Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av acr32
XC60D3 skrev:Känns inte som att vi kommer någonstans i diskussionen. De som har valt FWD har gjort detta av den enkla anledningen att;
1. Vi vill inte betala de extra 25000 kronorna
2. Vi vill inte betala 0.1 l/m ~1,3 kr/mil extra, för att vara säkra på att komma fram i snömodd
3. Vi vill inte betala x antal hundralappar/tusenlappar per år i skatt

Å andra sidan så har vi som gjort detta val aldrig hävdat att AWD skulle vara ett sämre val. Däremot finns det en del som hävdar att hela idén med en SUV är just AWD och att välja en FWD är på gränsen till korkat. Då kan man ju ifrågasätta Volvo, som tillverkat en FWD SUV.

Jag är rätt korkad.. men för de ca 6000 kronorna som jag sparar varje år, så kan jag göra något roligare. T.ex. bärga loss bilen när den fastnat i snön :)
Detta uttgår ifrån att det är en DRIVe (manuell) man köpt.
För de som valt FWD med automat så gäller det ist 0.02l/mil ~0.27 kr/mil och 255 kr mer i skatt ist.
Det blir ca 1100 kr/år (räknat på 30000 km/år) extra jämfört med AWD automat :-O)
Håller annars helt med dig angående hela grejen med XC60, det är en grym bil varken den har AWD eller inte!
Tycker inte det egentligen finns någon anledning att försvara det ena eller andra, man köper väl det man anser ha nytta samt tycker man vill betala för. :-)-)
Användarvisningsbild
av jajoxc60
XC60D3 skrev:Så, ska man ifrågasätta valet av framdrivning på en city-SUV, så ska man väl definitivt ifrågasätta valet av 20" fälgar med 45-profil på en AWD :)
AWD handlar inte bara om framkomlighet. Det handlar också om sportighet och körglädje. Utan att vara elak så märks det att du inte kört AWD. Jag skulle faktiskt rekommendera dig en provtur!

Det är inte för inte som R-modellerna av Volvo var obligatoriskt fyrhjulsdrivna och även topp-bilar hos andra bilmärken nästan alltid driver på alla hjulen.

Personligen valde jag bort R-design just av de orsaker du nämner. Jag vill kunna ta bilen in i skogen och köra på riktigt dåliga vägar. AWD kommer göra stor skillnad i framkomlighet även på en R-design, men visst är det kanske inte det bästa valet om man vet att man kommer köra off-road mycket. Inte utan 4-chassit iaf.

Däremot har du ju helt rätt i att AWD blir dyrare. Både i inköp och drift. Men man måste prova för att veta om det är värt det... Du har ju redan gjort ett sånt val när du tog stora XC60 istället för V60. Känslan gjorde att det blev värt det... Kan vara samma med AWD för dig! ;)

Edit: vill också tillägga att jag såg en XC60 R-design i vitt häromdagen. Säga vad man vill om AWD, men du kommer få en sjukt mycket snyggare bil än jag. R-design är grymt läckert, särskilt i vitt. Helt nerlackerad. Du kommer bli nöjd :)

/ j
av Amli
Den som köper en XC60 FWD gör det i mina ögon endast för att komma undan billigare, och inget annat. I princip allt som berör bilens köregenskaper är bättre med en AWD än en FWD.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Amli skrev:Den som köper en XC60 FWD gör det i mina ögon endast för att komma undan billigare, och inget annat. I princip allt som berör bilens köregenskaper är bättre med en AWD än en FWD.
Den förare som köper en Volvo gör det för att komma billigare undan, igentligen ville han ha en BMW eller Mercedes :D
Användarvisningsbild
av jajoxc60
VolvoB20 skrev:Den förare som köper en Volvo gör det för att komma billigare undan, igentligen ville han ha en BMW eller Mercedes :D
Märkesvalet är väl ändå lite mer smakfråga. Finns faktiskt ingen Mercedes som jag hellre skulle vilja ha än XC60 och på BMW är det väl jämnt skägg med X3an (gillar XC60 bättre utvändigt men interiören på X3an känns lite gedignare).

Sen gjorde jag en ganska lång provlyssning av det värsta hifisystemet hos BMW mot Premium Sound med subwoofer hos Volvo. BMWn lät bättre hifimässigt men Volvon spelade svängigare och roligare så det var lätt val också...

Trevlig kväll!

/ j
Användarvisningsbild
av XC60D3
jajon skrev: vill också tillägga att jag såg en XC60 R-design i vitt häromdagen. Säga vad man vill om AWD, men du kommer få en sjukt mycket snyggare bil än jag. R-design är grymt läckert, särskilt i vitt. Helt nerlackerad. Du kommer bli nöjd :)

/ j
mmm. det var faktiskt nästan därför som jag bestämde mig för en XC60. Direkt när jag såg den i Ice White R-Design, så var jag såld.

Jag var inne på att köpa en V60 från allra första början, men tvekade, då den kändes liten. Dessutom kostar den bra mycket mer om du inte väljer kampanjbilen. 355 kkr för en D3 R-Design.
Användarvisningsbild
av XC60D3
VolvoB20 skrev:
Amli skrev:Den som köper en XC60 FWD gör det i mina ögon endast för att komma undan billigare, och inget annat. I princip allt som berör bilens köregenskaper är bättre med en AWD än en FWD.
Den förare som köper en Volvo gör det för att komma billigare undan, igentligen ville han ha en BMW eller Mercedes :D

Nja... Jag gillar faktiskt varken X3 eller Mercedes "vad-den-nu-heter". Skulle knappast bedöma Volvo som en bil man väljer för att komma billigare undan.
Användarvisningsbild
av StringerBell
jajon skrev:
XC60D3 skrev:Så, ska man ifrågasätta valet av framdrivning på en city-SUV, så ska man väl definitivt ifrågasätta valet av 20" fälgar med 45-profil på en AWD :)
AWD handlar inte bara om framkomlighet. Det handlar också om sportighet och körglädje. Utan att vara elak så märks det att du inte kört AWD. Jag skulle faktiskt rekommendera dig en provtur!
Hur mycket kraft styrs över till bakhjulen vid vanlig körning på torr asfalt?
av acr32
VolvoB20 skrev: Den förare som köper en Volvo gör det för att komma billigare undan, igentligen ville han ha en BMW eller Mercedes :D
Håller inte med alls här!
Vi jämförde rätt ordentligt med bl.a den nya X3an, bägge låg på drygt 500k efter den specen vi ville ha.
X3an föll bort pga att det t.ex inte fanns integrerade barnstolar, ingen dieselvärmare(!), sämre bagage, ser konstigt "avhuggen" ut i bak, sen var det en otrolig lång väntetid åxo.
Q5 gillade vi inte alls!
Senast redigerad av 1 acr32, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av jajoxc60
StringerBell skrev:Hur mycket kraft styrs över till bakhjulen vid vanlig körning på torr asfalt?
Det kan du säkert hitta om du googlar.

Men körning i 110km/h på torr asfalt på E4an var väl inte riktigt det jag syftade på när jag tog upp sportighet och köregenskaper. :P

/ j
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 23

..Iofs är kamremmen 10 år gammal, men[…]

Broms höger fixas aldrig

Ett löst bromsok kan man testa genom att l&au[…]

Bakvagn V70 AWD _97