Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det är bara programvara så det går så länge den faktiskt är utrustad med bränslevärmare.

För övrigt är "den dåliga värmen" i bilar utan dieselvärmare ganska överdriven. Min 525d började skicka ut rejäl värme efter max någon kilometer. Nästan samma sak med min fars A4 2,0tdi men den var kanske aningen sämre. Här är den bilen fö om nån vill köpa den ;) http://www.bytbil.com/bilar/audi/a4/nv5 ... EIYAM3RSAA__!
Paketen är som sagt annorlunda i TYskland. Silverrails till V70 Summum kostar 590 Euro, GPS tror jag ingår i Summum, xenon först i summum etc. Minns inte exakt men avsevärda skillnader är det!
PH
De flesta dieselbilar som säljs i Sverige har ej bränsledriven tillsatsvärmare. Det vanligaste är ett el-element, som är termostartstyrt. I princip underhållsfritt och mycket billigare att hålla liv i än de bränsledrivna dito från Webasto/Eberspächer. Effekten på dessa "element" varierar dock rätt kraftigt och de är sannolikt inte lika effektiva på att hålla motorn vid rätt arbetstemperatur vid vinterkörning och det är ju faktiskt det viktigaste. Kupévärmen är att betrakta som en bonuseffekt av att motorn går på rätt arbetstemperatur, något som moderna dieslar har svårt för utan en bränsledriven tillsatsvärmare.. Att ofta köra en diesel med för låg arbetstemperatur på vintern är inte att rekommendera, då motorn tar stryk av detta.
_dahl skrev: Okej tack :) Men är det bara kromdetaljerna som skiljer då, för i en vanlig Kinetic utrustad bil så är det väl inte Navigation, skinnsäten, xenon osv. Eller är det något mer som utgör skillnaden mot de andra modellerna?

Tack, förhoppningsvis så tjänar jag på det jämfört med att köpa en V60 i Sverige :)
Det är självklart inte bara kromdetaljerna som skiljer utrustningspaketerna åt. Men det är den visuella skillnaden utifrån från krom och icke krom som gör att man kan skilja vad bilen är utrustad med.

Jag letade på internet och hittade en PDF-fil från Upplands Motor som visar vad utrustningspaketen innehåller. Det är längst ner till vänster och observera att det är för MY13, dock är jag säker på att det inte är någon skillnad mellan MY12 och MY13 för V60.

Så navigation, läder och xenon är extrautrustning som valts till när bilen köptes.
Om man söker på mobile.de och bockar för dieselvärmare så minskar antalet träffar ordentligt. Inte många tyska bilar som har det.
Sökte i nästan ett år efter rätt bil och hittade till slut en i november förra året.
Det gjorde inget att det va ett svenskt inbyte som säljaren inte informerade om :D
http://www.volvocars.com/de/all-cars/vo ... tions.aspx
Detta är visserligen MY14 men visar ändå att det skiljer en hel del. Stolsvärme först på Summum, digitalinstrument i Summum, 17" redan på Momentum etc.

Jag kan inte se att behovet skulle vara större av en bränslevärmare i en V60 än i en Passat eller BMW 318d. Så om du inte behöver en så varför montera en... klart det är bra när bilen säljs men du har ju ändå a/ köpt den förmånligt, b/ det är en krockad importbil = kommer ändå inte att vara värd som en svensksåld den dag den säljs...
PH

PH
Jag kan ha missuppfattat det hela -- men har inte både BMW och Passat extra elektriska värmare på de bilar som säljs i Sverige? Det har Volvo oftast inte, även om du kan köpa till ett elektriskt defrosterelement.

Jag skulle iallafall inte vilja köra en V60 diesel utan värmare i -35. Det skulle bli kallt och svårt att hålla upp rutan.

Men TS kanske inte kommer att använda bilen där det är riktig vinter och då går det säkert bra utan värmare.

Hej, Jag har en v70 MY2011. En högtalare ve[…]

Har du provat att sänka bränsletrycket?

Ja det beror ju lite på vad man har för[…]

Hivade upp Teslan på domkraft idag i nå[…]