Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Exakt. Tung bil- stora bromsskivor och då funkar inte små hjul. Sen kan man ju tycka det är konstigt att den nästan lika tunga V70 T6 klarar sig med 16 tum../ph
skyrazer skrev:
FSandstrom skrev:Har just haft diskussionen med ÅF ang vinterdäcken, de vägrar sätta på 16" eftersom den är för tung. Jag trodde det var ok att byta bara rullomkretsen, belastningsindex och hastighetsindex var samma?
16" kommer ta i bromsarna. Det har inte speciellt mycket med vikten att göra.
17" är minimum på dessa bilar, det skall din ÅF veta om.
Det är ju en lätt förklaring, här är hela hsitorien.

Först ringde jag min ÅF och kollade vad fälg + däck skulle kosta (16"). De slog regnr och sa 11 nånting. Åkte sedan dit för att beställa och då var priset tydligen lite för billigt, så han ringde nån chef och då fick denna person höra att 16" precis var stoppade och att det var 17" som gällde. Jaha, varför då undrade jag och han kunde inte svara på det, utan skickade numret till nån ansvarig av något slag (för extrautrustning på bilarna typ).

Jag ringde upp denna och undrade (framförallt när de "gratis" skickat med 15" vinterdäck till min c30 som endast är reggad med 17" i regbeviset) och det berodde framförallt på vikt och på motorstyrka tydligen. Hade min c30 haft starkare motor så hade det inte "gått" med 15". Volvo ville ha samma säkerhet som polisbilar och det nämndes tom att man ev inte skulle få ut på försäkringen om man krockade och hade fel däck. Jag frågade var man kunde få tag i den listan och det fanns tydligen i något system som han inte kunde skicka utdrag från. Det fanns publika listor för några år sedan, men sen hade det inte kommit några nya. I en bisats sades iofs "Jag undrar om det går ens på 16" på den". Att sätta på 18" gick ju inte alls då utsläppen skulle bli större än den var typad med.

Mitt problem tycker jag är att man som "vanlig" människa inte kan se dessa rekommendationer nånstans. Hade det varit tydligt i regbeviset eller någon publik info hade det känts mer ok.

Är det så att bromsarna är större på en bil med större motor så det helt enkelt inte går på mindre däck även på c30, ja då är det ju ganska enkelt, det köper jag. Men annars tycker jag iaf man kan bemöda sig med att göra publika rekommendationer som man kan skicka till en volvoägare.
Förr stod godkända alternativa däckdimensioner på registreringsbeviset. Men inte nu längre.
SvenB skrev:Förr stod godkända alternativa däckdimensioner på registreringsbeviset. Men inte nu längre.
och anledningen till det är att numera är i princip allt godkänt (igen) som inte ökar rullomkretsen mer än 5% och som ryms i hjulhuset utan att sticka ut.
Har kollat lite på bromsarna och det är ju väldigt tydligt att 16" verkligen inte kommer fungera på dem. Man önskar ju verkligen att det argumentet kommit först :roll: (och som enda argument om man lyssnar på "er", vilket jag gör :-)-) )
Tänkte väcka upp en gammal tråd, hittade inget nyare, och kolla lite hurdana erfarenheter som kan ha samlats här under åren om olika däck på D6 Hybriden. De rekommenderade är ju 235/45R17 (standard) eller 235/45R18, mindre fälg går inte pga bromsarna. T.ex. 235/50R17 har så gott som identiska dimensioner med 235/45R18, och många lär ska köra den med 225/50R17 som erbjuder ett mycket större urval alternativ, men vilka för/nackdelar har dessa alternativ i praktiken?
Fortsätter ännu min monolog; funderade att i teorin kunde 225/50R17 vara ett bättre alternativ som vinterdäck än något av de som Volvo rekommenderat, men lyckas inte förstå varför det inte finns på "listan". Är det bara för att få ned emissionsvärdena, men ett smalare däck 225 vs 235 borde väl i praktiken till och med vara mer ekonomiskt?
@RasmusV,

Beror på fälgbredden och om du får tag i rätt (eller högre) belastningsindex på däcken. Kör 215/55 r17 på vintern med 7" fälgar.
225/50 r17 på sommaren med 7.5" fälgar.

Går man ner i rullomkrets så visar ju färddatorn bättre siffror iaf. Men faktiska bränslebesparingen är nog marginell.

Edit: 225/50 är ju större än 235/45 i 17" så färddatorn kommer visa sämre siffror, men i verkligheten borde du få bättre bränsleförbrukning.

Buntar tråden lite eftersom jag själv &[…]

V60cc -20 halvljus funktionsfel

Internt glapp eller kabelbrott i strålkastar[…]

D5 (som i sammanhang om senaste 90-serien alltid &[…]

Hej Jag har en silverfärgad s90 från 20[…]