Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AxelF
MartinS skrev:Hej Bullen,

Jag har druckigt ett glas fulöl och blev riktigt dålig i magen. Skall man inte kunna dricka öl i vanliga glas utan att bli dålig i magen? Jag tycker det är dåligt av glastillverkaren isåfall.

Hoppas ni kan hjälpa mig att få ordning på glaset så kag kan dricka fulöl utan att få ont i magen.

/Martin <- som egentligen heter något annat i verkligheten.

;-)

Hej Bullen,

Jag heter Martin och har köpt mig finöl (tror jag) Jag undrar om det finns något sätt att förbjuda andra att köpa glas som på något sätt kan
vara vilseledande, dvs glas som andra kan hälla sin fulöl i och på så sätt framstå som att dom dricker finöl som mig.

Jag gillar nämligen inte att andra kan framstå som lika sofistikerade och fina som mig, jag har ju trots allt köpt finöl! Ser gärna på och glädjer mig
åt andra som ev får ont i magen av fulöl, det värmer verkligen mitt poserhjärta.

Hoppas ni kan hjälpa mig!

/Martin <- som egentligen heter något annat i verkligheten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag får kanske be om ursäkt för mitt försök till ironisk sarkasm eftersom det uppenbarligen missförstods av trådskaparen. Inte ens en smiley verkade hjälpa, så sorry...

Kör man i en tredjepartsprogramvara kan man få alla möjliga konstiga fel, det vet jag av egen erfarenhet. Kör man med orginalprogramvara är det ytterst sällsynt med motorfel orsakat av programvaran. Då bilen uppenbarligen går bra med orginalprogramvaran är det ju högst troligt att felet orsakades av "fulölen", oj förlåt nu var jag där igen, tredjepartsporgramvaran menade jag.

/Martin
Användarvisningsbild
av Perra83
Felet som blev härom dagen behöver inte bero på RICA. Ett fel på 1500mil tycker inte jag är något att haka upp sig på. Börjar bilen gå dåligt ett par gånger i månaden då är det dags att felsöka lite.

Finns det någon felkod idag? Eller ger alla felkoder en varning i färddatorn? Borde nästan vara så. Nästa gång bilen startas så ligger den kanske inte aktiv utan bara blir sparad.
av AxelF
MartinS skrev:Jag får kanske be om ursäkt för mitt försök till ironisk sarkasm eftersom det uppenbarligen missförstods av trådskaparen. Inte ens en smiley verkade hjälpa, så sorry...

Kör man i en tredjepartsprogramvara kan man få alla möjliga konstiga fel, det vet jag av egen erfarenhet. Kör man med orginalprogramvara är det ytterst sällsynt med motorfel orsakat av programvaran. Då bilen uppenbarligen går bra med orginalprogramvaran är det ju högst troligt att felet orsakades av "fulölen", oj förlåt nu var jag där igen, tredjepartsporgramvaran menade jag.

/Martin
Ditt svar missförstods inte på något sätt. Dit budskap framgick med all önskvärd tydlighet, vill man / kan man inte betala för sig och köpa den största motorn så får man skylla sig själv när bilen stular. Omskrivet, skylla sig själv när man får "ont i magen" av fulölen :D

Jag är inte ledsen för det, men... som du säkert förstår inte direkt road av din sarkasm (hade du säkert inte heller varit) så jag kunde bara inte hålla mig från at skriva ett lika drygt svar tbx

No hard feelings... :D
Senast redigerad av 1 AxelF, redigerad totalt 0 gånger.
av AxelF
Perra83 skrev:Felet som blev härom dagen behöver inte bero på RICA. Ett fel på 1500mil tycker inte jag är något att haka upp sig på. Börjar bilen gå dåligt ett par gånger i månaden då är det dags att felsöka lite.

Finns det någon felkod idag? Eller ger alla felkoder en varning i färddatorn? Borde nästan vara så. Nästa gång bilen startas så ligger den kanske inte aktiv utan bara blir sparad.
Problemet är att när bilen ströp effekt, gick i "limp home" lägen och meddelade om försämrad motor prestanda så laddade jag på orginal mjukvaran.
RICAs iSoft loader raderar alla felkoder automatiskt efter den programerat en programvara. Spelar ingen roll om det är orginal eller optimerad mjukvara man laddar, den kör en error code erase efter varje programering.

Skulle jag ha någon chans att läsa ut felkodera så måste jag försöka återskapa felet och sedan låta berga bilen (det är tråkigt att köra i 20km/h till verkstaden)

Kort o gott... Nej det finns idag inga felkoder, dom har iSoft loadern sopat bort.
Användarvisningsbild
av MartinS
AxelF skrev: vill man / kan man inte betala för sig och köpa den största motorn så får man skylla sig själv när bilen stular.
Det är inget fel med mindre motorer, det är tredjepartsprogramvaran som är problemet, inte motorn, men vi släpper det nu. Jag ber än en gång om ursäkt om du inte uppskattade mitt inlägg, det var inte min avsikt att verka dryg på något sätt.

/Martin
Användarvisningsbild
av crumpets
Prova att köpa en ELM327 och provocera fram felet igen. Det är ju en billig pryl och är problemet emissionsrelaterat så borde den klara den felkoden, många såna ligger ju som standardfelkoder så att besiktningar i alla länder ska kunna se dem. Annars kanske någon vänlig själ på forumet i närheten kan låna ut till dig. F.ö. får man väl med även OEM-trimstegen med rica-mjukvaran. Det är ju bara en ren kopia av volvos orginalmjukvara vad jag har förstått. Funkar inte din motor med 245hk-kalbibreringen kan du ju alltid köra på 215hk-mjukvaran, den borde vara volvos helt egna.
av AxelF
Har kört nu några dagar med 245hp mjukvaran och den går precis som den ska. Återkommer felet så funderar jag faktiskt på att lägga in volvos 215hp . Det är som du skriver en orginal volvo mjukvara till D5. Kommer felet även då så är det nåt annat fel med bilen.

Undrar för övrigt hur volvo skulle ställa sig till att man kör med den mjukvaran i en D4 awd ? Det är ju bekräftat från flera håll att D4 awd är identtisk med D5 awd
Användarvisningsbild
av crumpets
Volvo skulle säga "F-U".
För att RICA kopierat deras egen mjukvara och sålt den som sin egen produkt, för att du köpte den och därmed genererade pengar till en konkurrent, för att du brutit mot garantivillkoren och för att du sabbat helbilsgodkännandet på den fordonsindividen. En sån grej kan vara helt ok moraliskt eftersom det faktiskt är samma sak, men i den officiella kontakten mellan kund och tillverkare är det totalt kört att förhandla i en sån situation.
lossa takrails? 945 1998

Okej så dessa skruvar kommer man inte å[…]

760 tändningslås?

Hej, har en 760 88 med d24 (original) som inte vil[…]

230fk går snålt

Är du säker på att mätaren &a[…]

Tackar för länken, ja nu fattar man ju b[…]