Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#478204
oskobe skrev:Ovanstående är min personliga åsikt (att det inte behövs ngt hjul och därför inte behöver "lösas")
Visst, men efter som denna tråd finns, så finns det ju uppenbarligen ett missnöje hos vissa. Då känns det väldigt ogenomtänkt att skriva "Varför ska man lösa ngt som inte behöver lösas?"

Som sagt, ha ett enkelt jäkla kryss i tillbehörslistan bland allt annat junk som glastak, automatiskabromar, gps och all vad det nu heter.
#478213
Volvo har både 2 utblås & reservhjul på V70II/S80 & XC60 ...

Audi kanske har en annan lösning, är den licka krocksäker? eller är det inte så viktigt?
#478217
CarMan skrev:Volvo har både 2 utblås & reservhjul på V70II/S80 & XC60 ...

Audi kanske har en annan lösning, är den licka krocksäker? eller är det inte så viktigt?
Lika krocksäker som V70II/S80 & XC60 kanske som ju också har reservdäck som du skrev? :)
#478219
V70II /s80 & CX60 är inte exakt lika krocksäkre nån av dom, så hur kan en audi av modell X vara lika säker som alla dom?
#478220
CarMan skrev:Volvo har både 2 utblås & reservhjul på V70II/S80 & XC60 ...

Audi kanske har en annan lösning, är den licka krocksäker? eller är det inte så viktigt?
Det är ju större bilar där dubbla utblås + reservhjul rymms så man inte behöver välja antingen eller. S60 är ju mindre.

Ett lättviktsreservhjul påverkar ju inte krocksäkerheten, det är ju bara att konstruera så att det trycks ned snett under bilen om du skulle pressa ihop hela bilen vid en smäll bakifrån.
#478222
jag sitter o funderar, men kan inge komma på hur det var. jag har förmig att C30 hade nån rolig lösning på krocksäkerhet, där karossen skulle vika sig på ett sät så resedvhjulet flyta sig för att inte störa deformetions soonen. eller var dt tvärtom att den var med o bromsa?
Nån som mins?
#478233
Det är ju definitivt lösbart att få till bra krocksäkerhet trots ett nödreservhjul, så är det ju redan tänkt i många bilmodeller, tex då V70II, Audi A4 mfl som vi nyss lärt oss. Det var också så jag menade ovan...inte att Audi X är identiskt lika säker som Volvo X.
#478235
Allt är en kompromiss.

ska bilenvar snygg?
ska den vara absolut krocksäkrast i 70km/h
Ska den var akrocksäkrast i 25km/h
ska den vara lätt
ska den ha lågt luftmotstånd
går det att tillvärka den 100:- billigare
Hur återandvänder vi så många delar från bafintliga bilar som möjligt?

sen räknar man på vad olika saker kostar, mot vad "vinsten"/kundvärdet m.m. är att ha dom / göra förändring.
Är det värt att lägga XXX:- på at utvecka & sen tillverka nått lite dyrare för att kunden ska ha ett reserhjul?

eller så klarar man helt enkelt inte miljö kraven nånstans o måste hålla ned vikt & luftmotstånd (eller så vill man ligga under ett eget målvärde, även om man klara lagstadgade miljö mål)

alla saker vägs alla gånger in, sen gör man en komromiss
#478239
CarMan skrev:Är det värt att lägga XXX:- på at utvecka & sen tillverka nått lite dyrare för att kunden ska ha ett reserhjul?
Vill man utge sig för att vara en premium bil ser man väl till att lösa problemen så kunderna blir nöjda eller framför allt, att kunderna kan välja hur man vill ha det. Är helt övertygad om att det bara finns en riktig anledning för Volvo varför detta saknas, pengar, pengar, pengar :)
#478241
Hitta en film på C30, där man ser at reservhjulet flyttas för att "klara" krockprovet (volvos krav på kroock absorberation)
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Låter inge bra. Vill de ska hålla i l&[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Ett sätt att minimera riskerna för damm […]

Volvo V50 "Mr White"

Stort lyft, speciellt damasken. Tänk att s&ar[…]

Connected Safety använder bilens inbyggda SIM[…]