Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FSandstrom
FSandstrom skrev:
MrSportBee skrev:
FSandstrom skrev:Instruktionsbok: http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _16100.pdf

Min längsta period utan tanking är 48 dagar, det var inga problem då.
Bäste FSandström, vad var meningen med detta ???? ?:-/

Volvo är precis lika lite en perfekt biltillverkare som någon annan så om sensorerna och programvaran i just min bil inte är i linje med instruktionsboken så får du lära dig leva med det. Att utöva maktspråk med insinuationer trodde jag inte var något som var brukligt på jagrullar.se men tydligen.
Jag hade bilen inne i förra veckan och fick en uppdatering i mjukvaran som beräknar åldern på bränslet, så det var tydligen en mjukvarubugg på den delen. Så jag gissar att en del av dem som haft problem med elmotorn inte vill igång kanske lidit av detta.
Användarvisningsbild
av FSandstrom
crumpets skrev:
Primus skrev:En fundering. När man aktiverar save-läget så laddas ju batteriet. Men hur mycket disel går det åt för att ladda batteriet? Jag ser på färddatorn att det blir en tydlig ökning. Om man laddar ett nästan tomt batteri till 20 km via saveläget, och sedan kör 20 km på batteri, har man då förbrukat mer energi via diselåtgång för laddning än det man tjänar in på batteridrift i 20 km, eller är detta en energivinst?
Att ladda batteriet med dieselmotorn kommer i princip alltid vara en förlust. Den enda laddning som är riktigt bra är den som sker vid inbromsning. Vid nåt enstaka fall då man ligger på jättelågt momentuttag och kan putta upp motorn i ett mer effektivt spann kanske du kan få nån liten plus-energi eller åtminstone gå +/- 0 men räkna med att den enda besparingen kommer från inbromsning.
Nja, hade all energi gått åt att driva bilen frammåt så hade det ju varit så, men nu kan det ju vara så att bilens tomgångsläge betyder en hel del. Nu är väl likheten mellan en Porsche Cayman S och en D6:a typ att de båda har fyra hjul, men i 100 km/h så står motordriften för 44% av förbrukningen

http://www.porsche.se/Global/Bilder%20o ... yckigt.pdf

Åter till d6:an så drar väl dieselmotorn 0,5 - 1,2 liter timmen? Så någonstans borde man definitivt tjäna på att ladda via generatorn om man vet att man i slutet på resan t.ex. skall snitta 5km/h i en 5 km. Det vore grymt om någon kunde ta fram förlusterna i generatorn, dvs typ tala om hur många kWh man får per liter diesel.

En lekmans beräkningar (Om tillräckligt många korrigerar så kanske det blir rätt tillslut :-) ): Vågar man gissa på 20% verkningsgrad? Lite snabb googling ger 1 liter disel = 10kWh... En liter diesel säger vi kostar 14 kr, och att en snäll mil går på kanske 1.7 kWh. Då kostar den (1,7 / ( 10*0,2))*14 = 11,90 kr . Hade man använt 11,90 och tankat diesel hade man fått 0,85 liter, så det verkar lite rimligt att det iaf är mer än vad man normalt kör en mil på. Så vet man att man kör på mindre än 0.85 på dieselmotorn så skall man inte ladda, men annars skall man ladda via "save". Om man antar att man snittar kanske 0,8l/h diesel och man kan driva bilen frammåt med 0,4l/mil (uj uj vilka vilda antaganden ?:-/ ) så har man förbrukat 0,85 liter efter en mil och (0,85-0,4)/0,8 = 0,56h, dvs 34 min. 10km på 34 minuter är 18 km/h. Så resultatet av denna fantastiska uträkning med 1000 antaganden är att om man kommer att snitta under 18km/h så skall man ladda :D .

PS. Save-knapp utan ladda är det enda läge jag saknar i bilen. Jag brukar gå över i manuellt läge när jag vill köra på diesel men inte ladda. Nackdelen är att den går hela tiden och inte stänger av dieseln när man släpper gasen.
av Primus
Bilen rullar på bra. Har kört ca 150 mil sedan senaste tankningen och datorn uppger 220 km kvar på tanken. Klart godkänt. Problemen är två, kontrollampan för däcktryck och ett hemskt gnissel i bagageutrymmet. Men bilen ska in i veckan för detta.

Bagageutrymmet som jag var orolig för synes räcka i princip i alla normala situationer. Det ska vara lite större saker från typ IKEA där det tar stopp. Men då beställer jag hemkörning istället.

Jag gillar väghållningen/känslan på vägen. Jag upplever den som betydligt bättre i chassisättning/stötdämpare/fjädring än vanliga V60. Och motor låda lirar perfekt. Inte varit så här nöjd med en bil utöver min BMW 330i.
Användarvisningsbild
av crumpets
FSandstrom skrev: Åter till d6:an så drar väl dieselmotorn 0,5 - 1,2 liter timmen? Så någonstans borde man definitivt tjäna på att ladda via generatorn om man vet att man i slutet på resan t.ex. skall snitta 5km/h i en 5 km.
Nja! Den drar ju bara så lite på tomgång. Så fort du belastar den går det upp. Det enda fall där du kanske kan vinna på att ladda batteriet med motorn är väl om det ska till något riktigt extremt, typ en bilkö som du beskriver. I alla andra fall kommer det bli en rejäl förlust. Titta bara på outlander phev eller i3 rex. Eller ampera/volt. De drar omkring 7-9l/tim i detta läge. En V60 D6 som inte är optimerad för detta lär dra omkring 10l/tim i rent laddläge. Eller ännu mer...
Användarvisningsbild
av joel80
Visst laddar väl även D6:an vid inbromsning/motorbroms? Så även om man inte kör i "save"-läget så får man ev viss del "tillbaka", speciellt vid stadstrafik.
av Primus
joel80 skrev:Visst laddar väl även D6:an vid inbromsning/motorbroms? Så även om man inte kör i "save"-läget så får man ev viss del "tillbaka", speciellt vid stadstrafik.
Stämmer.
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
En V60 Plug-in borde vara kanonbra som taxibil särskilt nu när den kommit i billigare variant med lägre effekt. :)
Användarvisningsbild
av FSandstrom
joel80 skrev:Visst laddar väl även D6:an vid inbromsning/motorbroms? Så även om man inte kör i "save"-läget så får man ev viss del "tillbaka", speciellt vid stadstrafik.
Absolut, det är ju ren vinst jämfört med andra bilar. På våra resor mellan sälen och stockholm brukar vi får ihop en 9-11kWh, dvs en extra laddning. Det är ju säkert en förlust där också om man bara jämför med rörelseenergin, men det är ju ändå extraenergi.
crumpets skrev:Titta bara på outlander phev eller i3 rex. Eller ampera/volt. De drar omkring 7-9l/tim i detta läge. En V60 D6 som inte är optimerad för detta lär dra omkring 10l/tim i rent laddläge. Eller ännu mer...
Du råkar inte vet hur mycket den ger i laddläget, dvs hur mycket energi får de in i batteriet vid de där 7-9l/tim? Då har vi ju kommit en bra bit på vägen när det gäller att räkna ut vilka situationer man går plus på generatorn.
av ef98dpa
Hej. Jag är ny här pga att jag fastnade för denna bil som "personalbil". Egentligen är det inte så mycket snack om saken om man spekulerar i att förmånsvärdet kommer att vara fortsatt lågt efter 2016, men bränslekalkylen blir viktig när jag jämför totalkostnaden mot min nuvarande privata bil och hoppas därför ni kan hjälpa mig svara på nedanstående.

1 jag pendlar 6 mil tor till jobbet jag har gjort antagandet att 4mil går på el och resterande 2 på 100% diesel (är det rimligt?). 200 jobbdagar.

2 jag har räknat på att jag kommer att göra 5st "långresor" om 30mil per år på 100% diesel.

3 jag har räknat på totalt 1600mil/år och där resterande 250mil utöver ovanstående, kommer att ske till 80%på el.

4 jag har räknat 2:-/mil vid eldrift och 13,50×0,6(liter per mil) vid dieseldrift.

Är detta rimliga parametrar? Jag räknar med att ytterligare resande endast skulle förbättra kalkylen mot dagens bensinslukare på gården, så detta ska vara en nästintill "worst case"-kalkyl. Total bränslekostnad per månad landar med ovanstående kalkyl på under 600:- mot dagens nästan 2000:-! För bra för att vara sant?

Tack på förhand.
//D
Användarvisningsbild
av crumpets
FSandstrom skrev:
crumpets skrev:Titta bara på outlander phev eller i3 rex. Eller ampera/volt. De drar omkring 7-9l/tim i detta läge. En V60 D6 som inte är optimerad för detta lär dra omkring 10l/tim i rent laddläge. Eller ännu mer...
Du råkar inte vet hur mycket den ger i laddläget, dvs hur mycket energi får de in i batteriet vid de där 7-9l/tim? Då har vi ju kommit en bra bit på vägen när det gäller att räkna ut vilka situationer man går plus på generatorn.
Inget alls.......... Det är bara för framdrivningen av fordonet. Ska du dessutom ladda blir det nog det dubbla. Men de är inte konfigurerade att göra det, för det är alltid en förlust. Det enda specialfall där det kan vara en vinst är som sagt om man kan förutse en kö eller nåt liknande. Ej möjligt idag men absolut ett aktuellt scenario i framtiden.

ef98dpa skrev:Hej. Jag är ny här pga att jag fastnade för denna bil som "personalbil". Egentligen är det inte så mycket snack om saken om man spekulerar i att förmånsvärdet kommer att vara fortsatt lågt efter 2016, men bränslekalkylen blir viktig när jag jämför totalkostnaden mot min nuvarande privata bil och hoppas därför ni kan hjälpa mig svara på nedanstående.

1 jag pendlar 6 mil tor till jobbet jag har gjort antagandet att 4mil går på el och resterande 2 på 100% diesel (är det rimligt?). 200 jobbdagar.

2 jag har räknat på att jag kommer att göra 5st "långresor" om 30mil per år på 100% diesel.

3 jag har räknat på totalt 1600mil/år och där resterande 250mil utöver ovanstående, kommer att ske till 80%på el.

4 jag har räknat 2:-/mil vid eldrift och 13,50×0,6(liter per mil) vid dieseldrift.

Är detta rimliga parametrar? Jag räknar med att ytterligare resande endast skulle förbättra kalkylen mot dagens bensinslukare på gården, så detta ska vara en nästintill "worst case"-kalkyl. Total bränslekostnad per månad landar med ovanstående kalkyl på under 600:- mot dagens nästan 2000:-! För bra för att vara sant?

Tack på förhand.
//D
Det ser ut som en bra kalkyl men 0,6 är nog lite optimistiskt. 0,7 borde bli mer realistiskt, men det ökar ju soppakostnaden med mindre än 10%. Du borde alltså ha rätt bra marginal.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 59

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]