC-appen samt senaste iOS-versionerna.
Dessutom uppdaterade ÅF bilen med senaste VOC-mjukvaran för en vecka sedan, åtminstone påstods det ha gjorts.
Det har knappast något med nätverket att göra eller avståndet mellan bil och basstation. Appen visar att den har kontakt med bilen, jag kan t ex låta bilen blinka med hjälp av appen.
Det är precis som att man behöver göra något annat med appen för att den, eller bilen, ska vakna till. Någon gång tidigare har det hjälpt att göra en Diagnos. Efter det så fungerade det att aktivera tiduret. Nu efter att jag aktiverade blinkersen så gick det helt plötsligt att aktivera tiduret.
Detta är rent ut sagt förbannat irriterande. Kan tyckas vara ett lyxproblem, men har man lagt ett antal tusenlappar (eller som i mitt fall fått ett ökat förmånsvärde) på en funktion, som dessutom säljaren höjde SÅ till skyarna ("ska du satsa på nå't så är det VOC"), så är det mindre roligt.
Vad göra? Be dem byta styrenhet i bilen som Perra fick gjort? Ska det behövas på en sprillans ny bil för 450 papp? Kräva pengarna tillbaka? Det hjälper bara leasingbolaget, inte mig. Tröttsamt.
Har också fått VOC på Min Volvo nu.