- fre 15 mar 2013, 20:13
Det är svårt att råda, efter snart 2000mil tycker jag att automatlådan är....sådär och Haldex5.... sådär. Jag har inte kört den manuella men jag tror att om du tycker det är väldigt kul att köra bil så tar denna automatlåda bort udden av det roliga. Bekväm är dock lådan även om den kan få lite tuppjuck ibland. Vad gäller motorn tycker jag den känns lite gammaldags onödigt stor, jag menar du har ju samma effekt i den mindre och bara ett marginellt sämre vrid. Bränsleförbrukningen kan jag hittills inte lyckats få under 6,5(mätt) i snitt under hyfsat lugn, till stor del, landsvägs/motorvägskörning. AWD är ju i detta fall bara ett sätt att komma fram om det är halt och påverkar inte körningen mer än att man i värsta fall känner att den hoppar in och puttar på ibland. För min egen del som kör en del (ca 5500 mil om året) och har kört många mil med fyrhjulsdrift innan denna vill jag dock inte vara utan den, även om den, som i detta fall, inte är världens bästa. Skulle jag byta igen så hade jag nog tagit en likadan igen om min körsträcka är densamma, hade jag kört mindre hade det nog gått lika bra med 2,0:an.(om valet är mellan V60)