Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Har du aldrig kört fast behöver du nog inte AWD. För mig som fastnat otaliga gånger var det inte så svårt att motivera mig själv att köpa AWD.
Användarvisningsbild
av laser2
Jag själv valde en D4 utan AWD i höstas eftersom jag inte ville ha automat, den var miljöklassad, lite snålare och sen har jag inget behov av AWD. Bor och jobbar hyfsat centralt i Göteborg, på fjällresan plockade jag med snökedjor ifall vi inte skulle komma upp för backen till fjällstugan, men behövde aldrig använda dem.
Men vill du ändå ha automat, så blir det bara lite drygt 6000kr till för att få AWD och då kan det vara värt merskillnaden.
Sen är ju frågan vilka varianter man kan välja med DE-paket...
Jobbar på Volvo LV och i vår prislista från Volvobil kan man inte nu längre få V60 D4 AWD med DE. Det gick i höstas.
av franky
Om du svarar JA på någon av följande frågor kan det vara motiverat med AWD:

1: Bilen har mer än 300hk
2: Du kör ofta i oländig terräng
3: Du tillhör kategorien människor som måste köra om bilen framför dig, även om körbanan har stora moddsträngar.
av Saabturbo95
jag tyckte efter provkornign att 2.4L e mkt trevligare. Det var en helt annan bil och da gillade jag enda fwd. Men awd med motorn och sportlaget pa automatladan var ritkigt trevligt.
Valde D4 Awd som tjanstebi.. far min om 1,5manader :)

Provkor och se vilken du gillar mest.

Awd eller inte vet jag ej, men 5cylindriga motorn var klart goare tyckter jag
av perhall
Ja, motorn är en viktig komponent här. Jag gillar 2 l 163 hk mer än 2,4 l 163 hk, den förra går tystare och känns inte lika strypt. Men det är en smaksak, en del verkar tycka tvärtom. Skillnad är det i alla fall!
PH
Användarvisningsbild
av laser2
tgneb skrev:Är det inte fortfarande så att båda motorerna är femcylindriga?
Jo, den stora skillnaden är att D4 utan AWD är på 2,0l medan D4 med AWD är på 2,4l och har 20Nm mer i vrid.
av Petzzon
Båda är 5 cylindriga. 2,4 L har dubbelturbo och längre slaglängd. (2,4 är identisk med D5, bara mjukvara som skiljer)
Användarvisningsbild
av joel80
Anledningen att ha lägre förbrukning kanske inte bara är för att minska kostnaderna utan även av miljöskäl. Jag tycker i allafall det känns bra att nu bara dra 0,6l/mil istället som tidigare runt litern.

Jag har en V70 D3 nu och även en D3 har tillräckligt med dieselhästar för att göra säkra omkörningar, plus att jag då har större vikt än en V60.

När det gäller moddsträngar och stabilitet tycker jag Volvos antisladdsystem är världsbäst. Vi har en Hyundai i30 i familjen som har antisladd (inte alltså bara antispinn) men det är inte i närheten så bra och stabiliserande som Volvos. Omkörningar med moddsträng går galant. Man får såklart vara försiktig när det är halt och gasa på rätt stället, men kan man inte den biten räcker det inte med AWD heller tror jag.
av Exquattro
Det är svårt att råda, efter snart 2000mil tycker jag att automatlådan är....sådär och Haldex5.... sådär. Jag har inte kört den manuella men jag tror att om du tycker det är väldigt kul att köra bil så tar denna automatlåda bort udden av det roliga. Bekväm är dock lådan även om den kan få lite tuppjuck ibland. Vad gäller motorn tycker jag den känns lite gammaldags onödigt stor, jag menar du har ju samma effekt i den mindre och bara ett marginellt sämre vrid. Bränsleförbrukningen kan jag hittills inte lyckats få under 6,5(mätt) i snitt under hyfsat lugn, till stor del, landsvägs/motorvägskörning. AWD är ju i detta fall bara ett sätt att komma fram om det är halt och påverkar inte körningen mer än att man i värsta fall känner att den hoppar in och puttar på ibland. För min egen del som kör en del (ca 5500 mil om året) och har kört många mil med fyrhjulsdrift innan denna vill jag dock inte vara utan den, även om den, som i detta fall, inte är världens bästa. Skulle jag byta igen så hade jag nog tagit en likadan igen om min körsträcka är densamma, hade jag kört mindre hade det nog gått lika bra med 2,0:an.(om valet är mellan V60)

Har inte skruvat ut och kontrollerat mer än p[…]

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]