Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

MartinS skrev:
FSandstrom skrev:Jag tycker generellt att det är problem med kulörskillnaden (iaf "upplevd" kulörskillnad, gissar att glansen spelar roll) mellan plåt och plast och det syns mer på 60-modellerna än 70 modellerna pga att skarvarna ligger på andra ställen. Framförallt blir de skitiga på olika sätt.
Så är det absolut, speciellt bakkofångaren på xc60 har en väldigt udda vinkel mot karossen under bakljusen vilket gör att den allt som oftast ser ut att ha en annan färg, då framförallt på färger som ändrar ton i olika ljus.
Hej, har en Volvo XC60 2014 i samma färg som ni, har reklamerat färgdefekterna till min volvohandlare.
De har meddelat att de kan lackera om plastdetaljerna men garanterar inte att resultatet blir bra. Har tackat nej och meddelat att jag i stället vill ha nya plastdetaljer i samma kulör som bilen i övrigt.
Har upptäckt att alla Volvo bilar i Chrystal White har samma defekter.
Har jag inte funnit så här kraftiga kulörskillnader på några andra märken.
Kan vi göra en gemensam sak av detta? Det är som ni säger en för stor defekt på en bil för 500000:-
Är mycket förvånad att Volvo inte gjort något åt detta ännu !!
Tänkte ringa Volvo support på 020948080 och prata med dem.
Det här med nyansskillnad på crystal white har alla, kolla man noga på xc60 så kan man se skiftningar där också dock betydligt mindre, svårt att få det riktigt snyggt då det inte lackas på samma material. Skulle bli förvånad om Volvo verkligen tar på sig detta. Skulle bli jättetuff för dom om dom ska byta på alla crystal white bilar. Det är nog något man får leva med.

Man ser ju klart och tydligt på V70 My14 fronten och bakpartiet har nyansskillnader.
Sedan jag fick en skada på min kofångare bak och fått den omlackerad 2 gånger innan de bytte den mot en fabrikslackerad har jag kollat in många xc60 framförallt nyare och det finns tyvärr en viss nyansskillnad på nästan alla färger.
Ska hämta min på Fredag få kolla noga innan jag plockar ut den,
men men hoppas ju de ser ok ut.

Tror dock efter tiden så blir det nyans skillnader på de flesta lacker
mellan plåt och plast hade så på min Corvette men efter polering så försvann dessa.

Corvetten var dock plast och glasfiber men som ny bil ska man inte uppleva nyans skilnader tycker jag
Skillnaden i färgnyans beror på olika underlag helt enkelt. Olika färger är olika känsliga, dock är just pärlemovit allmänt svår att lägga.
Problemet med Crystal white är att det är en två lagers metallic.
Ett vitt o ett pärllager och sedan klarlack.
Tittar man invändigt så är det bara målat med det vita o klarlack.

Det här är ju intressant. Vad är de[…]

Solgardin bakdörrar

Hej. Funderar på om det går utan all[…]

Hjälp släpvagns kontakt

Blir nog skroten i så fall.

Köpråd, Volvo V50 D2

Kamremsbyte var 14000de mil. ganska enkelt, men sk[…]