Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Dålig komfort i A3, A-klass etc. beror ofta sportchassi som de flesta har.
Men om ni läser tester kommer följande bild fram:
V40 och A-klass med sportchassi MY13 är komfortkatastrofer!!!
Generellt är Audi ingen okomfortabel bil men knappast heller mer komfortabel än en Volvo.
Läste det här igår: http://www.autobild.de/artikel/golf-cla ... 31349.html
E-klass är bekvämare än 7-serien och Touareg (ändå har E-klassen 18 tum).
Jag tycker nämligen inte att 5-serien el A6 är bekvämare än V70 - dock är ju de flesta BMW-/Audi-ägare mäkta stolta över sin fina komfort...
Skulle tro att Volvo skulle hamnat ganska bra i testet med någon av sina större bilar...
PH
av Rasken
perhall skrev:V40 och A-klass med sportchassi MY13 är komfortkatastrofer!!!
Kan hålla med angående V40. Fin som fasen att köra, däremot tar ryggen stryk om man sitter bak. Åkte i baksätet över kullersten och det var ingen rolig upplevelse. Detta med sportchassi och 18" fälgar.
Värt att notera är att jag är 23 år gammal och kry, men jag skulle aldrig beställa en bil med sportchassi igen :)
av dst02
Minns bmw 1 seriens m sport chassi och 17 tums hjul på my04, så hårt stt hela bilen kändes förstörd pga m sport paketet. Go cart hård kan man kalla de.
av HiTek
Tycker inte Audin va direkt överlägsen och inte direkt enligt killen heller när man lyssnar på honom. Det mesta hängde på växellådan han retade sig på att inte S60:n hade en dubbelkoppling och paddlar. Dock lär han testa MY14 nu då för paddlarna i alla fall.

Men till de positiva så känns S60 lättare, mer kontrollerad, bättre kurvtagning och roligare att köra samt lättare att hantera infotainment systemet. Så att Volvo skulle vara långt ifrån är inte sant, hade en dubbelkopplingslåda suttit i eller en snabbare växellåda med paddlar så hade den nog vunnit även om bromsarna inte var lika, men inte heller där långt ifrån. Får hoppas han testar MY14 S60 R-Design med paddlarna inom kort!
av KarlE
Spoiler »
Transmissionen är just Volvos svaga sida om man jämför med de påstår sig konkurrera.
Men den åttaväxlade är på ingående! =)
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Citera inte hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Stör mig mer o mer på att de aldrig släppte en manuell till T6. Särskilt som det förmodligen fanns testat o klart.
av KarlE
W.A.P.E. skrev:Stör mig mer o mer på att de aldrig släppte en manuell till T6. Särskilt som det förmodligen fanns testat o klart.
Volvo är egentligen ingen sportbil utan mer komfort. Jag tror Volvo prioriterade rätt.

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]