Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Min är helt obegriplig tycker jag. Jag kan hålla exakt samma avstånd och ibland lyser den, ibland inte.
av WSAB
Lutar åt att man inte väljer det paketet i alla fall, när det blir dags att byta. Metallic spar man in på också tror jag?
En röd D2 Momentum, manuell med laminerade sidorutor, och touringchassi, får det bli nästa gång!
av perhall
simonhalmstad skrev:Det kostar ju en en del det paketet men man får ju samtidigt väldigt mycket finesser i det, tycker det är riktigt konstigt att det är så få bilar på begagnatmarknaden som har det, jag tar hellre momentum+driver support än summum om man ska välja på det. :)
Den kombinationen står nog högre också i bilpriser.se:s försäljningsstatistikbaserade databas. Där har Summum oväntat litet påslag!/PH
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag provade den adaptiva farthållaren innan jag köpte bil, och tänkte direkt att "den här vill jag ha". Då var det så vist (?) ordnat att den kostade 19000, men hela Driver Support 18000. Det valet var inte svårt.
I de nyaste modellerna behöver man inte ens vänja sig. Den adaptiva går att ställa om till vanlig, om man vill. Det kan man inte på min. Den är alltid adaptiv. Men den är underbar, särskilt när man ska köra lite längre sträckor och har husvagn bakom. Då kan man inte alltid komma om lika lätt som med bara bilen, men med adaptiv farthållare är det lika lätt att följa efter en lastbil som kör några km/h långsammare som det är att köra utan lastbilen framför.
Den fungerar bra på motorväg också. Man får gå ut lite tidigare än annars när man ska köra om någon, bara. Men det går ju att vända på det - har du besvär av när den adaptiva farthållaren börjar sakta in på grund av bilar framför, då kör du för nära i vanliga fall.

Avståndsvarningen börjar lysa när man ligger en viss tid bakom en annan bil. Så visst, med samma inställning blir det olika antal meter beroende på hur fort det går. Men logiskt är det.

Med så bra speglar som en XC70 har ser man oftast bilarna vid sidan om en själv även utan BLIS. Nästan bäst att ha när man kör på vägar där det finns tillräckligt med körfält för att man ska kunna bli omkörd även till höger.
Trötthetsvarnaren har jag aldrig fått någon signal från, mer än när jag provocerat fram det.
LDW stänger jag av när jag kör på en kurvig landsväg av den typ där man vill skära kurvorna stup i kvarten. Då plingar den ju stupalöst. Annars får allt vara igång i vanliga fall. Tycker inte alls att det är hysteriskt, men det är nog så att man blir lite mer disciplinerad i sin körning också, när man har det här systemet.
av swemax
Den nya BLIS:en är radarbaserad och ger även funktionen att den larmar för risksituationer när man tex backar ut från en parkeringsficka

Sen är det väl även så att det aktiva helljuset bara kommer med DS?
Användarvisningsbild
av MartinS
swemax skrev:Den nya BLIS:en är radarbaserad och ger även funktionen att den larmar för risksituationer när man tex backar ut från en parkeringsficka

Sen är det väl även så att det aktiva helljuset bara kommer med DS?
Vägskyltsläsning kommer väl också med DS nu för tiden?
av Lövet
Ja. Med konstant blinkande skylt om du kör mer än 5km/h för fort. Känns sisådär lockande.
av agb007
andreas_lofgren skrev:Ja. Med konstant blinkande skylt om du kör mer än 5km/h för fort. Känns sisådär lockande.
Där känns det som att du har fel 5 eller 10 sekunder blinkar den inte mer

För övrigt så tycker jag den adaptiva cruisen är en fantastiskt trevlig när man är ute o kör långt.
Det enda som är lite synd att i 160-170 km/h hamnar man så långt bakom så att framförvarande inte förstår att han ska flytta sig ...
av JensAxel
Skulle inte vilja vara utan Driver Support-paketet! Den adaptiva farthållaren gör det otroligt avspänt att köra såväl i köer som på motorvägen. Vill man komma fram utvilad, vilket ju alla vill enligt reklamen, så är adaptiv farthållare den bästa hjälpen hittills.

Vad gäller varningen för vägskyltsavläsningen så var själva blinkningen avaktiverad när jag fick bilen levererad.
av Droopy
Hjälpmedel i all ära men nog tycker jag att föraren ska vara delaktig i bilkörningen, nu tenderar det ju till att folk sitter och halvsover pillandes på smartphonen och förlitar sig på en massa hjälpmedel som ska varna om de är för nära, utanför, sover, osv osv.

940 kg framaxel och 520 kg bakaxel med förare[…]

Finns det någon här som passar till mi[…]

Smäller höger fram

Kolla också att skruven i centrum av hjulna[…]

Jag har en S80 2.9 -2003 som verkar tappat minnet.[…]