- mån 07 mar 2011, 19:48
För de som valt FWD med automat så gäller det ist 0.02l/mil ~0.27 kr/mil och 255 kr mer i skatt ist.
Det blir ca 1100 kr/år (räknat på 30000 km/år) extra jämfört med AWD automat :-O)
Håller annars helt med dig angående hela grejen med XC60, det är en grym bil varken den har AWD eller inte!
Tycker inte det egentligen finns någon anledning att försvara det ena eller andra, man köper väl det man anser ha nytta samt tycker man vill betala för.
-)
XC60D3 skrev:Känns inte som att vi kommer någonstans i diskussionen. De som har valt FWD har gjort detta av den enkla anledningen att;Detta uttgår ifrån att det är en DRIVe (manuell) man köpt.
1. Vi vill inte betala de extra 25000 kronorna
2. Vi vill inte betala 0.1 l/m ~1,3 kr/mil extra, för att vara säkra på att komma fram i snömodd
3. Vi vill inte betala x antal hundralappar/tusenlappar per år i skatt
Å andra sidan så har vi som gjort detta val aldrig hävdat att AWD skulle vara ett sämre val. Däremot finns det en del som hävdar att hela idén med en SUV är just AWD och att välja en FWD är på gränsen till korkat. Då kan man ju ifrågasätta Volvo, som tillverkat en FWD SUV.
Jag är rätt korkad.. men för de ca 6000 kronorna som jag sparar varje år, så kan jag göra något roligare. T.ex. bärga loss bilen när den fastnat i snön :)
För de som valt FWD med automat så gäller det ist 0.02l/mil ~0.27 kr/mil och 255 kr mer i skatt ist.
Det blir ca 1100 kr/år (räknat på 30000 km/år) extra jämfört med AWD automat :-O)
Håller annars helt med dig angående hela grejen med XC60, det är en grym bil varken den har AWD eller inte!
Tycker inte det egentligen finns någon anledning att försvara det ena eller andra, man köper väl det man anser ha nytta samt tycker man vill betala för.

Kör: Gärna