Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
T5 går ganska bra, känns dock inte lika snabb som mätaren visar. Tycker inte prestandan är värd förbrukningen. Börjar kanske bli gammal? ??:-/
Samma växellåda i alla tre, samma utväxling i T4/T5.
Bästa kombon hade varit T3 med Polestar. Men den säljs ju inte...

EDIT:
En fördel jämför med större motorer eller dieslar är att det inte blir lika framtungt! T3/T4 med manuell låda är bäst att svänga med även om många andra är snabbare rakt fram. Kan tyckas löjligt med R-Design och liten motor men den blir riktigt bra att köra. Tycker man att kraften räcker är det ett bra val.
T4 + Polestar är ett attraktivt alternativ till T5.
av Lövet
Eftersom T3 och T4 är samma motor skulle jag köpa T3 och om jag tröttnar framöver chippa den. Det finns gott om seriösa leverantörer att välja på istället för Polestar.
Användarvisningsbild
av Camel
Guru skrev:Ingen av dem har overboost.
I V70II har T4 overboost tillfälligt till 270 Nm inom visst varvtalsområde. Är det inte samma i V60?
av perhall
Jag trodde också det var overboost även i V60 T4...
T3 funkar bra i V60 men med den högre utväxlingen blir den såklart avsevärt mindre sportig än en T4...
T5 är klart snabbare än båda men har också en avsevärt högre förbrukning + går inte tystare.
Vi har en S60 T3 (med gamla utväxlingen) i familjen, en tidig MY11, och måste säga att motorn går tyst och snålt. En ovanligt bra bensinmotor om den håller ihop bra (verkar ju så hittills men man vet aldrig med nykonstruktioner...).
PH
av EddyBaggio
Känns som det sålts väldigt mycket D3:or, då det finns en hel del ute på blocket. Era erfarnenheter av den motorn? Pismässigt är det ju ingen större skillad på beg.marknaden. Jag kör 2200 mil/år just nu.
av perhall
EddyBaggio skrev:Känns som det sålts väldigt mycket D3:or, då det finns en hel del ute på blocket. Era erfarnenheter av den motorn? Pismässigt är det ju ingen större skillad på beg.marknaden. Jag kör 2200 mil/år just nu.
Ingen större prisskillnad mot... vad...?
Eftersom D3 MY11/12 var 50-60 000 dyrare än T3 ny skulle jag bli förvånad om det inte skiljer så mycket på beggade...

En annan sak: Ocean Race kommer var tredje år dvs MY03, MY06, MY09, MY12... så det går inte nu....
PH
av EddyBaggio
Det skiljer absolut inte så mycket när jag tar en titt på vad som erbjuds i mitt närområde.

Utrustning och milmässigt är det också ganska lika.
av grålle1
55000kr var skillnaden mellan T3 och D3 med samma utrustning när jag köpte.....

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]