Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av na96gen
Jag ser bara att det finns en nackdel med T6 å det är väl förbrukningen, men jag kan komma på massor med fördelar. Så T6 alla dagar i veckan! 8)

Säger han som kör D5 Polestar men som vill ha en T6a.. :roll:
Användarvisningsbild
av MartinS
na96gen skrev:Jag ser bara att det finns en nackdel med T6 å det är väl förbrukningen, men jag kan komma på massor med fördelar. Så T6 alla dagar i veckan! 8)

Säger han som kör D5 Polestar men som vill ha en T6a.. :roll:
Om vi leker med tanken att en T6 drar 0,3L/mil mer än en D5:a och man kör 2000mil om året kostar det 750kr extra i månaden (15kr/L). 750kr i månaden på en bil som kostar mellan 200-600kkr är helt försumbart.

GO FOR IT! :-)

/Martin
av perhall
I många fall är ju värdeminskningen en nackdel med bensinmotor. Den som köper en A6 3,0TFSIq istället för en 3,0TDIq kan räkna med klart högre värdeminskning. Men i Volvo-fallet är det ju inte så, det är bara högre förbrukning, å andra sidan får man nästan 50% mer effekt och en mjukare gång och härligare motorljud... eftersom det säljs relativt få T6 blir de attraktiva som begagnade.../PH
Användarvisningsbild
av crumpets
Att den är svagare på riktigt låga varv borde inte göra ett smack eftersom den bara finns med momentomvandlauraut. och aldrig kommer behöva husera på de varven. Det är en så otroligt liten del av momentkurvan där den är svagare än D5...
av Lövet
Vad skiljer det i skatt? 2.000kr/år?

Har själv lekt med tanken på XC60 och är klart mer intresserad av bensin men det finns ju knappt några att få tag i.
Användarvisningsbild
av MartinS
andreas_lofgren skrev:Vad skiljer det i skatt? 2.000kr/år?

Har själv lekt med tanken på XC60 och är klart mer intresserad av bensin men det finns ju knappt några att få tag i.
3600/år kostar min MY09:a i skatt.

MY09:or finns det några begagnade på blocket och de är ganska iskalla, de flesta ligger många månader innan de försvinner. Det finns säkert prutmån på de flesta.

Vill man ha en MY12:a finns det inte så många, men det dyker upp ett och annat fint exemplar ibland, men de brukar försvinna på mindre än en månad så de är ju mer eftertraktade.

/Martin
av Lövet
För T6 är årsmod ointressant i mitt tycke. Däremot för diesel är my10 ett måste. De gamla femmorna känns inte särskilt moderna längre.
av Sharkbait
MartinS skrev:
MY09:or finns det några begagnade på blocket och de är ganska iskalla, de flesta ligger många månader innan de försvinner. Det finns säkert prutmån på de flesta.

Vill man ha en MY12:a finns det inte så många, men det dyker upp ett och annat fint exemplar ibland, men de brukar försvinna på mindre än en månad så de är ju mer eftertraktade.

/Martin

För tillfället så finns det bara 10 st T6 AWD -09 på Blocket. Så utbudet är inte stort..
av Petzzon
MartinS skrev:
andreas_lofgren skrev:Vad skiljer det i skatt? 2.000kr/år?

3600/år kostar min MY09:a i skatt.

/Martin
Vad jag kunde se är skatten 3000:- på en 11:a. Så man får ju några droppar bensin för den lägre skatten.
Användarvisningsbild
av MartinS
Sharkbait skrev:
MartinS skrev:

/Martin

För tillfället så finns det bara 10 st T6 AWD -09 på Blocket. Så utbudet är inte stort..
Två av de tio är dessutom en importer. 8st av total 41 svensksålda, alltså ligger 20% av alla bilarna på blocket, det tycker jag är ganska mycket.

Petzzon skrev:Vad jag kunde se är skatten 3000:- på en 11:a. Så man får ju några droppar bensin för den lägre skatten.
Du menar MY12 då va? T6 MY10 och MY11 såldes aldrig i Sverige. Det är säkert något lägre skatt på en MY12 304hk motor då de utsläppen är lite lägre, den drar lite mindre sås, cirka 1dl/mil mindre enligt de som säger sig veta. Men som sagt, det är småpengar i sammanhanget. Räkna med ~60k värdetapp per år på en begagnad MY12:a de närmsta 2-3 åren.

/Martin

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]