Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Primus
PFA skrev:Jag ska byta tjänstebil till årsskiftet och det står mellan en BMW 520d Touring och XC60. Men jag vill inte ha en XC60 FWD manuell, vilket är ett måste i dagens läge om jag vill ha en D4 som ska klara utsläppsgränsen i bilpolicyn. Vill ha en AWD med automat. Därför är jag också väldigt intresserad av när den nya motorns släpps. Säljaren vet knappt någonting i nuläget, men vecka 40 ska det tydligen komma mer info, vilket är i senaste laget om jag ska kunna ha en bil till årsskiftet. Någon som vet om det kommer en VEA-diesel kring 170 hk och som klarar under 150 i CO2 med automat? Frågan är i så fall i vilken bil den motorn kommer att sitta i först...och när..och om den nya automaten kommer samtidigt...?
Nu är ju det här helt OT men i mina ögon låter en 520dT som ett självklart val framför XC60. Vad gör att du luta åt XC60..?
Användarvisningsbild
av MartinS
Primus skrev:
PFA skrev:Jag ska byta tjänstebil till årsskiftet och det står mellan en BMW 520d Touring och XC60. Men jag vill inte ha en XC60 FWD manuell, vilket är ett måste i dagens läge om jag vill ha en D4 som ska klara utsläppsgränsen i bilpolicyn. Vill ha en AWD med automat. Därför är jag också väldigt intresserad av när den nya motorns släpps. Säljaren vet knappt någonting i nuläget, men vecka 40 ska det tydligen komma mer info, vilket är i senaste laget om jag ska kunna ha en bil till årsskiftet. Någon som vet om det kommer en VEA-diesel kring 170 hk och som klarar under 150 i CO2 med automat? Frågan är i så fall i vilken bil den motorn kommer att sitta i först...och när..och om den nya automaten kommer samtidigt...?
Nu är ju det här helt OT men i mina ögon låter en 520dT som ett självklart val framför XC60. Vad gör att du luta åt XC60..?
För mig är det två helt olika biltyper och ej jämförbara på något sätt?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
D5 AWD Manuell går in på förbrukningen 0,53l och 139 i CO2, och automaten ligger på 159, men om man ska vänta på dom nya motorerna har jag läst lite på olika sidor här på internet men vet inte om det är helt sant, att det ska komma en ny D4 som har 2,0liters motro 4-cylindrig 180HK, då borde utsläppen även på automat hamna garanterat under 150 i Co2 med automat. :)
av PFA
Har idag en V70FT MY10 som jag överlag är mycket nöjd med, ja förutom den omänskliga bränsleförbrukningen då. Eftersom jag aldrig haft en BMW så blev jag sugen på det, men vill heller inte utestänga Volvo, som trots allt fortfarande har koppling till svensk industri och gör väldigt bra bilar. Vill dock i så fall prova något annat än V70 och behöver samtidigt en rymlig bil. Tycker om SUVar. Visst är det olika typer av bilar, men fortfarande är båda premium, rymliga och trevliga bilar. Kom inte och säg att det är ovanligt att se XC60 i stadstrafiken :)

Jag har en hyfsat bra offert på en 520dT med automat och sportpaket, och visst, det är en fantastiskt fin bil. Och dyr. Jag kan sannolikt få in mer utrustning i en Volvo.

Jag inväntar info om motorerna från min säljare och är det läge så begär jag in en offert som sedan ställes mot BMWn (som blir en LCI i så fall) i utrustningsnivåer, leasingkostnader och förmånsvärden. Ska bli intressant att få veta mer om de nya VEA-motorerna. D4 låter intressant!

Så tänker jag, tokigt eller inte.

Vore kanonintressant att få höra era objektiva och subjektiva åsikter om de här två bilarna! Shoot!
Användarvisningsbild
av MartinS
Låter som ett vettigt resonemang PFA. Jag har en XC60 idag av ungefär samma anledning, jag gillar Volvo men var lite less på deras vanliga kombibilar. Jag är otroligt nöjd med min XC60, så nöjd har jag aldrig tidigare varit med en bil om jag skall va helt ärlig. Men jag har å andra sidan aldrig ägt en BMW. En av volvos storheter tycker jag är interördesignen, jag gillar den verkligen. Den är lite ljusare och öppnare än de tyska strama märkena, det gillar jag. Sen gör tyvärr volvo sina misstag likt många andra ibland (t.ex. design av nya instrumentklustret) men det finns ju något man inte gillar i alla bilar.

En nackdel jag ser med XC60 är att den upplevs som väldigt bred, då framförallt vid parkering och in/ut körning i gamla garage med smala portar. Men kanske är 5-serien lika bred? En annan nackdel med en CUV är ju dess höjd och taskiga luftmotstånd, det kostar ordentligt med bränsle i höga farter.

/Martin
av perhall
5-serien är också jättebred och känns så!
Det är riktigt mycket konkurrens i branschen nu, det märker man på att både 520dAT och XC60 kan köpas med riktigt bra rabatter fast båda just är faceliftade...
Tyvärr tycker jag inte någon av motorerna håller måttet riktigt. 520d är ganska seg, liksom alla XC60 diesel utom D5, och alla går ju ganska mycket brötigare än en bensinare. 520d är dock ganska snål. Tycker man prestandan räcker så blir det ju åtminstone en bra affär, en tysk kvalitetsbil till f n ritkigt bra pris. Och med riktigt bra komfort.
Sen är den ju inte alls så kul att köra som en 3-serie men svårt att få allt..
PH
av moffe
Sedan kan jag säga en till negativ sak... vändradien på både xc60 och s/v60 är ussel jämfört med exempelvis audi.
Till och med Q7 vänder bättre än min V60. Lättare att köra in i trång parkerings ruta. Behöver ej såga lika mycket.
Men jag har redan blivit van med detta så inte så stort problem men när jag hoppar i en annan bil så märker man det genast :)
Användarvisningsbild
av V9097
Så det första motorerna att lanseras är:

T5 245hk
T6 306hk

D4 181 hk

Samtliga 4-cyl, 2.0 liter (vilket var känt sen tidigare). Volvo väljer alltså att ersätta två av sin egna motorer (T6 och D4), och en Fordmotor (T5) i första steget.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 31
Byte huvudbromscylinder

Ta lös elmotorerna för p-bromsen och se […]

Jag har inte sett några specifika kommentare[…]

Stötdämpare bak

Det finns en nackdel med att "konvrtera bort […]

Byta servo XC60