Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
mgmannen skrev:Velar lite hit o dit på detta. Har hyrt mycket bil i tjänsten och växlat mellan v40 och v60. Tycker att stämningsbelysningen och instrumenteringen i v40 känns "modern". Är barnsligt förtjust i att se hastigheten digitalt, tycker det är enklare att hålla jämn hastighet. Men instrumenteringen som kommer 60/70-serierna kommer ju inte bli exakt den som sitter i 40-serien (så tycker jag det ser ut), utan det blir en kombo mellan digital och analog. v40 har ju enbart digital.
Nja, V40 har analoga mätare som standard. Det digitala är tillval som ingår i introduktionspaketet

Det som är snyggt med det digitala instrumentet är att det lyser upp när man öppnar förardörren. Den stående varvräknaren till höger om hastighet kan jag däremot aldrig acceptera, och det gäller såväl digitala som analoga varianten. Rund hastighetsmätare och varvräknare skall det vara! Och helst några till snygga rundlar med tank, temp och ev oljetemp, turbotryck mm
V9097 skrev:
mgmannen skrev:Velar lite hit o dit på detta. Har hyrt mycket bil i tjänsten och växlat mellan v40 och v60. Tycker att stämningsbelysningen och instrumenteringen i v40 känns "modern". Är barnsligt förtjust i att se hastigheten digitalt, tycker det är enklare att hålla jämn hastighet. Men instrumenteringen som kommer 60/70-serierna kommer ju inte bli exakt den som sitter i 40-serien (så tycker jag det ser ut), utan det blir en kombo mellan digital och analog. v40 har ju enbart digital.
Nja, V40 har analoga mätare som standard. Det digitala är tillval som ingår i introduktionspaketet

Det som är snyggt med det digitala instrumentet är att det lyser upp när man öppnar förardörren. Den stående varvräknaren till höger om hastighet kan jag däremot aldrig acceptera, och det gäller såväl digitala som analoga varianten. Rund hastighetsmätare och varvräknare skall det vara! Och helst några till snygga rundlar med tank, temp och ev oljetemp, turbotryck mm
Eftersom "i princip" alla v40 är utrustade med introduktionspaketet, så tar jag det nästan som "standard". I en D2 så tycker jag iofs att varvräknare är onödigt... i en T5 kan det kanske vara roligare...
mgmannen skrev:Hmmm, ska skaffa tjänste-V60 nu i vår. Ska man fortsätta åka tåg och vänta....?!

Nej för sjutton, nu gäller det att beställa snabbt snarare tänkte jag. Står i valet och kvalet mellan BMW 3-serie och V60 (som säkert många andra gör) och hade väl börjat väga över till V60:s fördel men just då dyker de förskräckliga bilderna på facelift upp. Huh! Det nya "kinesgrinet" som vi sett på bland annat faceliftade XC60 och S80 kan väl ingen seriöst tycka är snyggare, eller!? troligen går S60/V60 samma asiatisering till mötes.

Likaså digitala blingstrument.. varför? Bävar för vad nästa steg kan bli, mittmonterad digital mätare a'la Yaris första generationen .... Kinaflirt i kvadrat - bara att gratulera tyskarna som snart inte behöver se Volvo som ett hot.
Design är ju en smaksak, personligen gillar jag DNA-ljusen och är inte så förtjust i s/v60 R-design fronten som nu verkar komma på bland annat xc60... Så faceliften bli spännande fast med lågt ställda förväntningar. Vad gäller digitala "bling"-instrument tror jag däremot Volvo är helt rätt ute.... Till och med konservativtyskarna kommer inse att de som är bilintresserade oftast också är teknikintresserade..... även om det tar en lite stund att släppa det som alltid ansetts som "fint". Nåja, vi får väl se.
Känns som att det finns an viss tvekan inför vart Volvo är på väg, premium?,
kina-massmarknad? Säkerhetsspåret eller vad? Sparkad VD, ny VD....massivt
ïnvesteringsprogram + nya och utbyggda fabriker! Det är ju inte dikrekt tråkigt
att vara Volvo-fan i dessa dagar. Men om jag själv får välja så behöver man inte
tvunget in i premiumsegmentet. Bygg kvalitetsbilar med bra säkerhet och öka
mångfalden inom drivlinealternativ. Själv så skulle jag lägga order på en ny V60
igen om den gick att få med AWD, diesel och manuell låda. Till och med
Jay Leno verkade ju genuint förvånad att T6 AWD inte gick att få med en manuell
låda.

Att inte ge kunderna valfrihet känns inte som 2013!
av Linqid
Men är det verkligen något som är unikt för Volvo? Det finns väl knappt en BMW, Audi eller Mercedes med +200 hk som säljs med manuell låda idag, och även om man vill ha det är utbudet allt annat än digert även bland dessa märken. Audi 3.0 TDI, BMW 30d, Mercedes 350 CDI etc. erbjuds väl inte heller med manuell låda, oavsett hur många hjul det driver på? Sen kan jag hålla med om att valmöjligheterna borde vara större när man ska köpa Volvo, framför allt när vi pratar AWD, men att man är låst till automat till vissa motorer är knappast något ovanligt...
av therep
Antal bilar på Blocket:
XC60 D5 AWD manuell - 28
XC60 D5 AWD automat - 124

V60 D5 manuell - 11
V60 D5 automat - 59

S60 D5 manuell - 13
S60 D5 automat - 56

Visst kan det tyckas tråkigt att inte toppmodellerna erbjuds med manuell låda, men med tanke på hur försäljningfördelningen verkar se ut så är det ju inte direkt konstigt att inte exempelvis T6 erbjuds med annat än automat. Det finns ju inte direkt många T6:or över huvudtaget i Sverige till att börja med, hur många skulle sedan gå som manuella? Det känns ju inte riktigt ekonomiskt hållbart.
therep skrev:Antal bilar på Blocket:
XC60 D5 AWD manuell - 28
XC60 D5 AWD automat - 124

V60 D5 manuell - 11
V60 D5 automat - 59

S60 D5 manuell - 13
S60 D5 automat - 56

Visst kan det tyckas tråkigt att inte toppmodellerna erbjuds med manuell låda, men med tanke på hur försäljningfördelningen verkar se ut så är det ju inte direkt konstigt att inte exempelvis T6 erbjuds med annat än automat. Det finns ju inte direkt många T6:or över huvudtaget i Sverige till att börja med, hur många skulle sedan gå som manuella? Det känns ju inte riktigt ekonomiskt hållbart.
Eller också tittar man på Audi och den konfiguration jag är ute efter 4-hjulsdrift, manuell och diesel:
Aut; 570st
Man; 460st

Betydligt mkt mindre skillnad. Och Audi tjänar pengar,,,,,,,

ATE har sina PowerDisc skivor med frästa sp&a[…]

Bromsslangar ska inte utsättas för direk[…]

Nu har jag hämtat bilen. Bilen har INTE st&ou[…]

760 tändningslås?

Ja, men prova först att mäta om du f&ari[…]