Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Den "gamla" analoga mätartavlan andas lyx och är stilren. Den nya digital är minst sagt bedrövligt dålig. Den passa inte in i bilen överhuvudtaget. Den ser billig ut. Den är inte särskilt funktionell. Teckenrutornas upplösning är inget att hurra över. Det finns inget premium med den alls. Man har bara tryckt in mätartavlan utan att tänkt på det estetiska. Den gråa ramen skall vi inte ens diskutera. Ser extremt billig ut. Jag är djupt besviken. S60 är en fantastisk bil och faceliften är bra gjord. De borde i alla fall ha erbjudit den analoga tavlan. Jag har inget emot en digital mätartavla, men då skall den passa in, ha bra kvalitet och kännas premium. Man skall inte titta på bilderna utan se den i verkligheten. Tror många ändrar sin ståndpunkt då.
Instämmer med TS här. Hade en mindre släng av ångest när jag, efter att jag beställde min -13, fick höra att nya modellen kommer med digitala instrument. NU, så här i efterhand är jag så jäkla nöjd att jag inte fick dem. Haft ett antal lånebilar med TFT skärmen och jag tycker det känns både billigt och med irriterande funktioner. Båda har varit manuella och jag känner inte att jag har behovet att se vilken växel jag har i, det vet jag... Även funktionen som snällt talar om när jag ska växa känns onödig. Näe, som KarlE skrev, "Den "gamla" analoga mätartavlan andas lyx och är stilren" håller jag helt med om!
Men tanken är väl god, in i 2000 talet. Det k'nns dock inte som att den är färdigutvecklad nu, och om kommande årsmodeller ska få massa förändringar hit o dit, om än små sådanna, så kommer det bli rörigt. MY14 har så, o MY15 har si.
av RCE
Analoga mätartavlor 2014 känns ju ganska förlegat. Personligen tycker jag att det är ett stort steg i rätt riktning och de känns helt klart mer tidsanpassade. Det känns som om Volvo hämtat inspiration från mobil- och it-branschen när det gäller dessa olika teman och möjligheten att påverka utseendet. Drar man paralleller till operativsystem, mobiltelefoner och väger in att den nya generationen användare har ett stort behov av att kunna personifiera, så tror jag att detta är något som kommer att vidarutvecklas mkt. Vem vet om några år kan man kanske rent av kan lägga in egna teman via usb.
farmerswalk skrev:Jag har bara sett det i manuella läget. Behövs det när man kör i Automatisk läge?
Behövs och behövs... 8) Det är dock en väldigt trevlig detalj. Jag kör just nu Passat som har det och ännu efter 2,5 år tittar jag regelbundet på den. Dels är det ett sätt att lära sig motor/växellådesamspelet och dels är det som sagt lite tidsfördriv.. :lol:
Som tillägg kan jag ju även då påpeka att jag inte har något emot just digitala instument, dåemot utseendet på dem.
De kan väl vara digitala, men mer se ut som "normala" instument, fast då digitala istället.

Det är utformningen/Färgerna jag inte tycker faller mig på läppen.
Men visst.... Blinkerssymbolen ser ut som på de där leksaksrattarna med växelspak man hade när man var liten. :) . Jag är i alla fall skitnöjd. Sen att jag än så länge är ensam om 2014 V60 i min by gör sitt till :| . Du får väl välja eleganceläget. Ser lite ut som förr...
W.A.P.E. skrev:Det här är ju inte lyckat tycker jag. V40 2013 analogt. http://staticclub.caradisiac.com/privat ... 67-img.jpg
Jisses skulle inte kunna säga att det där är snyggt ens under pistolhot, men ganska användarvänligt med hastighetsmätaren så. Att varvtalsmätaren är lite udda och inte uppmanar en till att titta på den gör ju inte så mycket för när man lärt känna bilen tittar man ju knappt på den ändå.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]