Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ppeelen
Hej!

Jag är lite sen med att svara, men hellre sen än aldrig. Glömde aktivera prenumerering och sedan glömde jag bort tråden.

Ja, gör man en egen liten privat app eller tjänst så lär de inte bry sig så mycket, men det roliga vore ju att man kan komma lite längre och släppa en app för allmänheten.
För att svara på "apersson850"s tidigare lista så: Ja och nej. Du behöver inte allt detta för att kunna använda appen, dock förutsätter API:et att bilen är registrerad till VOC, vilket gör att man måste ha fysiskt tillgång till bilen. Detta är något som handlaren gör med engångskoder som skapas på samma portal som API:et ligger på.

Har man registrerad sin bil så kan man skapa konto när och var som helst i appen; dock är det obetydligt för tredje-part tjänster efterssom det enda man behöver göra när man använder API:et är att använda rätt användarnamn & lösenord och (har för mig) ange vilken bil man vill utföra en åtgärd på (vilket gör att man kan låsa upp bilar osv. utan att behöva a pinkoden).
Just det sista är vad jag tror gör Volvo lite oroligt för att öppna upp API:et, ävenfast de enkelt kan lösa detta med "engångskoder" som skickas till ägarens mobiltelefon. Men, det är en en kostnad det med (främst att ta fram).

Jag kontaktade volvo på twitter (jag vet, lite oseriöst) och bad om kontaktuppgifter till projektledare för VOC, men de var ovilliga att ge information. Det går säkerligen att få reda på detta, på ett eller annat sätt... men jag har inte orkat ta tag i detta.

Volvo hade en facebook kampajn för någon vecka sedan där de bad folk att komma med tips kring deras VOC tjänst; där kunde man rösta på andras tips. Jag lämnade några, varav ett var att öppna upp API:et. Detta nekades av volvo... så det låter inte som att de kommer att vilja öppna upp något... skulle den ha kommit med så hade den nog fått flest röster, det är jag rätt så säker på.

Följer man min guide som jag länkade ovan kan man i princip komma åt allting som idag exponeras, vilket man kan leka rätt mycket med. Inget jag har lekt med ännu, men det ligger på min todo lista... tillsammans med 200 andra saker ;)

/P

Gäller tidigare modeller som jag först[…]

Började med att bilen larmade om låg ba[…]

Koppling föll i golvet

Vanligt fel att slavvylindern vid växell&arin[…]

Volvo V70 årmodell 2000

Provar kanske Corteco och sparar en slant på[…]