Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

750mil och ler fortfarande :D

Inga problem så här långt, var inne och fick en skada som ÅF råkat orsaka vid montering av lastgaller och då fick jag ny mjukvara för "låg batterispänning"
Inte för att jag haft problem med det men förmodligen bra att ha
av epkax
Hej alla D6 ägare.
Jag har sedan några månader problem med räckvidden på batteriet.
När jag fick bilen i februari (kallt o jävligt i största allmänhet) gick bilen utan problem 40km på en laddning (Hybrid-läge).

Då i början ringde ju Volvo upp mig och frågade om problem eller om jag var nöjd.
Jag påpekade att jag tyckte 40km var i minsta laget, men dom sa att det blir bättre när det blir varmare.

Och varmare blev det ju..... Men min räckvidd har inte blivit bättre, är nere på c:a 28 km i Hybridläge nu.
Kör i stort sätt enbart stadstrafik, 4km till jobbet, ett trafikljus.

Har haft inne bilen för åtskilliga mjukvaru uppdateringar, men det har inte blivit bättre.
Min Volvoverkstad håller med mig, men "Fabriken" skyller på min körstil.
Mina vänner raljerar, då min bil är största samtalsämnet vid middagar etc., angånde min körstil, framför allt då batterikapaciteten sjunker från 50->45 då jag backar ut från garaget. Därav är kommentararna angånde min körstil....

Min lokala Volvoverkstad ville jag skulle föra statistik på batteriräckvidd på mina körningar, vilket jag gjort sedan 27/7, men "Fabriken" vill inte ha den. Så intresserade är dom. Dom är fast inställda på att det är min körstil. Jag har dessutom tagit bort samtliga körningar t.ex. där dieseln startat.
Min lokala verkstad vill sätta i ett nytt batteri för att testa, men får nej från "Fabriken". Man tycker ju Volvo borde kunna reklamera batteriet i sin tur!?! ??:-/

Jag har även kört i enbart Pure-läge i över en månad för att jämföra. Bilen går då max 32km, oftast endast 30km, dvs c:a 10% längre.

Skulle vara tacksam om jag kunde få lite feedback från övriga! :cry:

Thomas
epkax skrev:Hej alla D6 ägare.
Jag har sedan några månader problem med räckvidden på batteriet.
När jag fick bilen i februari (kallt o jävligt i största allmänhet) gick bilen utan problem 40km på en laddning (Hybrid-läge).

Då i början ringde ju Volvo upp mig och frågade om problem eller om jag var nöjd.
Jag påpekade att jag tyckte 40km var i minsta laget, men dom sa att det blir bättre när det blir varmare.

Och varmare blev det ju..... Men min räckvidd har inte blivit bättre, är nere på c:a 28 km i Hybridläge nu.
Kör i stort sätt enbart stadstrafik, 4km till jobbet, ett trafikljus.

Har haft inne bilen för åtskilliga mjukvaru uppdateringar, men det har inte blivit bättre.
Min Volvoverkstad håller med mig, men "Fabriken" skyller på min körstil.
Mina vänner raljerar, då min bil är största samtalsämnet vid middagar etc., angånde min körstil, framför allt då batterikapaciteten sjunker från 50->45 då jag backar ut från garaget. Därav är kommentararna angånde min körstil....

Min lokala Volvoverkstad ville jag skulle föra statistik på batteriräckvidd på mina körningar, vilket jag gjort sedan 27/7, men "Fabriken" vill inte ha den. Så intresserade är dom. Dom är fast inställda på att det är min körstil. Jag har dessutom tagit bort samtliga körningar t.ex. där dieseln startat.
Min lokala verkstad vill sätta i ett nytt batteri för att testa, men får nej från "Fabriken". Man tycker ju Volvo borde kunna reklamera batteriet i sin tur!?! ??:-/

Jag har även kört i enbart Pure-läge i över en månad för att jämföra. Bilen går då max 32km, oftast endast 30km, dvs c:a 10% längre.

Skulle vara tacksam om jag kunde få lite feedback från övriga! :cry:

Thomas
Hmm, låter lite oroväckande. Har haft bilen i 4 månader och tycker att batteriet håller bra, även nu i temperaturer kring 5 grader. Kommer kring 4 mil i rätt kass stadstrafik (alltid pure), vilket får anses vara bra. Enda sättet är väl att ta en dag då du har fulladdat batteri och köra snällt 50 km/h och se hur långt du kommer. Kan man mäta hur stor kapacitet det är kvar av batteriet? Jag tänkte för garantins skull.

Hur mycket får du i ditt batteri vid laddning? Jag har en elmätare i och det drar typ 10+kWh från tom tank fast specen på batteriet är 8.4 kWh

Edit: Hmm, batteriet är väl på typ 11kWh men man använder bara 8.4 för att det skall hålla längre.
Samma här, när jag kört batteriet "tomt", så tomt det nu kan bli, så laddar det också runt 10 kWh. Har aldrig lyckats ladda mer och jag kommer också ca. 40 km på ren el nu när det blivit kallare, men då får jag inte köra några längre perioder över 60 km/h.
Har därför samma förslag som FSandstrom, skaffa dig en elmätare och följ noga hur mycket du lyckas ladda batteriet.
av epkax
Hej,
Jag laddar med stationär laddare, dvs den som man fick erbjudande om från Vattenfall, så ingen möjlighet till mätning där.
Får väl ta fram laddkabel och mäta. Notera att det inte är laddstationen, samma fenomen vid medföljande laddkabel!
Nu har iofs Volvo verkstaden laddat och mätt på batteri och säger att det är fulladdat när det laddat färdigt.
Verkstaden upptäckte samma fenomen när dom körde ut från verstaden, dvs att batterinivån gick direkt ner till 45km.
Nu har jag bett dom att mäta batteriet vid dessa tillfällen och se om det är ett mjukvaru fenomen eller om batteriet tappat 10% redan då.
(Nu är iofs detta fenomen borta, nu går den c:a 1km innan omslag 50->45km efter senaste mjukvaran.)

Samt be dom mäta batteriet då jag kör till dom, har c:a 4km till verkstaden, och tappar c:a 20% batterikapacitet (fulladdat till 40km).
Då står bilen i ett varmgarage innan!

Hur lyckas ni köra i Pure läge nu, bilen imman ju igen?

Mvh
Thomas
Kom på en annan sak också. VoC visar ju förbrukning och generering, vad blir totalen av det? Det varierar lite mellan 7.5-8.5 kWh senaste två veckorna. Sen kan man ju räkna ut hur kWh per mil det går åt, jag ligger på mellan 1,67 till 2.0, så då blir det mellan 4-5 mil man kommer. Detta på en rutt som bl.a. innehåller Roslagstull/valhallavägen/Stockholm kl 8 på morgonen och kl 16 på eftermiddagen.

Jag noterade att jag "bara " fick i 9.6 kWh i natt när det var riktigt kyligt i garaget så jag tror att det sista används som kylning för i somras var det snarare 10.5kWh (jag hoppas inte att det beror på batteriets kondition :-) ). Dock klagar den rysligt på "Låg batterispänning", men det verkar alla med en V60 ha problem med, oavsätt om det är en hybrid eller inte :-)
av epkax
FSandström,
Det låter ju väldigt bra.
Jag ligger på 3kWh/mil om man inte räknar med re-generering. :cry:
Med re-generering blir det 2,7 kWh/mil.
När bilen var ny var jag nere på 2 kWh/mil.

Jag undrar vad det är som drar energi, det verkar ju inte vara batteriet som är boven i dramat.
Verkstaden har kollat så bilen rullar OK bla, så det inte det som är problem att bromsarna ligger på.....

Thomas
Väldigt konstigt, jag förstår att fabriken skyller på din körstil :-). Då återstår bara elmätare för att verkligen verifiera att du får i tillräckligt, och en tur på lång 50-väg på pureläget. Jag brukar ha staplarna som visar energiåtgången uppe och segern är total då alla tio staplarna (1km / stapel) är under 20 så den skalar ner så 20 är max :-). Det brukar sällan gå dock för då får man inte ha många uppförsbackar.
av epkax
Hej,
Har kört en vecka till nu med körjournalen aktiv samt bilens "elmätare" eller staplarna uppe.
Körjournalen visar en förbrukning på upptil 3kWh/mil (30kWh/100km) som jag tidigare skrivit.
Däremot visar bilens staplar ALDRIG över 20kWh/100km, väldigt skumt?
Dom pendlar mellan 1-20kWh i 1km-läget, i genomsnitt knappa 15kWh/100km skulle jag gissa.

Vad är det som körjournal mäter som inte visas i bilen instrumentering ?

Lämnade in bilen igår då jag kört 16km och batterimätaren visad 20km kvar.
Bad min tekniker mäta batteriet, och det visade 41% laddat, vilket visar att batterimätaren i bilen verkar visa korrekt.
Han tittade också på bilen instrument och såg att del aldrig gick upp över 20kWh/100km.

Jag har inte haft tid att mäta hur mycket det går i batteriet ännu, men min tekniker har kollat detta, mätt på batteriet vid olika tidpunkter.

Thomas
Plocka isär främre stol v70n

Tjena! Jag skulle vilja plocka isär för[…]

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]