Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
therep skrev:Lite OT kanske, men det finns visst tjänstebilar som inte rullar som demo hos ÅF. Inte rullar administrationens bilar på provkörningar.
Jo. Åtminstone hos de ÅF jag har ganska bra koll på.
av therep
andreas_lofgren skrev:
therep skrev:Lite OT kanske, men det finns visst tjänstebilar som inte rullar som demo hos ÅF. Inte rullar administrationens bilar på provkörningar.
Jo. Åtminstone hos de ÅF jag har ganska bra koll på.
Då vet vi nog om olika ÅF. Sedan är det väl som perhall skriver, en fråga om storleken på verksamheten.
av perhall
Hyrbilar kan jag inte så bra på Volvo men desto bättre på några andra märken. Jo, de går ofta genom generalagenten och leases ut på 12- och 18-månaderskontrakt. Bilar från VPS/VCC kan säkert mycket väl vara gamla hyrbilar men jag är inte säker. Jag jobbar inte med VOlvo i Sverige./PH
av Gourmand
andreas_lofgren skrev:Det första jag skulle göra är att ringa Volvo och höra om den har samma servicebehov som DRIVe när den satt i V70. I så fall bedömer jag motorn som helt ointressant. Partikelfilterbyte var 12000e mil och additiv var 6000e gör att totalekonomin ligger i nivån om inte sämre än D5.
Inget av detta gäller fr.o.m. 2012 års modell och gjorde inte det i verkligheten på tidigare versioner av denna motor heller egentligen. Ett påhitt från Volvo för att tjäna pengar på eftermarknaden. Vad gäller "Drive"-motorn (D2) från 2012 är det "underhållsfria" partikelfilter och heller inga påfyllningar av Eolys-vätska vid 6000 mil. Kamremsbyte sker efter 10 år/24.000 mil. Sammanfattningsvis så är servicen på Volvobilar med D2-motorn från 2012 de i särklass billigaste av alla Volvos modeller.
Användarvisningsbild
av MartinS
Gourmand skrev:
andreas_lofgren skrev:Det första jag skulle göra är att ringa Volvo och höra om den har samma servicebehov som DRIVe när den satt i V70. I så fall bedömer jag motorn som helt ointressant. Partikelfilterbyte var 12000e mil och additiv var 6000e gör att totalekonomin ligger i nivån om inte sämre än D5.
Inget av detta gäller fr.o.m. 2012 års modell och gjorde inte det i verkligheten på tidigare versioner av denna motor heller egentligen. Ett påhitt från Volvo för att tjäna pengar på eftermarknaden. Vad gäller "Drive"-motorn (D2) från 2012 är det "underhållsfria" partikelfilter och heller inga påfyllningar av Eolys-vätska vid 6000 mil. Kamremsbyte sker efter 10 år/24.000 mil. Sammanfattningsvis så är servicen på Volvobilar med D2-motorn från 2012 de i särklass billigaste av alla Volvos modeller.
Tack för input! Så det är planerade partikelfilterbyten i serviceplanen på en MY11?

Jag noterade att det verkar vara 3000mil intervall på MY11 men 2000mil på MY12, stämmer det?

/Martin
Användarvisningsbild
av Funk
De som rullar på "kundtestbanan" ställs på efter att de tjänstegjort färdigt som "åkasvinfortbilar med gasglada kunder" och säljs via normala återförsäljare. Ser man en bil som det är långt tid mellan tillverkning och första påställning med Volvobil som ägare under den tiden kan det tyda på något liknande. Fast frågar du säljaren så har den "stått i receptionen på volvo i göteborg"....
Jag håller inte med om din beskrivning... bilar som rullat 150 mil på sex månader på en demobana med 90km/h som högsta fartgräns är närmare sanningen.

/Thomas
av perhall
MartinS skrev:
Jag noterade att det verkar vara 3000mil intervall på MY11 men 2000mil på MY12, stämmer det?

/Martin
Vill minnas att det alltid har varit 2000 mil på D2...? Så var det på V70 D2 MY11... och på DRIVe... men saker kan ju ändras.
På min första V70II tidig MY08 var det 3000 mil eller 2 år, sen blev det mycket snart 3000 mil eller 1 år..
PH
av Gourmand
Att köra en bil i 3000 mil är i 99 fall av 100 mycket dumdristigt, oavsett vad biltillverkaren har bestämt för serviceintervall. En bra tumregel är att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1500 mil. Dessa 3000-milaintervall har ofta invaggat folk i en falsk säkerhet och har man följt denna "rekommendation" slaviskt så är risken för motorskador uppenbar. Jag tycker det är bra att dessa fantasiintervall nu börjar försvinna, då det har ställt till mycket problem hos många bilmärken. Många bilar har idag serviceindikator och så länge man kan lita på detta, så är det väl ok. Personligen litar jag inte på dessa indikatorer och har följaktligen alltid bytt just olja/filter 1 ggn/år. Billig och enkel försäkring mot i förtid utslitna motorer.
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Gourmand skrev:Att köra en bil i 3000 mil är i 99 fall av 100 mycket dumdristigt, oavsett vad biltillverkaren har bestämt för serviceintervall. En bra tumregel är att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1500 mil. Dessa 3000-milaintervall har ofta invaggat folk i en falsk säkerhet och har man följt denna "rekommendation" slaviskt så är risken för motorskador uppenbar. Jag tycker det är bra att dessa fantasiintervall nu börjar försvinna, då det har ställt till mycket problem hos många bilmärken. Många bilar har idag serviceindikator och så länge man kan lita på detta, så är det väl ok. Personligen litar jag inte på dessa indikatorer och har följaktligen alltid bytt just olja/filter 1 ggn/år. Billig och enkel försäkring mot i förtid utslitna motorer.
Förlåt en stilla fundering men du verkar skita i allt vad Volvo säger om servicen eller?
Du säger att man inte skall bry sig om partikelfiltret och i nästa inlägg så skall du serva bilen före rekomendationerna från Volvo, bestäm dig för hur du skall ha det.
Det är antingen milen eller 1ggr/år som gäller, vilket av det som kommer först blir det som avgör.
Var och frågade om 12000 mila servicen på en V60 drive MY12 och fick svaret att den går till 24000:- hos den lokale Volvo handlaren, så tydligen vet inte service avdelningen vad som skall göras...
av Gourmand
Blixnabb skrev:
Gourmand skrev:Att köra en bil i 3000 mil är i 99 fall av 100 mycket dumdristigt, oavsett vad biltillverkaren har bestämt för serviceintervall. En bra tumregel är att byta olja och filter 1 ggn/år eller vid ca 1500 mil. Dessa 3000-milaintervall har ofta invaggat folk i en falsk säkerhet och har man följt denna "rekommendation" slaviskt så är risken för motorskador uppenbar. Jag tycker det är bra att dessa fantasiintervall nu börjar försvinna, då det har ställt till mycket problem hos många bilmärken. Många bilar har idag serviceindikator och så länge man kan lita på detta, så är det väl ok. Personligen litar jag inte på dessa indikatorer och har följaktligen alltid bytt just olja/filter 1 ggn/år. Billig och enkel försäkring mot i förtid utslitna motorer.
Förlåt en stilla fundering men du verkar skita i allt vad Volvo säger om servicen eller?
Du säger att man inte skall bry sig om partikelfiltret och i nästa inlägg så skall du serva bilen före rekomendationerna från Volvo, bestäm dig för hur du skall ha det.
Det är antingen milen eller 1ggr/år som gäller, vilket av det som kommer först blir det som avgör.
Var och frågade om 12000 mila servicen på en V60 drive MY12 och fick svaret att den går till 24000:- hos den lokale Volvo handlaren, så tydligen vet inte service avdelningen vad som skall göras...
Kan du vara lite tydligare ? "...den går till 24 000:-", skriver du. Vad menas ? Att 12.000-milaservisen kostar 24 000 kronor, eller att "den går till 24.000 kronor" (som du faktsikt skriver) och vad betyder i så fall det ?
Kamremmen beräknas hålla minst 10 år eller 24.000 mil. Partikelfilter byts inte längre vid 12.000 mil fr.om. 2012 års modell. Det fylls ej heller på någon Eolysvätska vid fasta intervall, men görs naturligtvis när så behövs. Volvos tidigare rekommendationer om att byta partikelfiltret vid ett fast intervall (12.000 mil) var onödigt och inte tekniskt motiverat. Det korkade stod inte Volvo för, utan de som anlitade Bilia och likande Volvohangarer och gick på bluffen. Att köra med samma olja och filter i 3000 mil är ävenledes det rätt korkat, men bygger ofta på en vantolkning av billtillverkarens rekommendationer. Sammanfattningsvis kan man säga att en bil ibland behöver tätare underhåll än vad tillverkaren rekommenderar (olja/filter) och ibland dess motsats - det finns ingen anledning att kasta och byta ut komponenter som håller och fungerar bra. Det viktigaste är dock att man tänker själv och ej helt okritiskt sväljer allt som en biltillverkare påstår - motiven är nämligen ofta ekonomiska och saknar teknisk relevans.

Hade tillfälle att köra två andra […]

Har du lättmetallfälgar med väldigt[…]

Trodde den hade en Geartronic automat låda[…]

Det är för att ingen använder de[…]