Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pergrein
andreas_lofgren skrev:Håller med att det är en skitfunktion. Även "stillastående" kö flyter långsamt framåt. Dessutom så går bilen igång ändå efter 3-4 sekunder när det är varmt ute som nu.

Enligt instruktionsboken ska ECO Drive vara avstängt nästa gång man startar om det var avstängt när bilen stängdes av. Det funkar inte på min i alla fall, får stänga av det manuellt själv.
Det fungerade så i början men man har fått ny programvara på servicen och det har ändras till att man inte kan slå av det helt.

Mvh
Per
av Lövet
Volvos inställning att man som förare är en idiot som inte ska få styra någonting själv är tämligen frustrerande. Framförallt eftersom eco drive påverkar gasresponsen och bilen är slö nog som det räcker ändå.
Användarvisningsbild
av PaNi
What!?! Här har jag kört runt 3500 mil under 14 månader utan att veta detta. Jag tillhör ändå det utdöende släkte som tycker om att läsa instruktionsboken, gärna innan jag får bilen. Måste ut och provköra direkt i morgon bitti.

En annan sak slog mig precis: Hur påverkas Polestar-trimningen? Har den också olika gaspedalsmappning beroende på ecoDrive-knappens läge?
av Dpblad
andreas_lofgren skrev:Volvos inställning att man som förare är en idiot som inte ska få styra någonting själv är tämligen frustrerande. Framförallt eftersom eco drive påverkar gasresponsen och bilen är slö nog som det räcker ändå.
Mycket intressant. Jag studerade manualerna och tror att Volvo verkar ha fattat att man idiotförklarat sina kunder. Från MY11-My14 har DRIVe-konceptet tonats ner och S/S-funktionen renodlats, åtminstone enl beskrivningarna i manualen. Hur det ser ut i verkligheten är det bara Volvo som vet.
Läs och jämför:
MY11 - se s.111:
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... DITION.pdf
MY12 - se s.116
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... p13336.pdf
MY13 - se s.123
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _14834.pdf
MY14 - se s.126
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _15947.pdf
Användarvisningsbild
av joel80
@andreas_lofgren
Vart har du läst det? Jag lusläste PDF-manualen till min V70 MY13 efter läst det här och det enda jag hittade som var nått i närheten var:
"Miljöomsorg är ett av Volvo Personvagnars
kärnvärden vilket vägleder all vår verksamhet.
Denna målinriktning har resulterat i fordonsserien
DRIVe vars koncept är en samverkan av
flera separata energisparande funktioner, med
den gemensamma uppgiften att minska bränsleförbrukningen,
vilken i sin tur bidrar till reducerat
avgasutsläpp."

Ingenting om att det skulle påverka gaspådrag och farthållare. Var kan man hitta info om det?

Edit:
I MY11 som länkas ovan står tydligen:
"I praktiken innebär det att motorbromsen reduceras vilket gör att bilens rörelseenergi kan
användas till att rulla långa sträckor med
motorns varvtal på tomgång.
En annan miljöpositiv Eco DRIVe-effekt är att
programmet tolkar gaspådrag som lite långsammare än den föraren gör – detta för att göra
accelerationer maximalt bränslesparande."

Står även om att farthållaren tillåter variation på +- 2km/h vid ökad belastning...

Undrar om dom bara struntat i att skriva ut det här på kommande modeller eller om det är borttaget. Jag vill gärna ha de funktionerna.. men skulle inte ha nått emot att kunna ställa in dem fritt från start/stopp-funktionen isåfall.
av Lövet
Jag läste det i min egen MY11 instruktionsbok. Hade mycket hellre haft kvar möjligheten att låta den vara avstängd konstant vid start.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Jag läste det i min egen MY11 instruktionsbok
Men märker man någon skillnad?
av perhall
Gasresponsen blir helt klart sämre med DRIVe-funktionen påslagen.
Jag råkar ha ett körmönster så att jag gillar s/s (står några gånger till jobbet 30-50 sekunder helt stilla, aldrig krypkörning).
Sen måste man ju själv fundera när man närmar sig ett rödljus - blev det nyss rött eller blir det snart grönt igen? Med manuell kan man ju välja...

Men förstår er, minns när jag åkte taksi (som det stavas där) fråN CPH, höll på att bli galen på s/s var 3:e meter i bilkö...

Sen tror jag att om 10 år är vi vana vid s/s och då funkar det bättre.

Någon som vet hur många sek motorn behöver vara avstängd för att det ska gå jämt upp förbrukningsmässigt? Borde vara kortare tid på en diesel som drar mindre bränsle för att starta upp (säger motoringenjörer).
PH

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]