Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoc70cab
Har fått Start och stäng knappen ersatt med ny p.g.a att "nyckeln" ibland ville hänga sig i intryckt läge. Jag fick då lirka lite med nyckeln för att den skulle gå ut. Inget stort fel , men Volvo ersatte den. Ett ganska stort arbete ! Bilen är en XC60
Senast redigerad av 1 volvoc70cab, redigerad totalt 0 gånger.
av petherf
För mycket olja i motorn, efter urtapp så försvann alla felmeddelanden(Men det är nog inget fel igentligen)
min bil är inte nyckelfri men man kan starta och ta ur nyckeln under drift utan att den stannar eller meddelar något, perfekt för frugan när hon inte kan vänta tills man parkerat utan måste gå in först :)
Användarvisningsbild
av Titaniumgrå
Voc slutade fungera. Programvara lades in igen.

Nuvarande fel:
Vänster Blis-kamera lyser ofta utan anledning., kamera ska bytas.
Kraftig nedväxling 4-3, ny programvara finns. (Geartronic)
av moffe
För mig ger BLIS lite för ofta felmedelande...nästan så mycket att man inte orkar mera bry sig mera om den.
Sedan när de senast rengnade så blinka den eplileptisk och gav felmedelande att den är täckt.

Några gånger fått felmeddelande angående radaren... men det har varit helt ok. Förstår om det snöar massor så är ju hela fronten inbakad i snö :)

Sedan har Sensuns spela lite fnatt, svart screen mm. detta har blivit fixat genom att updatera till sensus 3.0 + några andra updateringar. Det jag tycker att är en bugg är att om du har en videofil som sensus kan se men inte läsa så blir du blåst. Den hänger sig fast i filen och du kommer aldrig ur det. Den säger att den inte kan spela formatet. Problemet är att om du har en usbdisk eller liknanden med både musik och film/video så kan du inte fortsätta lyssna musik utan du måst ta bort hårddisken och deleta video filen som inte gick att spelas. Detta tyckte dom på ÅF att det är som det skall fungera. Jag tycker det är ju helt idiotiskt. Feature not a bug :D Sedan en annan konstigt feature är om du tar fram din musik lista samtidigt du spelar upp en sång och då försöker spola framåt så hänger den sig i en slags "spolnings mode".
Spolar framåt (genom alla sånger) tills du stoppar eller pausar sången genom att trycka fram menyn. Lite konstigt också tycker jag.

Sedan är växellådan i låghastighet inte så smidig alltid, kan den växla upp eller ner ganska så skarp(knyckig) när man rulla i en hastighet runt 50km/h och ibland tar det otroligt länge före den växlar till större växel kör nästan till varvstopparen. Oftast när man kör ut från en rondell, förstår att man inte vill att den skall växla i en kurva men tycker att det tar nästan för länge ibland. Hinner ju typ köra 100-200 åtminstone före den växlar. Detta tycker dom också är som det skall vara. Smak sak igen I guess. Är nog inget större problem men något man kan irritera sig ibland på.

Sedan kan hända att VOC inte alltid fungera, att man inte får kontakt med bilen. Detta har dock blivit mycket bättre med tiden. I början hände de oftare än var det nu gör.

Tror jag en gång haft fönstret öppet utan att jag tryckt upp det.

Några andra större problem har jag dock inte... som jag nu kommer på.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag hade problem med BLIS i början. Fick felmeddelande om att service behövdes. Men det fanns programvara som fixade det.

Geartronics hårda nedväxling kommer när lådan vill växla ner flera steg på en gång, alltså exempelvis 5 till 3, säger de på Volvo. Min ska programmeras om i morgon.

Dessutom uppdateringar för att fixa mindre problem med radion, mikrofonen till handsfree och... nä, sen var det nog inget mer.
Senast redigerad av 3 apersson850, redigerad totalt 0 gång.
av RFL
apersson850 skrev:Jag hade problem med BLIS i början. Fick felmeddeland om att service behövdes. Men det fanns programvara som fixade det.

Geartronics hårda nedväxling kommer när lådan vill växla ner flera steg på en gång, alltså exempelvis 5 till 3, säger de på Volvo. Min ska programmeras om i morgon.
Intressant, det är en "skönhetsfläck" jag har på min XC60 också. Skall in på Volvo idag för att hämta vår V50 som varit på service, får passa på att snacka med dem då.

XC60 D3 AWD MY12 AUT - 4200 mil (togs ut i Januari)

Har även sett "Nedsatt funktion automatlåda" förra veckan i displayen.
Elmotorerna/Dämparna till bakluckan låter som porten på ett gammalt slott så fort bilen har blivit tvättad. (så har det varit sen bilen var ny)
Nyckeln krånglar vid fjärrupplåsning/öppning baklucka - började för 2 veckor sedan. (misstänker batteri, men det känns tidigt)

På det hela taget rätt nöjd med bilen, den lever ett hårt liv, men gör det med bravur :)
av moffe
Nu börjar jag bli lite störd... bilen ny tvättad och polerad.
Varit inne och torka. Mitt i allt så börjar BLIS blinka och säger att den är blockerad.
Blockerad in my ass... helt torr, typ lite snöar de ute men så lite att den skall nog inte klaga något sådant.

Det har hänt några gånger tidigare men då kan den faktiskt ha haft vatten på sig eller snö.
Användarvisningsbild
av MartinS
moffe skrev:Nu börjar jag bli lite störd... bilen ny tvättad och polerad.
Varit inne och torka. Mitt i allt så börjar BLIS blinka och säger att den är blockerad.
Blockerad in my ass... helt torr, typ lite snöar de ute men så lite att den skall nog inte klaga något sådant.

Det har hänt några gånger tidigare men då kan den faktiskt ha haft vatten på sig eller snö.
Kolla om det är imma innanför glaset, jag fick byta en spegel pga detta.

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
apersson850 skrev:Bakhjulslager, före 5000 mil. Inte imponerad. Min förra Volvo åt upp ett framhjulslager på 50000 mil.
Man byggde rejäla bilar på 80-90 talet, inte som dagens superoptimerade saker där allt skall vara så billigt som möjligt och inte hålla längre än nödvändigt.

/Martin

Kolla Tradera och eBay.

Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]