Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ronne
stavas skrev: Kartorna ligger på ett sd-kort, så det krävs inget internetuppkoppling för att navigera med iGO.

När jag får min bil, köper jag en 4g-dongel, och sätter i mitt tvillingkort.
Hur fungerar uppdateringen av kartorna? Får man 2 år gratis uppdatering som med rti ?

/Ronne
Glömde skriva att röststyrningen finns och funkar bra förutom att den frågar lite för mycket , t ex mycket "bekräfta" och den borde ha lite minne, dvs. anger man Göteborg 100 ggr på tre månader behöver den inte fråga om man menade Göteborg, Sölvesborg eller Högekorg varje gång... tydligen lika på de flesta märken.
PH
Rent grafiskt sett är väl RTI-lösningen okej. Påminner om den jag har till min Lumia-telefon som kommer från Nokia. Googles kartor tycker jag grafiskt sett är lite mjukare samt att punkten flyter fram istället för att den hackar. RTI är ingen skönhet grafiskt och vissa kartor verkar lite gamla, vår address finns inte med trots att gatan anlades för 10 år sen.

Rösstyrningen är skitjobbig tycker jag, den fattar verkligen ingenting, både jag och min fru har provat, vi har kalibrerat den och pratar normalt med tydlig och klar röst, trots det måste man bekräfta varje steg med en väldans massa OK.

Här finns det mycket att göra om man jämför med siri t.ex. som jag har i iPhone som fattar allt jag säger nästan direkt. Likadant med Microsofts röststyrning av bing i WP8, den fattar också det mesta jag säger.

Vill säga "navigera till testvägen 72 i testköping" och då ska den hitta adressen och sen ska man bara behöva bekräfta med ett "ok" eller "starta". Visas flera snarlika resultat ska det räcka med att säga "kör 1" eller nåt. Saknar genvägar i nuvarande RTI så nu navigerar jag med hjulet istället, lite jobbigt dock man inte kan välja bort vissa länder som default, så det blir mycket att söka igenom...

/S
Rent grafiskt sett är väl RTI-lösningen okej. Påminner om den jag har till min Lumia-telefon som kommer från Nokia. Googles kartor tycker jag grafiskt sett är lite mjukare samt att punkten flyter fram istället för att den hackar. RTI är ingen skönhet grafiskt och vissa kartor verkar lite gamla, vår address finns inte med trots att gatan anlades för 10 år sen.

Rösstyrningen är skitjobbig tycker jag, den fattar verkligen ingenting, både jag och min fru har provat, vi har kalibrerat den och pratar normalt med tydlig och klar röst, trots det måste man bekräfta varje steg med en väldans massa OK.

Här finns det mycket att göra om man jämför med siri t.ex. som jag har i iPhone som fattar allt jag säger nästan direkt. Likadant med Microsofts röststyrning av bing i WP8, den fattar också det mesta jag säger.

Vill säga "navigera till testvägen 72 i testköping" och då ska den hitta adressen och sen ska man bara behöva bekräfta med ett "ok" eller "starta". Visas flera snarlika resultat ska det räcka med att säga "kör 1" eller nåt. Saknar genvägar i nuvarande RTI så nu navigerar jag med hjulet istället, lite jobbigt dock man inte kan välja bort vissa länder som default, så det blir mycket att söka igenom...

/S
Tycker många GPS:er är jobbiga på det sättet, även BMW:s är omständlig om än bättre.
Fast röststyrningen, som alltid hör vad jag säger på rikssvenska:), är ändå bra när man kör...
PH
Röststyrningen i min Volvo tycker jag fungerar bra. Då pratar jag ju inte nåt som liknar rikssvenska, utan den mycket vackrare skånskan. Men det är säkert det som de lagt mest krut på att utveckla hantering av - fattas bara.
Men det är riktigt att den vill ha bekräftelse på både det ena och det andra. Fördelen med det är förstås att det är en begränsad andel som ska fixas till, om något inte förstods, jämfört med om man i ett svep säger "Navigera till Testvägen 17 i Testköping" och den får för sig att man sa "Navigera till Festvägen 70 i Hösthörna".
perhall skrev:För mig är det självklart att ha inbyggd navigator. Tycker det är apfult med lösa grejer hängande i bilen och dessutom är ju systemet helt integrerat, dvs. man hoppar fritt mellan navi, telefon, blåtandsmusik etc. Men det är många som tycker annorlunda.

När GPS:en uppdaterades i samband med Sensus trodde jag att skillnaden skulle vara påtaglig. Men icke. Denna GPS är knappast bättre än den jag hade i min första V70II, en MY08 uttagen 07. Så särskilt modern eller bra är den inte. Fast väldigt billig jämfört med BMW och Audi som erbjuder alternativet liten GPS med skärm och ful grafik (dvs. Volvo-nivå) för 18-19000 eller stor GPS för 27-30 000 med Google Maps (Audi). Kör den stora i BMW:n (Navi Professional), den är fantastisk men priset är ju 3 x Volvo-GPS:en...
PH

Det är just detta som jag ser fördelen med "lösa grejer hängande i bilen" då man har flera tillverkare att välja på än biltillverkarens system, om det nu är skit osv.

Om man jämför vad som har hänt sedan 2007 ang navigation, system, storlek på skärmar osv så skulle jag utan tvekan välja ngt annat än Volvos egna system idag.
Det har sannerligen inte hänt mycket med Volvos GPS sen 2002.
Det gäller i viss mån andra tillverkares också.
Föredrar dock fortfarande inbyggd.
I Tyskland finns nästan ingen som har en premiumbil med lös GPS, olika smak i olika länder.
PH

Ni har ja mätt lambdasonden, kall motor t&aum[…]

Slipade med 80 papper sedan 240 och 400 samt v&ari[…]

Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]