Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nu är det för sent att ångra safetypaketet.
Bilen landar nog hos firman nästa vecka.
Det gäller nog att använda blinkers för att lane funktionen inte ska varna. När jag provkörde så tyckte jag den var väldigt okänslig. Man kunde ju nästan köra över vägmarkeringen innan den varnade.
Men tiden får väl utvisa hur det upplevs.
fragge skrev:Överväg om du vill ha safety paketet. Lane Departure funktionen upplevs som störande och går inte att stänga av permanent, bara tillfälligt. Min far har även en XC60 med samma funktion och han uppskattar den inte...
Det beror på körstil. Jag har en XC60 nu (och har haft Lane Departure i alla bilar sen det kom) och den plignar kanske en gång i veckan. En distinkt (medveten) rörelse på ratten så varnar den inte. Desamma gäller givetvis om man blinkar innan. Vinglar man mycket eller genar i tid och otid eller struntar i att blinka så är det givet att den varnar.

Borde väl vara precis samma på en Outlander?
Har inte mycket praktisk erfarenhet av nya Utländaren, bara en provkörning, men rätt mycket av gamla.
Det är en otroligt stor skillnad mot vilken Volvo som helst. Saker man tar för givet funkar inte. Som att öppna bagageläppen med dragkroken på. Ljudnivån är katastrofal, långresor på vintern kommer bli tråkiga. Värme och ventilation suger, räkna med kyla, värme och imma i kupén. Panelerna i bagaget sitter fast dåligt och lossnar/går sönder när man lastar lite tyngre grejer. Lacken är superkänslig för beröring och svår att polera eftersom den är för mjuk. Antisladdsystemet är segt och bromsar mer än det hjälper, motorn stryps och man fastnar. Med mera.
En bara några år gamal outlander upplevs mycket sliten, om den använts ordentligt.
Nu låter jag superkritisk, men det är faktiskt stor skillnad om man synar den i detaljerna.
Därmed inte sagt att den inte funkar och att det inte är en rymlig, billig och smart inredd familjebil. Men det är ingen XC60.
Nej, inget snack om att XC60 är en fin bil. Men den nya Outlandern är helt ok. Den vann även över både XC60 och X3 i Auto motor & sports långtidstest (vinter i fjällen), så det säger ju en del...
fragge skrev:Nej, inget snack om att XC60 är en fin bil. Men den nya Outlandern är helt ok. Den vann även över både XC60 och X3 i Auto motor & sports långtidstest (vinter i fjällen), så det säger ju en del...
Gör det verkligen det?! Många ggr. när man läser alla dessa tester så är det väldigt mycket personligt tycke och tänk om bilarna.
Skulle samma test göras av någon annan (tidning/person) så skulle kanske resultatet bli annorlunda.
Nu var det tre personer som turades om att köra de tre bilarna under en längre period. Sedan sammanställdes deras resultat, så jag tycker att det var ett ovanligt bra test. Outlander PHEV hyllas även överlag i de flesta tester jag har sett.
HVO 100

Effektiv förbränning vet jag inte men de[…]

Det som är kvar o byta nu innan byte av styrv[…]

Fortsättning på min gamla tråd me[…]

Få fart på styrservon

Funkade inte