Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rohmel
Hej igen.

Inkommer med nytt tips. Då vi som ägare/brukare kör en supermiljöbil finns det stor chans att ni kan erhålla gratis parkering i de kommuner ni verkar i eller besöker. Jag har själv ansökt om gratis parkering i Karlstad Kommun. Dock får jag invänta svar om några dagar, men det bör inte vara några problem.

Trevlig helg
Fredrik
av perhall
Visst är D6 dyr att köpa men givet utrustningsnivån och alla förmåner är det inte säkert att den blir så dyr i slutändan. Om man har den i t ex 4 år 8000 mil och fått gratis parkering, en stor del av laddningen gratis supermiljöbilspremie etc. och den håller ihop bra kan den bli en bra affär. Den borde ju få bra andrahandsvärde. Jag reser en del på kursgårdar och lite annat, även utomlands. Rätt ofta det står en hyrbrid-/elbil och laddar gratis precis utanför entrén. Förmodligen kommer D6-ägare slippa betala för elen på många ställen under några år framöver. Blir driftskostnaden 5 kr/mil mot 12-13 kr/mil för en D5 AWD aut så är ju halva diffen inbesparad redan där... plus premien... och i varierande utrsträckning gratis P.
PH
av Jelasto
Har hämtat min hybrid idag. Första intrycket är extremt positivt. Den smyger runt läskigt tyst på el så man behöver vara extra uppmärksam mot gångtrafikanter. Har snittförbrukning på 0,32 hittills, men det kommer kunna pressas neråt eftersom jag överlag kör korta sträckor och har god tillgång till laddning.
Användarvisningsbild
av joel80
Oh.. härligt att skaran växter. Önskar att jag också hade möjlighet att vara med.. :) Fast min förbrukning skulle inte bli lika trevlig, många av mina resor är på ca 16 mil.. och då skulle jag nog oftast inte ha tillgång till el under dagen innan jag sen åkte hem 16 mil. Då kan man nog glömma 0,19l/mil. :)
Användarvisningsbild
av Guru
meko skrev:
Spoiler »
Oj, är den inte snålare..! Förbryllande! :shock:
Med tanke på hur bilen körs är det inte det minsta konstigt. På långa sträckor i hög motorvägsfart är den sämre än en vanlig D5. Högre vikt och fler roterade delar. För att nå den angivna förbrukningen så måste man köra exakt som i körcykeln. Hur många här vet hur körcykeln/certifieringen av en laddhybrid går till och under vilka förutsättningar? Framför allt, vet ni som har en vad som krävs för att nå dit?
Användarvisningsbild
av Funk
Certifieringen av hybrider lär vara ganska komplicerad.. En körning med fullt batteri, en körning med "tomt" batteri, och en körning till uppgiven max körstäcka på el (i hybridläge) och sedan en komplicerad ekvation för att få fram ett jämförelsetal... (med reservation för att jag hört/fattat fel).

/Thomas
Användarvisningsbild
av Guru
Exakt, det är komplicerat och om man inte laddar fullt i princip mellan varje körning OCH kör lugnt och fint som körcykeln så är man chanslös. Men det är i alla fall bättre än alla Prius man ser pendla på motorvägen... (S)
Användarvisningsbild
av joel80
Fast om man kör typ 4 mil per dag och har möjlighet att ladda under natten bör man få riktigt fina siffror..
av binarylogic
Jag har nu haft min hybrid i 2 veckor och är hittills extremt nöjd med bilen. Den har inte i närheten av den förbrukningen som står i deklarationen om man kör lite längre sträckor, men håller man sig inom 3-4 mils avstånd i sina resor reser man på 0 liter / mil. Motorväg så fixar den att åka i ca 115 km/tim men vid lite blåsigare väder så går dieseln in även i de farterna.

Sedan är det så kul att stoppa i "power" att man då skiter i om den för stunden drar lite mer :)

Jag har 2 mil till jobbet och åker på el till och från arbetet utan problem, men så fort man ska lite längre och kör på "hybrid" går förbrukningen upp. Runt 0,5 fick jag när jag åkte 20 mil härom dagen.

Är grymt imponerad av hur sömlöst det är mellan el och diesel. Det är knappt märkbart att den växlar mellan de olika drivlinorna, snyggt jobbat volvo!

Att köra stadskörning är mycket trevligt i el-läge, eftersom den inte behöver växla så är det en linjär ökning av farten och det blir ett mjukt och behagligt tempo. I kombination med adaptiv farthåller så är det riktigt nice!

Mycket bra jobbat Volvo, den bästa volvon jag någonsin har kört.
Användarvisningsbild
av joel80
Hoppas utvecklingen av batterier går framåt..
Dels för sånna som kommer att tåla snabbladdning med väldigt hög ström, så man kan "tanka" en kvart på en mack och sen åka 5 mil till.
Sen vill jag gärna se minst en fördubbling av räckvidden. Då börjar det ju ha stor effekt även på lite längre resor.

Man skulle önska att batterier följde samma kurva som hårddiskar vad gäller kapacitet. :)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 23
Trasig Renault Scenic

Och, Renaulten går bra. […]

Volvo 740-87 problem vid start B230e

Hej helt ny här och stött på probl[…]

Att fixa det på ett par timmar känns v&[…]